Het mag een klein wonder heten dat S.T.A.
L.K.E.
R. 2: Heart of Chornobyl vanaf vandaag verkrijgbaar is. De ontwikkeling van deze game heeft namelijk niet alleen een pandemie, maar zelfs een daadwerkelijke oorlog moeten doorstaan.
De Stalker games, beginnend met S.T.A.
L.K.E.
R.: Shadow of Chernobyl uit 2007, zijn welgeliefde cult games dankzij hun hardcore gameplay en unieke setting. In deze open-wereld first person shooters waan je je een weg door de verlaten gebieden rondom de Chernobyl kernreactor, met alle gevaren en mysteries van dien.
Onder Chernobyl, naast Rusland Al sinds de eerst delen worden deze games ontwikkeld door GSC Game World , een Oekraïense ontwikkelaar die tot voor kort was gevestigd in Kiev. 90 kilometer ten noorden van het GSC Game World kantoor staan de ruïnes van de Chernobyl reactor , 200 kilometer naar het oosten vind je de grens met Rusland. Het zal je dan ook niet verbazen dat de ontwikkeling van Stalker 2 niet zonder slag of stoot ging.
Begin 2022 brak immers de oorlog uit en een deel van de ontwikkelaars voelden zich genoodzaakt om zich bij het Oekraïense leger aan te sluiten, terwijl de rest er voor koos om naar het westen te vluchten. Als je meer over deze helse periode wil weten, moet je zeker even de documentaire checken die de ontwikkelaar over dit onderwerp heeft gemaakt. Hij duurt zo'n anderhalf uur lang en is gratis te bekijken op het YouTube kanaal van GSC Game World .
Spartaans en sober Ondanks alles is Stalker 2 nu af en het resultaat mag er wezen. Stalker 2 is een soort hardcore versie van de moderne Fallout games , waarin je als Stalker vrij bent om de Exclusion Zone rondom de Chernobyl reactor naar hartelust te ontdekken. Je wandelt van enclave naar enclave en zal onderweg grote en kleine missies moeten oplossen om de lokale bevolking te vriend te houden.
In de praktijk betekent dit meestal dat je naar een bepaald gebouwtje of gebied wordt gestuurd om daar wat vijanden (rebellen, mutanten) over de kling te jagen en weer terug te keren met een verloren object. Ondanks dat de missies zelf een beetje eentonig zijn, en op gameplay-gebied niet doen dat je niet al eerder hebt gezien, is het beklemmend sfeertje wat Stalker 2 zo uniek maakt. Bijvoorbeeld; toen ik aan het eind van een missie kwam en dacht even te kunnen ademen, trof ik meerdere 'anomalies' op mijn pad naar de eindstreep.
Dit zijn een soort onzichtbare krachtvelden die je in één klap kunnen doden, het enige wat je hiertegen kan doen is kleine moertjes voor je uit te gooien zodat je kan ‘aftasten’ waar deze krachtvelden beginnen en eindigen. Tientallen moertjes later dacht ik eindelijk weer veilig te zijn. Echter begon op dat moment een sirene te loeien.
Er was een dodelijke storm op komst en als ik niet snel naar een bunker zou vluchten, zou ik het loodje leggen. Terwijl ik energy drankjes leeg slurpte om mijn stamina op pijl te houden, sprintte ik naar het dichtstbijzijnde dorpje om daar, samen met de rest van de lokale bevolking, te schuilen in de pub. Eindelijk kon ik weer normaal ademhalen.
Het grote verschil tussen Stalker 2 en het gros van de moderne games is hoe onwijs onvergefelijk Stalker 2 is. Waar je tegenwoordig in de meeste games je personage constant sterker maakt met betere wapens en uitgebreide skill trees, is Stalker 2 een stuk spartaanser. Je mag geluk hebben als je geweer een heel magazijn kan afvuren zonder te blokkeren en het vrijspelen van nieuwe abilities kan je al helemaal vergeten.
Tel daarbij op dat de wasteland vol zit met radioactieve straling en andere narigheden die een snel einde aan je leven kunnen maken, en je hebt een recept voor een game waarin je om de haverklap dood gaat. Zelfs als je de moeilijkheidsgraad op easy zet, zal je talloze keren het loodje leggen. Ruw pareltje Wat dat betreft is Stalker 2 niet veel anders dan zijn voorgangers, en ook qua bugs en glitches is de appel niet ver van de boom gevallen.
Stalker 2 zit helaas bomvol met oneffenheden, van het ontbreken van het geluid van je guns (inmiddels opgelost) tot rare animaties en andere gekkigheden. Zoals gezegd is dit niets nieuws voor deze serie en gezien de omstandigheden van de ontwikkeling kunnen we hier moeilijk punten voor aftrekken, maar het moet wel gezegd worden. Ook moet gezegd worden dat GSC Game World beweert ruim 1000 verschillende bugs te hebben verholpen sinds de review kopietjes verstuurd zijn, en er komt sowieso een dikke (150GB grote) day one patch aan.
Gezien de geschiedenis van deze games gaan we er niet vanuit dat alle problemen binnen afzienbare tijd zijn verholpen, maar het lijkt in ieder geval allemaal goed te komen. Los van oplosbare bugs en glitches is Stalker 2 een ruw pareltje. Zoals je kon verwachten met dit soort omstandigheden, zijn bijvoorbeeld de voice acting en de animaties niet zo goed als je gewend bent van moderne games.
Toch is Stalker 2 absoluut geen slechte game en zeker het proberen waard. Hoeveel plezier je aan dit spartaanse oostblok avontuur gaat beleven hangt helemaal af van je tolerantie voor dit soort uitdaging, maar het is in ieder geval een bijzonder interessante game met een sfeertje dat je nergens anders zal vinden..
Vermaak
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl is de meest bijzondere game van 2024
Los van oplosbare bugs en glitches is Stalker 2 een ruw pareltjeHet mag een klein wonder heten dat S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl vanaf vandaag verkrijgbaar is. De ontwikkeling van deze game heeft namelijk niet alleen een pandemie, maar zelfs een daadwerkelijke oorlog moeten doorstaan. Lees ook: Alles aangekondigd tijdens: Warcraft 30th Anniversary Direct De Stalker games, ...