Valve pakt vage Season Passes aan met strengere regels op Steam

"Als je niet klaar bent om duidelijk te communiceren, dan moet je geen Season Pass aanbieden op Steam."Valve voert nieuwe richtlijnen in voor ontwikkelaars die Season Passes en DLC aanbieden op Steam. De regels zijn bedoeld om problemen zoals uitgestelde releases, niet-ingeloste beloften en een gebrek aan transparantie richting spelers te voorkomen.

featured-image

Valve voert nieuwe richtlijnen in voor ontwikkelaars die Season Passes en DLC aanbieden op Steam. De regels zijn bedoeld om problemen zoals uitgestelde releases, niet-ingeloste beloften en een gebrek aan transparantie richting spelers te voorkomen. In een update aan de Steam-richtlijnen, gesignaleerd door SteamDB-maker Pavel Djundik , legt Valve uit wat een Season Pass precies inhoudt, hoe ontwikkelaars deze correct moeten implementeren en aan welke eisen zij moeten voldoen.

Een belangrijk onderdeel is een verplichting tot duidelijke communicatie over de inhoud en verwachte releaseperiodes: "Door een Season Pass aan te bieden, beloof je toekomstige content," staat in de richtlijnen. "Bij het lanceren van een Season Pass moet je een tijdlijn aangeven voor de release van elke DLC in de pass. Deze tijdlijn is een toezegging aan klanten en aan Steam.



Als je niet klaar bent om duidelijk te communiceren over wat er in de DLC zit en wanneer deze beschikbaar komt, moet je geen Season Pass aanbieden op Steam." Ontwikkelaars moeten voortaan een volledige lijst met inbegrepen DLC's presenteren, inclusief een korte beschrijving en een verwachte releaseperiode (minimaal kwartaal, seizoen en jaar). Zelf uitstel aanvragen kan slechts één keer, met maximaal drie maanden vertraging.

Verdere uitstel of langere vertragingen vereisen goedkeuring van Valve. Overtredingen kunnen leiden tot verwijdering van de Season Pass of terugbetalingen aan klanten. Hoewel dergelijke situaties niet vaak voorkomen op Steam, zorgt de aangescherpte regelgeving voor meer transparantie en consumentenbescherming.

Het voorkomt dat spelers betalen voor vaag omschreven of onbepaalde content. Tegelijkertijd biedt de update nuttige ondersteuning voor ontwikkelaars die voor het eerst met Season Passes werken. Sjaak is redacteur bij IGN Benelux.

Hij is vooral te vinden achter zijn pc, waar hij zijn tijd en geest opoffert aan meedogenloze games als League of Legends, Call of Duty, Dota 2 en Overwatch..