Sinners regisseur Ryan Coogler onthult zijn opmerkelijke inspiratie achter zijn eerste Horrorfilm

De Black Panther filmmaker noemt zijn nieuwste werk "een genre-fluïde film."Als onderdeel van promotie voor de nieuwste trailer voor Sinners, sprak regisseur Ryan Coogler met filminfluencer Juju “Straw Hat Goofy” Green over de persoonlijke en pop culturele inspiraties achter zijn aankomende vampierenfilm Sinners.

featured-image

Als onderdeel van promotie voor de nieuwste trailer voor Sinners , sprak regisseur Ryan Coogler met filminfluencer Juju “Straw Hat Goofy” Green over de persoonlijke en pop culturele inspiraties achter zijn aankomende vampierenfilm Sinners. In zijn gesprek met Green noemde Coogler een reeks films als inspiratiebronnen voor Sinners, waaronder: No Country for Old Men, Inside Llewyn Davis en Fargo van de Coen Brothers; de films van John Carpenter (Coogler noemde The Thing zijn favoriete horrorfilm); en The Faculty van Robert Rodriguez, waarvan Coogler zei dat Sinners daar “eigenlijk behoorlijk dicht bij ligt.” Maar films waren niet Cooglers voornaamste inspiratiebron voor Sinners.

“Eerlijk gezegd liggen de grootste invloeden niet in de cinema,” onthulde Coogler, waarbij hij Stephen Kings roman Salem’s Lot noemde als “een enorme invloed op de film. ..



. Salem’s Lot gaat over de stad. Zonder te veel weg te geven, [maar] deze film gaat over deze gemeenschap.

” Een andere belangrijke inspiratiebron voor de Creed- en Fruitvale Station-regisseur was een televisieklassieker: “Het beste wat ooit is gemaakt, is voor mij The Twilight Zone van Rod Serling. En mijn favoriete aflevering daarvan is The Last Rites of Jeff Myrtlebank .” (In die aflevering uit 1962 komt het titelpersonage tot leven tijdens zijn eigen begrafenis, waardoor zijn buren in het plattelandsstadje vermoeden dat hij bezeten is.

) Maar misschien was Cooglers grootste inspiratiebron voor Sinners zijn eigen familie. “Elke keer dat ik iets mocht maken, was dat het meest persoonlijke project dat ik tot dan toe had gemaakt. En dit was niet anders,” zei de filmmaker, die onthulde dat zowel zijn overleden oom als zijn grootvader van moederskant uit Mississippi kwamen, de locatie van het verhaal in zijn film.

“De kern van dit project begon met mijn relatie met mijn oom. Hij luisterde constant naar bluesmuziek. Hij sprak alleen over Mississippi als hij naar die muziek luisterde.

Hij had een diepgaande invloed op mijn leven. Met deze film kreeg ik de kans om mijn eigen voorouderlijke geschiedenis te verkennen, en dat was enorm waardevol.” De bluesmuziek waar Cooglers oom van hield, vormt een essentieel onderdeel van Sinners.

“De film gaat over Amerikaanse muziek, bluesmuziek,” onthulde Coogler, waarbij hij de folklore rondom bluesmuziek aanhaalde – zoals de mythe van Robert Johnson, die zijn ziel aan de duivel zou hebben verkocht bij een kruispunt in de Mississippi Delta – en hoe die thematisch verbonden is met vampirisme. “(De vampier) is het bovennatuurlijke wezen dat het meest wordt geassocieerd met verleiding, dat het meest wordt geassocieerd met keuze. En dat aspect is iets wat sterk aanwezig is [in Sinners].

Bluesmuziek werd ook wel de Duivelse Muziek genoemd,” zei Coogler. “En dus voert de film een gesprek met al deze elementen.” Cooglers vaste partner Ludwig Göransson componeert de soundtrack voor Sinners en is daarnaast uitvoerend producent van de film.

Coogler merkte op dat “het op meerdere manieren de perfecte film voor Ludwig is,” aangezien Göranssons vader gitarist was en, volgens de regisseur, geobsedeerd was door de Delta-bluesmuziek uit die tijd. “We hebben tijdens ons onderzoek naar de film en de eerste locatieverkenningen daadwerkelijk The Blues Trail gevolgd. Ludwig en zijn vader gingen mee,” herinnerde Coogler zich.

“We bezochten B.B. King’s Club in Indianola, Mississippi, en speelden op het podium van zijn club.

Het was allemaal zeer grondig onderzocht.” Sinners draait vanaf 17 april 2025 in de bioscopen..