
Voormalig Sony Interactive Entertainment-topman Shuhei Yoshida heeft zich uitgesproken over Naughty Dog’s geannuleerde multiplayerproject The Last of Us Online . In een interview met Sacred Symbols+ (via Push Square ) zei Yoshida dat hij de game heeft gespeeld en deze “geweldig” vond, maar dat feedback van Destiny-ontwikkelaar Bungie leidde tot het besluit om de ontwikkeling stop te zetten. Naughty Dog kondigde in december 2023 aan dat het project werd geannuleerd.
Het team gaf aan dat het al zijn middelen zou moeten inzetten om post-launch content jarenlang te ondersteunen, wat de ontwikkeling van toekomstige singleplayergames zou belemmeren. Yoshida legde uit dat Bungie, sinds 2022 onderdeel van Sony, Naughty Dog inzicht gaf in wat er nodig is om live service-games te onderhouden. “Bungie vertelde hen wat ervoor nodig is, en Naughty Dog realiseerde zich: ‘Oeps, dat kunnen we niet doen! Als we dit doen, kunnen we Intergalactic: The Heretic Prophet niet maken.
’” Het annuleren van The Last of Us Online is onderdeel van een bredere terugtrekking van Sony uit live service-games. Hoewel Helldivers 2 met 12 miljoen verkochte exemplaren een enorm succes was, flopten andere projecten, zoals Concord, dat slechts enkele weken online was. Ook werden onlangs twee onaangekondigde live service-games geannuleerd, waaronder een God of War-titel van Bluepoint.
De focus bij Naughty Dog ligt nu weer volledig op singleplayerprojecten, waaronder Intergalactic: The Heretic Prophet, de eerste nieuwe franchise van de studio in meer dan tien jaar. Shuhei Yoshida benadrukte dat studio’s nooit werden gedwongen om live service-games te maken, maar dat de strategie van Sony ruimte bood om dergelijke projecten te pitchen. Het annuleren van The Last of Us Online onderstreept de risico’s van Sony’s live service-initiatief, dat inmiddels honderden miljoenen dollars heeft gekost en heeft geleid tot ontslagen en geannuleerde projecten.
Met name Concord was een grote tegenvaller voor Sony. Die game had volgens Kotaku honderden miljoenen gekost om te maken. Tom van Stam is hoofdredacteur bij IGN en bovenal groot liefhebber van de games van FromSoftware.
Probeert alles te spelen, slaagt daar zelden in. Volg hem hier op X/Twitter of hier op BlueSky . Mail voor verhalen naar tvanstam@ign.
com ..