The Bazaar Preview - De beste autobattler op de markt

Reynad heeft het geflikt.Ondanks de technische gebreken ben ik enthousiast over wat The Bazaar biedt. De diepgang, de innovatieve mix van genres en de ontspannen aanpak maken het tot een game die zich onderscheidt van alle andere autobattlers. Het is duidelijk dat Reynad en zijn team bij TempoStorm een passieproject hebben afgeleverd, dat met wat finetuning en technische verbeteringen een instant-klassieker kan worden.

featured-image

Jaren geleden, in de hoogtijdagen van Hearthstone, was ik een fervent volger van de YouTube- en competitieve scene rond Blizzards cardgame. Spelers als Kripparrian, Firebat en TrumpHS waren dagelijkse kost, maar een van de meest memorabele figuren was Reynad. Zijn legendarische salty compilations waren een hit: montagevideo’s waarin werkelijk álles misging wat mis kon gaan.

Deze video's benadrukten ook een pijnlijk punt: Hearthstone had destijds een ernstig RNG-probleem. Door puur geluk konden hele wedstrijden worden gewonnen, zelfs op toernooien . Voor Reynad werd het te veel.



Gefrustreerd besloot hij: “Als jullie het niet goed kunnen doen, doe ik het zelf.” Het resultaat van die ambitie is nu eindelijk speelbaar: The Bazaar. Na een week spelen kan ik met volle overtuiging zeggen dat Reynad het geflikt heeft.

Dit is niet zomaar een goede game; het is een meesterwerk in wording. Terwijl Hearthstone’s geschiedenis overduidelijk een inspiratiebron is, is The Bazaar geen typische cardgame. Volgens de makers is het de eerste hero builder, maar ik zou het eerder een unieke autobattler noemen met elementen van roguelikes.

Denk aan Teamfight Tactics of Hearthstone Battlegrounds, maar dan compleet opnieuw uitgevonden. En naar mijn mening is het nu al de beste autobattler op de markt. Een autobattler draait om het strategisch opbouwen van een team of opstelling, waarna de gevechten automatisch verlopen.

The Bazaar behoudt die kern, maar introduceert een compleet nieuwe aanpak. De game is verdeeld in rondes, of beter gezegd 'dagen'. Gedurende een dag kies je tussen encounters: winkeliers waar je items kunt kopen, gevechten tegen monsters voor loot, of speciale events om geld of buffs te verdienen.

Aan het einde van elke dag volgt een gevecht met een andere speler. Althans, dat lijkt zo. De twist is dat The Bazaar het PvP-gevecht gedeeltelijk als PvE presenteert.

In plaats van live tegen iemand anders te spelen, strijd je tegen een momentopname van een speler die ongeveer even ver in het spel zit. Dit haalt alle tijdsdruk en stress weg die je in andere autobattlers vaak voelt. Je kunt rustig nadenken over je strategie, een pauze nemen midden in een potje zonder de druk van een timer of een live tegenstander.

Toch behoudt The Bazaar het gevoel van competitie. Elk PvP-moment voelt als een echte strijd, zonder de frustratie van RNG uit Hearthstone of de complexiteit van poolmanagement zoals in Teamfight Tactics. Dit maakt het spel niet alleen toegankelijker, maar ook een stuk relaxter.

Dieper kan niet Waar The Bazaar echt schittert, is in de diepgang. Het spel biedt een bijna eindeloze reeks strategieën om te experimenteren met builds. Zo had ik in pas een run een waarmee ik één enkel wapen enorm buffte, compleet met ondersteunende items om mijn leven te beschermen terwijl ik mijn tegenstanders aan flarden sloeg.

In een andere run richtte ik me volledig op cooldownreductie, waardoor ik mijn tegenstanders kon vergiftigen met een constant effect. Of wat dacht je van een strategie waarin ik een wapen iedere milliseconde sterker maakte totdat het in één klap alles kon vernietigen? Elke run voelt uniek door de roguelike-elementen. Je moet roeien met de riemen die je hebt en slim inspelen op wat je onderweg tegenkomt.

De sleutel tot succes ligt niet alleen in het optimaliseren van je build, maar ook in het strategisch plannen wanneer je iets verandert, vastzet of compleet omgooit. Dit geeft The Bazaar een enorme herspeelbaarheid. Blijf studeren Die diepgang brengt wel een leercurve met zich mee.

In het begin voelde het alsof ik constant faalde; mijn builds waren slecht en de AI-tegenstanders stuurden me keer op keer terug naar het hoofdmenu. Toch was dat nooit ontmoedigend. Naarmate ik meer over de game leerde, begon ik de complexiteit te waarderen.

Elke overwinning voelde verdiend, en ik keek steeds met spanning uit naar de volgende uitdaging. Het is belangrijk om te benadrukken dat The Bazaar zich niet richt op snelle, casual potjes. Het is een game die tijd en aandacht vraagt, maar die ook geweldig beloont als je de puzzel oplost.

De mix van autobattler-mechanics, roguelike-elementen en PvE-/PvP-strategie is simpelweg briljant. Toch is niet alles perfect. De game bevindt zich nog in bèta, en dat merk je.

Regelmatig verloor ik verbinding met de servers, wat betekende dat ik de game opnieuw moest opstarten. Soms bevriest het spel volledig of kom je terecht op een zwart scherm. Ook zijn framedrops en trage gameplay geen uitzondering.

Dit soort problemen ondermijnen de ervaring enigszins, maar tegelijkertijd voelen ze als kinderziektes die opgelost kunnen worden naarmate de game verder ontwikkelt. De toekomst van The Bazaar Ondanks de technische gebreken ben ik enthousiast over wat The Bazaar biedt. De diepgang, de innovatieve mix van genres en de ontspannen aanpak maken het tot een game die zich onderscheidt van alle andere autobattlers.

Het is duidelijk dat Reynad en zijn team bij TempoStorm een passieproject hebben afgeleverd, dat met wat finetuning en technische verbeteringen een instant-klassieker kan worden. Voor wie geïnteresseerd is in The Bazaar: op de website van Tempo Storm kun je momenteel een Founder's Pack kopen om alvast mee te doen aan de bèta..