Wat Jerry Seinfeld leerde tijdens het lezen van Marcus Aurelius

Marcus Aurelius, keizer van Rome van 161-180 na Chr., wordt herinnerd als de “Koning der Wijzen”, vooral vanwege zijn klassieke werk “Meditaties”, een hoeksteen van de stoïcijnse filosofie die ingaat op thema’s als rede, deugd, zelfbeheersing, zelfverbetering en het vinden van vrede in een turbulente wereld. Het boek lijkt misschien een vreemde keuze voor een ... Read more

featured-image

Marcus Aurelius, keizer van Rome van 161-180 na Chr., wordt herinnerd als de “Koning der Wijzen”, vooral vanwege zijn klassieke werk “Meditaties”, een hoeksteen van de stoïcijnse filosofie die ingaat op thema’s als rede, deugd, zelfbeheersing, zelfverbetering en het vinden van vrede in een turbulente wereld. Het boek lijkt misschien een vreemde keuze voor een komiek, maar Jerry Seinfeld vertelde journalist Graham Bensinger dat het boek hem hielp de vergankelijkheid te begrijpen van de fysieke wereld waarin we leven.

“Alles waar je je zorgen over maakt, zal zo verdwenen zijn [knipt met zijn vingers]. De mensen die kritiek op je hebben, zullen verdwenen zijn,” zei hij. “ Jij zult verdwenen zijn.



” De acteur, die onlangs 70 jaar werd, zei dat het besef hem hielp inzien hoe kostbaar de tijd hier is en hoe die niet verspild moet worden door te piekeren over dingen waar we geen controle over hebben. “Het is verspilde tijd en energie,” zei Seinfeld. “Marcus Aurelius zegt dat je je alleen moet richten op beter worden in wat je doet.

Focus op wat je doet; word beter in wat je doet. Al het andere is tijdverspilling.” Hoewel hij het misschien niet wist, is Seinfelds boodschap diep verweven met de vrijheidsfilosofie.

Het idee dat zelfverbetering is, is een idee dat FEE-oprichter Leonard Read onderzocht in zijn boek “ ” uit 1962: “Alle individuen worden geconfronteerd met het probleem wie ze moeten verbeteren, zichzelf of anderen. Hun doel, lijkt me, zou moeten zijn om hun eigen ontplooiing te beïnvloeden, de opwaardering van hun eigen bewustzijn, kortom, zelfperfectie. Degenen die het niet eens proberen of, als ze het proberen, zelfperfectie te moeilijk vinden, streven er meestal naar hun energie aan anderen te besteden.

Hun energie moet een doel vinden. Degenen die erin slagen hun energie naar binnen te richten – vooral als ze gezegend zijn met grote energie, zoals bijvoorbeeld Goethe – worden morele leiders. Zij die er niet in slagen hun energie naar binnen te richten en deze naar buiten toe te laten manifesteren – vooral als ze veel energie hebben, zoals Napoleon – worden immorele leiders.

Zij die weigeren over zichzelf te heersen, zijn er meestal op uit om over anderen te heersen. Zij die over zichzelf kunnen heersen, hebben er meestal geen belang bij om over anderen te heersen.” Read zei in wezen dat de beste manier om de wereld te verbeteren is om te verbeteren, een idee dat helemaal teruggaat tot Plato (ca.

427-348 v. Chr.).

Het idee is vrij eenvoudig. Om anderen te helpen, moet je eerst in je eigen behoeften voorzien. Of zoals Plato zegt: om anderen recht te doen, eerst “zijn eigen huis op orde brengen en over zichzelf heersen.

” Het idee van Seinfeld en Read, dat de eerste plicht van de mens is om voor zichzelf te zorgen, is ingebed in de Westerse filosofie. Het is aanwezig in het Amerikaanse ethos van en in de economie van Adam Smith, die opmerkte: “We verwachten ons eten niet van de welwillendheid van de slager, de brouwer of de bakker, maar van hun zorg voor hun eigen belang.” Toch is het niet een idee dat je in alle filosofieën terugvindt.

Het marxisme heeft bijvoorbeeld een heel andere benadering. Je zult in de evangelie van Marx tevergeefs zoeken naar ideeën als zelfverbetering of zelfbeheersing, of het verbeteren van de samenleving door jezelf te verbeteren. In plaats daarvan is de ideologie van Marx gebaseerd op het repareren van wat hij zag als een onrechtvaardige en gebroken wereld.

“De communisten verbergen hun opvattingen en doelen niet graag,” verklaarde Marx in ‘Het Communistisch Manifest’. “Ze verklaren openlijk dat hun doelen alleen bereikt kunnen worden door de gewelddadige omverwerping van alle bestaande sociale omstandigheden.” Lees dat laatste gedeelte nog eens, “.

