Warhammer 40,000: Space Marine II Hands-On Preview- Grimdark Doom

For Ultramar!Space Marine II heeft het potentieel om een onverwachte hit te worden en de verwachtingen te overtreffen. Ik kijk dan ook enorm uit naar de verdere ontwikkelingen en de uiteindelijke release van de game.

featured-image

Honderden, zo niet duizenden Tyranid-aliens rennen in de verte als een levende zee van lichamen. Een indrukwekkend gezicht, maar slechts een achtergrond, dachten mijn teamgenoot en ik toen we aan onze missie begonnen. "Oh shit, ze komen echt deze kant op," kraaide mijn teamgenoot toen we de vloedgolf van vijanden over de heuvels en hekken op ons af zagen stormen.

Dit is de wereld van Warhammer 40.000 Space Marine 2, waar je de rol aanneemt van een soldaat in de Adeptus Astartes, beter bekend als de Space Marines. Astartes zijn een soort supersoldaten: aanzienlijk groter en sterker dan reguliere mensen, gehuld in dik pantser en bewapend met gigantische wapens.



Denk aan zwaarden zo groot als een volwassen mens, of pistolen die kogels afvuren zo groot als granaten. Met die Space Marine kan je losgaan in een third-person action game waarin zowel ranged als melee-wapens essentieel zijn. De game mengt in eerste opzicht de strategische intensiteit van Gears of War met de brute actie van DOOM, maar maakt toch een aantal eigen keuzes wat zorgt voor een dynamische en opwindende ervaring.

Tijdens mijn hands-on met de game had ik de gelegenheid om een missie uit de campaign en twee co-op missies te spelen. Wat onmiddellijk opviel, was de indrukwekkende setting en wereld die Sabre en Focus hebben gecreëerd. Voor een Warhammer-fan is het een waar visueel spektakel dat perfect de sfeer van het universum vastlegt.

The Imperium De wereld van Warhammer 40.000 is op zijn minst majestueus en ademt een lore die al tientallen jaren in ontwikkeling is. Van het epische drama van de Horus Heresy tot de rijke verhalen van de diverse facties, de setting heeft vele vormen aangenomen in games.

Space Marine II gaat een stap verder in het overbrengen van het iconische gevoel van een Space Marine. In de lore zijn de Adeptus Astartes bijna mythische figuren, engelen van de keizer voor gewone stervelingen. Het is een voorrecht om zelfs maar een glimp van hen op te vangen, laat staan om naast hen te strijden, en Sabre slaagt erin dit gevoel perfect over te brengen.

Wanneer je als Astartes op het slagveld verschijnt, knielen de soldaten als je voorbijloopt, fluisterend en bijna biddend, dankbaar dat de engelen van de keizer zijn gekomen om hen te redden. Het verschil tussen gewone soldaten en de Astartes is meteen duidelijk; waar een groepje soldaten worstelt met een vastgelopen rotsblok, duw jij datzelfde obstakel met één krachtige schop aan de kant. Je bent werkelijk een onoverwinnelijke krijger, en dit gevoel wordt meesterlijk overgebracht.

Sabre heeft ook op andere vlakken uitstekend werk geleverd. De wapens, voertuigen en eenheden zijn nauwkeurig overgenomen uit de tabletop en zien er fenomenaal uit. Voor fans is elk detail herkenbaar en ik kon het niet laten om elk element te inspecteren op herkenning.

De omgevingen zijn even indrukwekkend, met de gotische stijlen en architectuur die zo kenmerkend zijn voor de menselijke werelden in Warhammer 40.000. De ruimteschepen zijn als zwevende kathedralen, met hoge, loodglasramen, imposante orgels en andere architectonische wonderen die de sfeer van de gothic stijl prachtig vangen.

Alles wordt verder versterkt door verbluffende graphics die deze visuele pracht tot leven brengen. Het is voor fans van Warhammer een cadeautje, maar voor leken ook een mooie kennismaking. Sterk in zijn eenvoud De gameplay van Space Marine II is allesbehalve simpel, ook al lijkt het aanvankelijk vrij eenvoudig.

