Toen Xbox de huidige generatie consoles introduceerde, begon het allemaal veelbelovend. De Series X was krachtig en op papier overtrof deze zelfs zijn grootste concurrent, de PlayStation 5. Daarnaast werd de Series S gepresenteerd als een goedkope optie voor next-gen gaming, met indrukwekkende functies zoals quick resume voor slechts 299 euro.
Daarbij kwam de aankondiging van de overname van Bethesda en moederbedrijf Zenimax, wat mij als Xbox-fan enorm enthousiast maakte. Het zag er allemaal veelbelovend uit: krachtige consoles, een breed portfolio aan nieuwe studio’s en Game Pass, waarmee je voor een lage prijs toegang kreeg tot hun games. Maar nu, bijna vier jaar na de lancering van de Series-consoles, is de hype die ik aanvankelijk voelde omgeslagen in teleurstelling.
In dit stuk ga ik dieper in op de keuzes die Xbox heeft gemaakt en waarom ik niet tevreden ben met de huidige staat van het bedrijf. Het grootste struikelblok voor mij is het gebrek aan sterke exclusieve games. In 2016 besloot Microsoft om hun eigen titels zowel voor Xbox als voor PC uit te brengen, en hoewel die beslissing toen begrijpelijk was, heeft het hun positie als consoleplatform verzwakt.
Waar PlayStation en Nintendo exclusieve titels gebruiken om gamers naar hun consoles te trekken, lijkt Xbox die strategie steeds meer los te laten. Dit was destijds een noodzakelijke zet om het merk overeind te houden na de teleurstellende Xbox One-generatie, maar het probleem blijft dat Xbox nog steeds geen echte reden geeft om specifiek voor hun consoles te kiezen. Hoewel Game Pass een geweldige dienst is voor gamers op zowel console als PC, mis ik het gevoel van exclusiviteit.
Grote titels zoals Starfield, Forza Motorsport, en Hellblade 2 zijn zeker indrukwekkend, maar het aanbod van grote exclusieve titels blijft verder mager. Ondanks dat Xbox zo'n 40 studio's onder hun paraplu heeft, zijn er te weinig grote AAA-titels die overtuigen. Dit is teleurstellend voor een bedrijf met zoveel middelen.
Een groot probleem is ook dat sommige games die wel exclusief zijn, later op andere platforms worden uitgebracht in een verbeterde versie. Zo kwam Hi-Fi Rush uit op PlayStation met nieuwe features en betere prestaties, hetzelfde gebeurde met Sea of Thieves . Als Xbox-gamers voelen we ons hierdoor soms als een soort beta-testers die het volledige bedrag betalen voor een product dat elders uiteindelijk beter wordt.
Game Pass is zonder twijfel één van de beste innovaties van Xbox in de afgelopen jaren. Het biedt gamers enorme waarde door een breed scala aan titels beschikbaar te stellen, inclusief nieuwe releases op dag één. Maar ondanks de populariteit van Game Pass, heeft de dienst de laatste tijd moeite om nieuwe abonnees aan te trekken vanwege het gebrek aan grote exclusieve titels.
De kracht van Game Pass ligt in de hoeveelheid games die je kunt spelen, maar zonder grote, exclusieve content blijft het moeilijk om nieuwe gamers volledig te overtuigen. De dienst mist een constante stroom van iconische AAA-games die Xbox-gebruikers echt het gevoel geven dat ze iets bijzonders krijgen. Hi-Fi Rush en Grounded zijn leuke toevoegingen, maar het zijn geen systeemverkopers.
Game Pass voelt hierdoor soms meer als een service voor breedte in plaats van diepgang. Daarnaast lijkt Xbox zich steeds meer te richten op Cloud Gaming, wat de toekomst van het platform verder verlegt naar diensten in plaats van hardware. Hoewel dit ongetwijfeld de toekomst van gaming zal zijn, blijft de vraag hangen: als ik nu voor een console moet kiezen, zou ik dan voor een Xbox gaan? Voorlopig lijkt het antwoord nee te zijn, simpelweg omdat de exclusieve content en de reden om in een Xbox-ecosysteem te stappen niet overtuigend genoeg zijn.