.. de gewelddadige omverwerping van alle bestaande sociale omstandigheden.

” Dit was niet alleen maar een hyperbool van Marx. Zijn filosofie was erop gericht om alles waarop de beschaving was gebaseerd te vernietigen, inclusief: – : “[Communisme] schaft alle religie en alle moraliteit af.” – : “Waarop is de huidige familie, de burgerlijke familie, gebaseerd? Op kapitaal, op eigen gewin.

” – : “Het communisme schaft eeuwige waarheden af.” – : “Werkende mensen hebben geen land.” – : “De afschaffing van deze toestand wordt door de bourgeoisie afschaffing van individualiteit en vrijheid genoemd! En inderdaad.

De afschaffing van de burgerlijke individualiteit.” Het punt is niet om te discussiëren over de vraag of alle dingen op deze lijst goed zijn. De atheïst zal misschien geen bezwaar hebben tegen het afschaffen van religie, net zoals de anarchist misschien geen bezwaar heeft tegen het afschaffen van de natiestaat.

Het punt is dat Marx het allemaal wilde afschaffen. In zijn magnum opus uit 1948 de geleerde Richard Weaver dat “ideeën gevolgen hebben.” Of we het nu weten of niet, ideeën vormen ons.

Ze vormen niet alleen de wereld waarin we leven, maar ook onszelf. liet zien dat hij onverschillig stond tegenover zelfverbetering, misschien zelfs vijandig. De reden hiervoor was duidelijk: hij werd verteerd door revolutie.

De Stoïcijnen zagen een betere manier. “Je hebt macht over je eigen geest, niet over gebeurtenissen van buitenaf,” merkte Marcus Aurelius op. “ Als je dit beseft, zul je de kracht vinden.

” Dit was de kracht die Jerry Seinfeld ontdekte. Maak je geen zorgen over de dingen die je niet kunt beheersen; richt je op wat je wel kunt beheersen. Je Dit is waar meesterschap wordt gevonden.

Tegenwoordig maken veel mensen zich zorgen over zaken waar ze geen controle over hebben. Hun emoties raken verstrikt door externe zaken zoals de aandelenmarkt, onrechtvaardigheid (echt en vermeend) of wie de president van de Verenigde Staten is. Het is niet dat deze dingen niet belangrijk zijn.

Dat zijn ze wel. Maar ons vermogen om gebeurtenissen en systemen te beheersen is minimaal. Het omarmen van een filosofie die onze beperkingen erkent – in plaats van een filosofie die de wereld omver wil werpen – is een weg naar individuele groei, wat de bron is van menselijke vooruitgang.

In zekere zin komt een groot deel van de wanorde (en oorlogsvoering) van onze moderne tijd rechtstreeks voort uit de ideeën van Marx, wiens wereldbeeld zowel de natuurlijke orde als de instellingen waarop de westerse beschaving was gebaseerd omver wilde werpen. Ayn Rand zag de oplossing voor dit dilemma al tientallen jaren geleden. “De huidige staat van de wereld is niet het bewijs van de onmacht van de filosofie, maar het bewijs van de kracht van de filosofie,” schreef Rand in ‘ ’.

“Het is de filosofie die mensen in deze toestand heeft gebracht – het is alleen de filosofie die hen eruit kan leiden.” Hoe de ideeënstrijd zal uitpakken, kunnen we vandaag onmogelijk voorspellen, maar Leonard Read zou ongetwijfeld zeggen dat de overwinning voor de juiste ideeën begint door over onszelf te heersen. En de eerste stap in die richting begint met het omarmen van de eenvoudige wijsheid die Seinfeld opdeed bij het lezen van Marcus Aurelius: “ Focus op wat je aan het doen bent en word beter in wat je aan het doen bent.

” Epoch Times is een onafhankelijke nieuwsorganisatie die niet beïnvloed wordt door een regering, bedrijf of politieke partij. Vanaf de oprichting is Epoch Times geconfronteerd met pogingen om de waarheid te onderdrukken – vooral door de Chinese Communistische Partij. Maar we zullen niet buigen.

De Nederlandstalige editie van Epoch Times biedt op dit moment geen betalende abonnementen aan en aanvaardt op dit moment geen donaties. U kan echter wel bijdragen aan de verdere groei van onze publicatie door onze artikelen te liken en te her-posten op sociale media en door uw familie, vrienden en collega’s over Epoch Times te vertellen. Deze dingen zijn echt waardevol voor ons.

Waarheid & Traditie.