Je bevindt je in een constante strijd waarbij je eigenlijk vier dingen doet: schieten op hordes vijanden, beuken op wat dichtbij komt, ontwijken van zware aanvallen, en het uitvoeren van krachtige melee-counters. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar de game weet deze eenvoud meesterlijk te benutten. De gameplay doet sterk denken aan DOOM (2016).

Net zoals in die game krijg je health en armor terug door het uitvoeren van executies, dekking zoeken speelt een marginale rol, wat agressieve en constante aanvallen aanmoedigt. De indrukwekkende melee-wapens uit de Warhammer 40.000-universum maken de executies daarbij extra meeslepend en visueel verbluffend.

Wat de wapens betreft, biedt Space Marine II een indrukwekkend scala aan keuzes. Van Bolters, die kogels zo groot als granaten afvuren, tot Plasmaguns, die met gloeiend hete plasma het sterkste harnas wegsmelten, en Chainswords, de iconische kettingzaagzwaarden. Elke wapen heeft zijn eigen unieke karakter en voelt fantastisch aan in de handen.

De feedback is perfect: Bolters knallen met een overtuigend geluid en blazen de Tyranids met gemak uit elkaar. Dit soort precisie en impact zijn cruciaal voor een shooter van deze aard en laten zien dat Sabre echt iets moois in handen heeft. Toch is de gameplay niet zonder zijn tekortkomingen.

Tijdens de bossfight die ik tegenkwam, waren er enkele duidelijke minpunten. Hoewel de presentatie van de baas indrukwekkend was, viel de strijd zelf wat tegen. De uitdaging was minder dan verwacht; de baas fungeerde vooral als een gigantische kogelspons die meerdere volle restocks van magazijnen nodig had om neer te halen.

Bovendien riepen zijn aanvallen regelmatig stevige en taaie summons op, waardoor de strijd langer en moeizamer werd dan nodig. Gelukkig ben ik niet één keer dood gegaan, maar het vooruitzicht om deze eindbaas opnieuw te moeten bevechten zou echt frustrerend zijn geweest. Hier had gewoon de helft van de levens af gehaald moeten worden.

Grimdark future Opmerkelijk genoeg voelde de baas in de co-op missie totaal anders aan en was hij veel minder een kogelspons en eerder een ware rodeo waarbij je goed moest opletten om niet te sterven, maar je ook niet eindeloos aan het schieten was. Het lijkt erop dat ze het wel degelijk beter kunnen, afhankelijk van de context. De co-op missies zelf waren best vermakelijk.

Hoewel ze niet revolutionair zijn — het zijn uiteindelijk gewoon zes extra levels die buiten het hoofdverhaal vallen en je in staat stellen om met vrienden te spelen — zijn er wel leuke beloningen te ontgrendelen, zoals bijvoorbeeld speciale outfits. Deze co-op mode voegt iets extra’s toe, maar is niet de kern van de game. Voor een diepere co-op ervaring in het Warhammer 40.

000-universum zou een titel zoals Darktide waarschijnlijk meer bevredigend zijn. Wat betreft de prestatie van de game, zijn er enkele punten om op te merken. Over het algemeen draait Warhammer 40.

000 Space Marine II behoorlijk soepel, maar het is nog niet helemaal foutloos. Zowel ik als mijn medespelers merkten enkele framedrops op tijdens de campaign, en de cutscenes hadden af en toe last van freezes. Het is opmerkelijk dat we echter geen enkele prestatieprobleem ondervonden tijdens de co-op mode, die juist vlekkeloos liep.

Dit is op zijn minst bijzonder te noemen, aangezien online modi vaak de grootste problemen hebben, maar hier was het precies andersom. Sabre en Focus hebben nog ongeveer een maand om Space Marine II te perfectioneren, en ik heb er alle vertrouwen in dat ze dat zullen doen. Er zijn nog enkele zaken die verfijning behoeven, zoals de balans van de eindbazen en een aantal kleine prestatieproblemen en bugs die moeten worden opgelost.

Maar wat er nu staat, is een indrukwekkende en vooral plezierige shooter, zowel voor Warhammer-fans als voor liefhebbers van actievolle games. Space Marine II heeft het potentieel om een onverwachte hit te worden en de verwachtingen te overtreffen. Ik kijk dan ook enorm uit naar de verdere ontwikkelingen en de uiteindelijke release van de game.

.