Two Point Museum Preview

Voelt vertrouwd.Met veel plezier heb ik me de afgelopen jaren in Two Point County begeven. Eerst hielp ik patiënten met de meest rare ziektes in Two Point Hospital, om vervolgens de educatieve tour op te gaan in Two Point Campus. Nu is het tijd voor het volgende hoofdstuk: we kunnen namelijk aan de slag met het bouwen van een museum in Two Point Museum!

featured-image

Met veel plezier heb ik me de afgelopen jaren in Two Point County begeven. Eerst hielp ik patiënten met de meest rare ziektes in Two Point Hospital, om vervolgens de educatieve tour op te gaan in Two Point Campus. Nu is het tijd voor het volgende hoofdstuk: we kunnen namelijk aan de slag met het bouwen van een museum in Two Point Museum! Om eerlijk te zijn, heb ik veel meer uren doorgebracht in het ziekenhuis dan op de campus.

Op de een of andere manier wist de setting van Two Point Campus me minder te trekken, maar ik was benieuwd naar een eventuele opvolger. Een museum is een welkome afwisseling, en afgelopen augustus mocht ik al een zeer vroege build van Two Point Museum spelen tijdens Gamescom. Voor de nieuwe previewsessie mocht ik aan de slag met een drietal levels: Memento Mile, Passwater Cove en Wailon Lodge.



In Two Point Museum draait het logischerwijs om het bouwen van een prachtig museum met mooie tentoonstellingen. Ik vroeg aan Design Director Ben Huskins waarom de keuze was gemaakt voor een museum-sim, iets wat niet vaak voorkomt. Huskins vertelt: “Zoals je zelf al zegt, je ziet niet vaak dat er wordt gekozen voor een museum als setting.

Dat is een van de redenen, omdat we de speler graag een unieke speelervaring willen geven. Daarnaast kunnen we hierdoor nieuwe spelelementen introduceren, zoals het uitvoeren van expedities en het terugkeren naar je museum om het steeds beter te maken wanneer je nieuwe levels en omgevingen hebt vrijgespeeld.” Hier komt ook meteen een nieuw element om de hoek kijken.

In plaats van eenvoudig kamers of gebouwen te kopen en te plaatsen, moet je je medewerkers op expedities sturen om nieuwe kunstvoorwerpen te verzamelen. Deze kunstvoorwerpen gebruik je om Buzz te genereren. Des te beter een expositie eruitziet en aangekleed is, des te hoger de Buzz en de donaties die binnenkomen.

“De expedities zijn niet zonder gevaar, want je personeel kan terugkomen met een gevaarlijke ziekte,” vult Ben aan. “Dus is het soms lastig om een goede overweging te maken: stuur je die hoge-level medewerker op pad of liever een onervaren iemand?” Executive producer Jo Koehler voegt er gekscherend aan toe: “Als ze überhaupt terugkomen..

.” Natuurlijk moet je bezoekers ook informeren, onder andere door informatiepanelen, maar later ook door tours door het museum. Two Point Museum gaat echter nog een stapje verder door in te spelen op het idee dat kinderen niet op deze manier leren.

Je moet dus spelelementen aan je museum toevoegen om ook voor kinderen interessant te blijven. Als antwoord op de vraag of we easter eggs of andere grappige dingen konden verwachten, gaf Huskins aan dat er tal van verwijzingen naar andere Sega-games en vorige edities in Two Point Museum zitten. “We hebben in de gift shop items voor kinderen geplaatst, waardoor ze verkleed zullen zijn als Sonic.

Deze is verkrijgbaar als pre-order,,” vertelt hij lachend. Toen ik vervolgens opmerkte of de kinderen dan ook sneller zouden lopen, moesten ze lachen en zeiden ze: “Daar hadden we nog niet eens bij stilgestaan, maar dat is wel een erg goed idee. Ook zijn we aan het bekijken of we kunnen werken met unieke items via Twitch Drops en is er natuurlijk de explorer edition waarbij je speciale items krijgt” Wat kun je dan verwachten qua hoe je museum eruitziet? In principe werkt de game niet veel anders dan de andere Two Point-games.

Je huurt medewerkers zoals schoonmakers, assistenten, beveiliging en experts. Standaardkamers zoals een staff room en toiletten moet je nog steeds bouwen, maar je bent veel vrijer in het plaatsen van je exposities. Denk hierbij aan skeletten en fossielen, bezeten voorwerpen en zelfs aquaria.

Ik vroeg of het toevoegen van deze waterphysics niet een grote uitdaging was voor het ontwikkelteam. Ben Huskins en Luke Finlay-Maxwell (lead designer) begonnen te lachen en zeiden: “Zeker wel. We hebben behoorlijk wat tijd moeten vrijmaken om alles goed te krijgen.

Vooral hoe vissen bewegen in scholen, met elkaar omgaan en meer.” In Memento Mile kreeg ik de kans om de eerste stappen in Two Point Museum te zetten en mijn basismuseum vorm te geven, onder andere met fossielen. Passwater Cove richtte zich op het onderwaterleven, en hier kon je aquaria bouwen met verschillende soorten vissen.

Ook moest je rekening houden met de temperatuur van het water. Als laatste was er Wailon Lodge, waar het draaide om een bezeten hotel en de betreffende voorwerpen. Je kon geesten “vangen” en deze tevreden houden zodat ze niet uitbreken.

Ik ben dan ook vooral erg benieuwd naar welke andere onderwerpen aan bod komen bij het bouwen van een museum. Gezien de gameposter kunnen we waarschijnlijk iets botanisch verwachten, en de rest is nog een groot mysterie. Vanaf 4 maart kunnen we aan de slag met Two Point Museum op PC, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

.