Wordt comeback van ‘Man bijt hond’ een voltreffer? ‘Het verbaast me dat het nu pas terugkomt’

featured-image

Na twaalf jaar komt Man bijt hond terug op het scherm. Maar hoe pak je de reanimatie van zo’n televisiemonument best aan? ‘Je moet al heel stomme dingen doen om het in het tijdslot tussen Het journaal en Thuis te verknallen.’ Maak het als zenderbaas maar mee.

Je doet maandenlang je best om je najaarsschema te vullen, pakt uit met een hele reeks nieuwe programma’s, om dan de dag na de grote voorstelling van al die nieuwigheden te merken dat één programmaatje, dat pas begin volgend jaar op het scherm komt, met alle aandacht gaat lopen. Precies dat overkwam Lotte Vermeir, netmanager van VRT 1 en VRT Canvas, deze week. Ondanks nieuwe programma’s van zwaargewichten als Tom Waes, Dieter Coppens en Wim Lybaert, was het toch het logo van Man bijt hond dat woensdag op bijna alle voorpagina’s stond.



Dat de comeback van dat programma groot nieuws zou worden, hadden ze aan de Reyerslaan nochtans kunnen verwachten. Het dagelijkse programma heeft om meerdere redenen zijn plaats in de hall of fame van de Vlaamse televisie. Het was het programma dat eind vorige eeuw de heropstanding van de openbare omroep inluidde.

Het was de kweekvijver voor talent, waarin Arnout Hauben, Luc Haekens, de Neveneffecten en Wim Helsen naar boven kwamen drijven. Man bijt hond leerde de Vlaamse tv-kijker op een andere, relativerende en humoristische manier naar nieuws kijken. En – misschien nog belangrijker – het leverde een hele reeks memorabele tv-momenten op.

Van de West-Vlaamse boer die zijn Poolse arbeiders voor obussen wilde waarschuwen, over Eugène en zijn parkeerkunsten, tot de man die onder het motto ‘fietsen is fietsen’ enkel nog op de hometrainer aan zijn trekken kwam. Dat zijn behoorlijk wat adelbrieven voor één programma. “Eigenlijk verbaast het me dat het nu pas terugkomt”, zegt Stijn Meuris, die jarenlang verantwoordelijk was voor de rubrieken ‘Het weeklied’ en ‘Het gesproken dagblad’.

“Programma’s zoals Man bijt hond , die echt een ader van de Vlaamse samenleving weten te raken, zijn toch zeldzaam.” De vraag is echter of Man bijt hond anno 2024 nog dezelfde impact kan hebben. “De tijden zijn veranderd”, waarschuwt Luc Kempen, eindredacteur van het programma van midden 1997 tot de lente van 1999.

“Toen we met Man bijt hond begonnen, waren wij de enigen die op een relativerende, originele manier inspeelden op de actualiteit. Nu gebeurt dat veel vaker.” Kempen wijst op De ideale wereld als voorbeeld, beide programma’s worden geproduceerd door Woestijnvis.

“Het lijkt bijna onvermijdelijk dat die twee titels soms in elkaars vaarwater terechtkomen. (lacht) Misschien moeten ze bij Woestijnvis iemand aanstellen om dat in goede banen te leiden?” Ook sociale media waren er – zeker in de beginjaren – niet, en dat kan volgens Meuris een verschil maken. “Wij leverden destijds de tape af aan de Reyerslaan en daarmee was het klaar”, legt hij uit.

“Voor de kijkers waren er nauwelijks manieren om te reageren. Misschien een lezersbrief in De Morgen of een gele briefkaart naar de ombudsdienst. Maar dat was het dan ook.

Dat gaf ons de vrijheid om net iets stouter te zijn. De scripts die ik schreef voor ‘Het gesproken dagblad ‘ zouden nu niet meer door de beugel kunnen. Zeker niet omdat Jelle De Beule, die de stem van die rubriek was, er vaak nog net dat schepje bovenop deed.

Doe je dat nu, dan regent het reacties.” Dat het programma destijds een kijkcijferhit was, betekent niet automatisch dat het dat nu weer zal zijn. Bij Woestijnvis hebben ze ervaren hoe snel het tij kan keren.

Toen VIER (zoals de zender toen heette) werd gelanceerd, moest Man bijt hond een van de trekkers van de nieuwe zender worden. Het programma kreeg daarom een wekelijkse frequentie en langere afleveringen. Maar de kijkers vonden hun weg niet meer naar het programma.

Van de meer dan een miljoen kijkers tijdens de hoogtijdagen bleven er nog slechts 120.000 over. Een laatste poging om het tij te keren met de hulp van de legendarische eindrubriek ‘Vaneigens’ had nauwelijks effect, en na een paar maanden verdween Man bijt hond roemloos van het scherm.

Toch lijkt een vergelijkbaar scenario deze keer zeer onwaarschijnlijk. Man bijt hond zal begin volgend jaar tijdelijk Iedereen beroemd vervangen, in het tijdslot tussen Het journaal en Thuis . “Je moet al heel stomme dingen doen om het daar te verknallen”, meent Kempen.

Blijft de vraag hoe je zo’n revival het beste aanpakt. Kies je voor nostalgie, of ga je voor iets volledig nieuws? Voor Kempen is het duidelijk: “Er zijn op televisievlak maar weinig dingen die de tand des tijds doorstaan. Geef Man bijt hond maar in handen van de generatie die is opgegroeid met YouTube en Instagram-reels.

Dat lijkt me de beste garantie op iets moois.” Hoe Man bijt hond 2.0 er precies uit zal zien, houden ze bij Woestijnvis voorlopig nog geheim.

In de beknopte perstekst die de comeback aankondigt, wordt echter wel gesproken over een paar oude rubrieken die mogelijk opnieuw hun opwachting maken, als een soort kers op de taart. “Maar uiteraard is het de bedoeling om er een eigentijds programma van te maken”, zegt programmadirecteur Hazel Pleysier. “Het heeft geen zin om in het verleden te blijven hangen.

” Ook wie de mensen zijn die het project trekken, blijft voorlopig nog even geheim. “Ook voor ons is dit heel spannend”, zegt Pleysier. “We willen nu vooral hard werken om van de nieuwe Man bijt hond het best mogelijke programma te maken.

” Geselecteerd door de redactie.