S.T.A.L.K.E.R. 2 benchmarktest: Aanzienlijk potentieel, maar prestatie-uitdagingen blijven

Allure van het onbekende. | Ondanks de onvoltooide staat heeft Stalker 2 overweldigend positieve recensies ontvangen. We hebben het spel en de GPU-vereisten onder de loep genomen - vooral met populaire middenklasse modellen zoals de GeForce RTX 3060 en RTX 4060. Zijn deze box office hits genoeg voor een soepele game-ervaring?

featured-image

Stalker 2 is een interessante en uiterst sfeervolle first-person shooter die - zoals helaas tegenwoordig maar al te vaak het geval is - te vroeg is uitgebracht en nog wel een paar weken of maanden optimalisatie had kunnen gebruiken. Bovenal bederven de flagrante prestatiedalingen nog steeds het plezier van het spel op sommige systemen. Het potentieel voor een zeer goede titel is echter aanwezig zodra de ontwikkelaars de huidige problemen aanpakken.

Als u de soms flagrante FPS-dalingen negeert, is de grafische honger noch laag noch extreem hoog. Terwijl u met een GeForce RTX 3060 laptop bijvoorbeeld 1920 x 1080 pixels en medium instellingen mogelijk zijn, is een GeForce RTX 4060 laptop ook maximale details aankunnen met acceptabele framerates in Full HD. Met behulp van frame-generatie en upscaling, d.



w.z. DLSS of FSR, kan de RTX 4060 laptop zelfs een combinatie van QHD-resolutie (2560 x 1440 pixels) en de Epic preset aan.

De RTX 3060 laptop kan de Epic preset daarentegen niet aan, zelfs niet in Full HD - waarschijnlijk door het ontoereikende VRAM van 6 GB, wat ook het geval is voor de RTX 4050 laptop (per 28.11.24).

De voordelen van upscaling kunnen dus sterk variëren, waarover dadelijk meer. Net als zijn voorganger is Stalker 2 geen typische first-person shooter waarbij u de spelmechanismen na korte tijd doorhebt. De grote kracht van de serie en ontwikkelaar GSC Game World - vergelijkbaar met de Dark Souls-serie - ligt in het feit dat de speler in een vreemde en zeer unieke wereld wordt geduwd en vecht om te overleven.

Voorspelbare en soms onverklaarbare dingen kunnen om de haverklap gebeuren, wat vaak tot fascinerende en verrassende situaties leidt. In combinatie met de sombere sfeer slaagt Stalker 2 erin om de speler absoluut te boeien, wat niet van veel andere first-person shooters gezegd kan worden. Er is ook lof voor de succesvolle en uiterst boeiende inleiding, waarin verschillende spelelementen en concepten (straling, artefacten, .

..) geleidelijk worden uitgelegd.

De basisstructuur is vrij complex voor een first-person shooter, zoals bijvoorbeeld te zien is aan de vele toegewezen knoppen. Samen met de pittige moeilijkheidsgraad is Stalker 2 zeker geen vrijblijvend popcornvermaak voor tussendoor. De ontwikkelaars zouden vooral de AI moeten verbeteren.

Ontmoetingen met zowel monsters als mensen zijn soms erg vreemd en onrealistisch. Het feit dat u hier en daar bugs tegenkomt en dat niet elk mechanisme volledig ontwikkeld of triple-A waardig is, is iets waar we overheen kunnen stappen zolang het geen plot-stopper of iets dergelijks is. Puur technisch gezien zorgen de incidentele prestatiedalingen op dit moment voor hoofdbrekens, die naar onze ervaring vooral grafische kaarten met weinig VRAM treffen, d.

w.z. vooral de populaire middenklasse (RTX 3060, RTX 4050, enz.

). Het werkt altijd als volgt: Hoewel de framerate direct na het laden vaak nog voldoende is, kelderen de prestaties meestal al na een paar seconden zonder reden, waardoor de titel onspeelbaar wordt. Zelfs dagen na de lancering (we hebben even gewacht met het uitvoeren van de benchmarks) was dit fenomeen helaas nog steeds niet opgelost.

We zouden de grafische kwaliteit zelf als wisselend omschrijven. Op sommige momenten ziet Stalker 2 er gewoon goed uit, maar in andere situaties ziet het er uitstekend uit. We vonden bijvoorbeeld de dichte begroeiing erg mooi.

Ook de wisselingen tussen dag en nacht zijn visueel indrukwekkend Fans van tuning kunnen zich verheugen op een uitgebreid grafisch menu, met veel upscaling-varianten (bijv. DLSS, FSR & XeSS), waar vooral bezitters van goedkopere GPU's blij mee zullen zijn. Andere moderne functies zoals framegeneratie zijn ook aan boord.

De studio heeft ook aan presets gedacht om snel te kunnen schakelen. Het is echter een beetje vervelend dat sommige veranderingen een herstart vereisen, omdat de shaders soms enkele minuten moeten worden gecompileerd bij elke start, wat vooral nadelig is voor zwakkere chips. Daarnaast neemt het spel met iets minder dan 150 GB extreem veel ruimte in op het apparaat voor massaopslag.

Helaas heeft Stalker 2 geen ingebouwde benchmark. Voor onze prestatiemetingen gebruiken we een speciaal gemaakte sequentie in de Kleine Zone, die kort na de proloog bereikt wordt (die nog steeds 's nachts plaatsvindt). Met behulp van de tool CapFrameX wordt daar een vaste sprint opgenomen van ongeveer 20 seconden.

De exacte sequentie is te zien in de volgende video. Zonder upscaling zijn de GPU-vereisten behoorlijk, maar niet te hoog. iGPU's zoals de Radeon 780M zijn volledig ondermaats, en mid-range grafische kaarten zoals de GeForce RTX 4050 Laptop kunnen op zijn minst speelbare framerates in Full HD halen, hoewel het bovengenoemde model volledig faalt bij de hoogste voorinstelling vanwege het beperkte VRAM (slechts 6 GB).

Hiervoor zou een 8 GB GPU op het niveau van de GeForce RTX 4060 laptop . Deze slaagt ook in de Epic preset in Full HD met meer dan 40 FPS (althans in onze reeks). De directe voorganger, de eveneens zeer succesvolle RTX 3060 Laptop kan in het beste geval alleen medium instellingen aan.

Voor QHD-schermen zonder upscaling is een high-end grafische kaart vereist. Alleen vanaf de RTX 4080 laptop kraakt de Epic preset de grens van 40 FPS, wat wij beschouwen als het minimum voor first-person shooters. De situatie ziet er veel beter uit met DLSS of FSR Quality en Frame Generation.

Deze laatste lijkt zeer goed geïmplementeerd te zijn en katapulteert de framerate naar aanzienlijk hogere waarden, zodat mid-range chips op het niveau van de Radeon RX 7600S en RTX 4060 voldoende zijn (6 GB modellen zoals de RTX 3060 en RTX 4050 daarentegen lopen zelfs met upscaling uit). De beschikbare laptops falen momenteel bij een mix van UHD-resolutie en maximale instellingen als er geen upscaling wordt gebruikt. Als u DLSS of FSR en framegeneratie gebruikt, zit u aan de veilige kant in 4K met een RTX 4080 laptop of hoger.

We voeren momenteel onze gamingbenchmarks uit met deze apparaten:.