Een ander punt van frustratie is de marketing van Xbox buiten Noord-Amerika. Waar PlayStation zichtbaar is op grote sportevenementen zoals de Champions League, of indrukwekkende lanceringen organiseert voor hun consoles en games, blijft Xbox vaak afwezig. Er zijn veel minder advertenties en partnerships voor exclusieve content van grote games en de reclamecampagnes die wél bestaan, missen de impact en spanning die we van de concurrentie zien.
PlayStation heeft jarenlang exclusieve skins en modi kunnen bemachtigen voor games zoals Call of Duty en Fortnite, wat een gevoel van exclusiviteit en extra waarde gaf aan hun platform. Xbox lijkt hier niet actief genoeg op in te spelen en dit komt neer op een gemiste kans om het merk te versterken. Daarnaast zien we steeds vaker dat games de Xbox-console tijdelijk of zelfs volledig overslaan.
Naar verluidt heeft Sony bijvoorbeeld een exclusiviteitsdeal gesloten met Game Science voor Black Myth: Wukong, waardoor de game niet direct beschikbaar is op Xbox. Dit is slechts één van de vele titels die door de vingers van Xbox is geglipt door (tijdelijke) exclusiviteitsdeals. En zelfs als er geen deal met een concurrent in het spel is, lijken de beperkingen van de Series S of een gebrek aan proactieve samenwerking met ontwikkelaars ervoor te zorgen dat games Xbox steeds vaker links laten liggen.
De Series S is een budgetvriendelijke optie die veel gamers aanspreekt, maar het vasthouden aan de zogenaamde ‘pariteitsclausule’, waarbij games dezelfde functionaliteiten moeten hebben op zowel de Series X als de Series S, zorgt voor problemen. Ontwikkelaars hebben aangegeven dat het moeilijk is om games te optimaliseren voor beide systemen. Dit leidt soms tot uitgestelde releases en verminderde prestaties, wat frustrerend is voor zowel de ontwikkelaars als de spelers.
De Series S is een sterke console voor zijn prijs, maar Xbox lijkt vast te houden aan regels die innovatie tegenhouden. Dit leidt tot technische beperkingen en ondermijnt de game-ervaring die je zou verwachten van een next-gen console. Het sluiten van enkele fan-favoriete studio’s, zoals Tango Gameworks en de ontslagen bij Activision Blizzard, hebben veel goodwill bij fans gekost.
Hoewel Xbox met Hi-Fi Rush een succes boekte, besloot Microsoft dat de winst niet groot genoeg was en sloot het studio’s die veel potentie hadden. Dit is frustrerend voor fans die hadden gehoopt dat Xbox met zijn brede scala aan studio’s juist meer exclusieve games zou produceren. Het ontslaan van duizenden werknemers en het sluiten van studio’s roept bovendien vragen op over de koers van het bedrijf.
Het feit dat Xbox in een week waarin Sony juist ruimte laat liggen, met de aankondiging van de PS5 Pro, geen punten weet te scoren maar in plaats daarvan opnieuw een ontslagronde aankondigt, laat voor mij zien dat Xbox de weg een beetje kwijt is. Sony kondigt de duurste console ooit aan, zonder noemenswaardige concurrentie vanuit Xbox. En in plaats van deze situatie te benutten, lijkt Xbox niet in staat om hier positief op in te spelen of goede PR naar buiten te brengen.
Xbox begon de huidige generatie sterk, maar het momentum is verloren gegaan. Hoewel Game Pass een geweldige dienst blijft, mist het merk een sterk aanbod van exclusieve games en een duidelijke marketingstrategie om zich te onderscheiden van PlayStation en Nintendo. Microsoft lijkt zich steeds meer te richten op hun software-achtergrond, met een groeiende focus op diensten zoals Xbox cloud gaming.
Als Xbox zijn positie als belangrijke speler in de consolemarkt wil behouden, moeten ze teruggaan naar de basis: sterke exclusieve titels, betere marketing en een duidelijkere focus op het leveren van een overtuigende reden om een Xbox-console te kopen. Zonder deze veranderingen ziet de toekomst van Xbox consoles er somber uit..
Vermaak
Xbox: Van hype naar teleurstelling - Column
Wat gaat er mis?Xbox begon sterk met de lancering van de Series X en Series S, ondersteund door de overname van Bethesda en de kracht van Game Pass. Maar bijna vier jaar later lijkt de hype te zijn omgeslagen in teleurstelling.