Xbox baas Phil Spencer legt uit waarom Indiana Jones and the Great Circle naar PlayStation 5 komt

"Het gaat een strategie zijn die werkt voor ons."De grootste aankondiging van Opening Night Live is misschien wel Microsoft zijn beslissing om Indiana Jones and the Great Circle ook uit te brengen op PlayStation 5, een aantal maanden na de release op Xbox en PC. Het is niet de eerste first-party Xbox game die zijn weg vindt naar ...

featured-image

De grootste aankondiging van Opening Night Live is misschien wel Microsoft zijn beslissing om Indiana Jones and the Great Circle ook uit te brengen op PlayStation 5, een aantal maanden na de release op Xbox en PC. Het is niet de eerste first-party Xbox game die zijn weg vindt naar de rivalerende console, nadat eerder Pentiment en Grounded, en later Hi-Fi Rush en Sea of Thieves ook speelbaar werden op PlayStation. In juni kondigde Microsoft ook nog aan dat Doom: The Dark Ages naar PlayStation 5 komt ergens volgend jaar.

Tijdens de Microsoft gamescom 2024 livestream reageered Xbox baas Phil Spencer op een vraag over waarom Indiana Jones and the Great Circle ook naar PS5 komt en wat dit betekent voor aankomende Xbox releases. Spencer verwees naar de eerdere succesvolle vier Xbox releases op PlayStation en de boost die dit gaf voor de games. “Onze franchises worden sterker.



Onze Xbox console spelers zijn dit jaar hoger dan ooit", zegt Spencer. "Dus ik kijk er naar en zeg, okay, onze spelersaantallen worden hoger op consoles. Onze franchises zijn sterker dan ze ooit zijn geweest.

" Spencer vindt ook belangrijk dat de multi-platform strategie ervoor zorgt dat er meer geld in de Microsoft business wordt gestoken - zeker aangezien Microsoft onder druk staat om de aankoop van Activision Blizzard van $69 miljard terug te verdienen. "En we runnen een bedrijf", zegt Spencer. "Het is zeker waar dat binnen Microsoft de lat hoog light om weer terug te leveren voor het bedrijf.

We krijgen namelijk veel vertrouwen. Dat is geweldig en daardoor kunnen we veel dingen doen." "Dus we kijken, hoe we onze games zo sterk mogelijk kunnen maken.

Ons platform blijft groeien, op console, op PC, en op cloud. Het is een strategie die werkt voor ons." Spencers reactie komt in een lastige tijd voor Xbox, nadat 1900 werknemers zijn ontslage in de gaming business van het bedrijf en meerdere studio's werden gesloten.

Dat allemaal terwijlen de verkopen van de Xbox Series X en S flink zijn gedaald, Xbox Game Pass groei is gestagneerd en hardcore Xbox fans een beetje boos zijn dat hun consoles geen exclusives meer krijgen. Spencer zegt dat fans moeten wennen aan Microsoft zijn nieuwe manier van denken. Xbox probeert te groeien, stelt Spencer en het lijkt erop dat Xbox geen console exclusives meer zal maken in de toekomst.

"Het laatste wat ik wil zeggen, dat zoals de industrie nu is, er veel druk is", zegt Spencer. "Het groeit al voor langere tijd en mensen zoeken nu naar nog meer nieuwe manieren om te groeien. Wij als fans, spelers van de games, wij moeten anticiperen op wat de veranderingen zijn in de markt.

De manier waarop games worden gemaakt en uitgegeven is aan het veranderen. Dat gaat voor iedereen zo zijn. Maar het eindresultaat zal zijn dat meer mensen meer goede games kunnen spelen.

Als we ons daar niet op focussen, zijn we met de verkeerde dingen bezig." Nick is een van de content leads bij IGN Benelux. Als hij geen TikToks maakt is hij waarschijnlijk World of Warcraft aan het spelen of One Piece aan het kijken.

Volg hem hier op Twitter ..