Sony streeft ernaar om vanaf 2025 elk jaar ‘grote’ singleplayer-games uit te brengen

Wat staat er op de planning?Sony’s opvallende problemen met live service games hebben geleid tot de annulering van Naughty Dog’s The Last of Us multiplayer game en de rampzalige lancering en snelle terugtrekking van Concord, wat uiteindelijk resulteerde in de sluiting van ontwikkelaar Firewalk. Ondanks deze turbulentie heeft Sony zijn toewijding aan grote singleplayer games opnieuw bevestigd.

featured-image

Sony’s prominente problemen met live service games hebben geleid tot de annulering van Naughty Dog’s The Last of Us multiplayer game en, meest recentelijk, de rampzalige release en vervolgens het offline halen van Concord , wat resulteerde in de sluiting van de ontwikkelaar, Firewalk. Te midden van deze onrust heeft Sony zijn toewijding aan grote singleplayer games herbevestigd. Tijdens een investeerdersgesprek zei Sony’s financieel en IR-hoofd Sadahiko Hayakawa dat, hoewel er geen grote first-party games uitkomen voor het einde van het huidige boekjaar dat eindigt in maart 2025, het bedrijf van plan is om “elk jaar vanaf het volgende fiscale jaar grote singleplayer game titels te blijven uitbrengen.

” Dus, welke grote singleplayer games heeft Sony in de maak? In hetzelfde financiële gesprek wees Hayakawa op Ghost of Yōtei van Sucker Punch, het vervolg op de hit Ghost of Tsushima uit 2020. Ghost of Yōtei, dat ergens in 2025 uitkomt, zou zeker kwalificeren als een van Sony’s “grote” singleplayer games. Kijkend naar de toekomst (of naar onaangekondigde releases in 2025), heeft Marvel’s Spider-Man 2-ontwikkelaar Insomniac zijn Wolverine -game in de maak.



Die game heeft nog geen releasedatum. We weten dat God of War-ontwikkelaar Sony Santa Monica iets aan het ontwikkelen is, en Guerrilla lijkt de Horizon-trilogie af te ronden met een ander singleplayer avontuur, hoewel dat naar verluidt nog ver weg is . Naughty Dog heeft ook meerdere singleplayer games in de pijplijn .

Verder weten we dat Days Gone-ontwikkelaar Bend een nieuwe IP in de maak heeft , net als LittleBigPlanet- en Dreams-maker Media Molecule . Returnal-ontwikkelaar Housemarque werkt aan iets nieuws, net als Bluepoint Games en Firesprite . Polyphony werkt ongetwijfeld hard aan Gran Turismo 7, en na het succes van Astro Bot zijn alle ogen gericht op Team Asobi om te zien wat ze hierna doen.

Er is dus veel in ontwikkeling bij PlayStation Studios voor de komende jaren, of hoeveel jaren de PS5 nog heeft voordat Sony de onvermijdelijke PS6 uitbrengt. En gedurende dit alles blijft Sony’s push voor live service games doorgaan, met Guerrilla’s Horizon Online, Bungie’s Marathon en Haven’s Fairgame$ die allemaal in ontwikkeling zijn. Ondertussen blijft Sony deals sluiten met externe ontwikkelaars waardoor singleplayer games eerst op de PS5 worden gelanceerd.

Bijvoorbeeld, de samenwerking met Square Enix voor Final Fantasy 7 Remake, 16 en 7 Rebirth, Shift Up voor Stellar Blade, Game Science voor het record brekende Black Myth: Wukong, Team Ninja’s Rise of the Rōnin en Bloober’s Silent Hill 2 Remake..