Wraakoma op een scootmobiel wordt surprisehit

‘Thelma’ is een surprisehit in de VS. Je zou denken dat een film over een hoogbejaarde vrouw misschien alleen voor hoogbejaarde vrouwen interessant is. Dat is een misverstand.

featured-image

June Squibb is bepaald geen laatbloeier en toch heeft ze pas op 94-jarige leeftijd haar eerste echte hoofdrol te pakken. Momenteel draaien er maar liefst twee films met haar in de bioscopen. In Pixar-animatiefilm Inside Out 2 neemt ze de stem van de nieuwe emotie Nostalgie voor haar rekening.

Maar het is vooral als actie-oma Thelma dat ze de show steelt. De gelijknamige actiekomedie is het regiedebuut van acteur Josh Margolin die het idee voor zijn eerste lange speelfilm kreeg toen zijn grootmoeder slachtoffer werd van spoofing, een neptelefoontje waarin zij om geld werd gevraagd. De film blijft dicht bij de ware gebeurtenissen: oma Thelma wordt opgebeld door iemand die zich voordoet als haar kleinzoon Danny die een zwangere vrouw zou hebben aangereden, krijgt dan zijn ‘advocaat’ aan de lijn die om 10.



000 dollar cash voor de borg vraagt. En ja, ze blijkt net genoeg te hebben verstopt tussen de boeken, de bank en in lege koekblikjes. Daar sloeg Margolins fantasie op hol.

Wat als oma vervolgens het heft in eigen handen neemt en alles op alles zet om het geld weer terug te krijgen? Thelma is een surprisehit. De film werd gemaakt voor een bescheiden budget, werd goed ontvangen op het Amerikaanse Sundance-festival voor onafhankelijke films, was binnen een paar weken uit de kosten en ziet z’n bezoekcijfers sinds de film eind juni in de Verenigde Staten in première ging alleen maar stijgen. Daarmee voldoet-ie aan alle kenmerken voor een zomerfilm.

Niet een van die grote blockbusters waarmee de circustent die Hollywood heet overeind moet worden gehouden, maar een van die ‘tentstokken’ die de diversiteit van de industrie garandeert. High concept (een film met sterk idee: een wraakoma op een scootmobiel, je moet er maar op komen) en vooral: z’n eigen doelgroep overschrijdend. Dat zit zo.

Je zou denken dat een film over een hoogbejaarde vrouw misschien alleen voor hoogbejaarde vrouwen interessant is. Dat is een misverstand. Door drie generaties invoelbare personages op te voeren, heeft de film een veel bredere scope.

Thelma zou als personage zo uit een van de Incredibles -animatiefilms kunnen zijn weggelopen: cartoonesk, eigengereid en eigenwijs en voor de duvel niet bang. Ze weet van de lichamelijke gebreken die met de ouderdom komen haar kracht te maken. Zo bouwt ze haar gehoorapparaatjes om tot afluisterapparatuur.

Een geweldige sidekick heeft ze ook: Thelma was de laatste film van de vorig jaar overleden Richard Roundtree, die met zijn rol in politiefilm Shaft (1971) de eretitel ‘eerste zwarte actieheld van Hollywood’ verwierf. Maar het zijn vooral de interacties met haar kleinzoon die de film boven zichzelf doen uitstijgen. Je proeft tijdens het kijken hoe persoonlijk, en daarmee hoe universeel dit verhaal is.

Danny is zo’n echte Gen Z-er die door zijn controlerende helikopterouders klein wordt gehouden en door hen wordt aangezet ook Thelma voortdurend te monitoren. Onnodig om te zeggen dat beide generaties het beste uit zichzelf weten te halen als ze off the grid gaan. Daarmee wordt de film behalve een slapstick met een ongewone actieheld ook een liefdevolle satire op familiedynamieken.

En hou die June Squibb in de gaten: ze speelt volgend jaar ook de hoofdrol in het regiedebuut van Scarlett Johansson Eleanor the Great ..