Shen Yun-artiesten praten over ontwikkeling van geloof en karakter door kunst

Een topdanser moet veel vaardigheden beheersen; en er komt nog veel meer bij kijken om een goed mens te zijn – Shindy Cai gelooft dat er een sterk verband is tussen die twee. Cai en een zestal andere dansers en musici van Shen Yun Performing Arts deelden onlangs met The Epoch Times hun reis op ... Read more

featured-image

Een topdanser moet veel vaardigheden beheersen; en er komt nog veel meer bij kijken om een goed mens te zijn – Shindy Cai gelooft dat er een sterk verband is tussen die twee. Cai en een zestal andere dansers en musici van Shen Yun Performing Arts deelden onlangs met The Epoch Times hun reis op het pad naar deugdzaamheid en virtuositeit. Shen Yun is ‘s werelds voornaamste klassieke Chinese dans- en muziekgezelschap.

De acht gezelschappen toeren de wereld rond en treden elk jaar op voor ongeveer een miljoen mensen in de meest prestigieuze theaters. Een aantal Shen Yun-artiesten beginnen hun tournee met het gezelschap terwijl ze nog in hun tienerjaren zijn, als onderdeel van hun studie, dankzij een regeling met twee aangesloten scholen, Fei Tian College en Fei Tian Academy of the Arts. “Al die jaren bij Shen Yun en Fei Tian hebben me echt gevormd als persoon” zei Steven Song, een Shen Yun-violist.



Shen Yun werd in 2006 in New York opgericht door beoefenaars van de spirituele praktijk Falun Gong. De Fei Tian-scholen zijn religieus, met de Falun Gong-principes van waarachtigheid, mededogen en verdraagzaamheid die de basis vormen van hun cultuur, die vervolgens de artistieke expressie van Shen Yun bepaalt, zeiden de artiesten. “Ik heb het gevoel dat de manier waarop mijn geloof mij als persoon vormt, weerspiegeld wordt in mijn kunst,” zei Nika Zhang, een Shen Yun-violiste en concertmeester.

Alle artiesten zeiden dat ze Falun Gong beoefenden sinds ze jong waren. Toch was hun begrip ervan nogal oppervlakkig toen ze voor het eerst naar Fei Tian kwamen, zeiden ze. “Je moet aardig zijn tegen mensen, en eerlijk.

Je moet je kalmte niet verliezen. Zo heb ik het als kind begrepen,” zei Zhang. De omgeving bij Fei Tian en Shen Yun helpt mensen om hun overtuigingen op een rijtje te zetten, zeiden de artiesten.

Om een professionele danser of musicus te worden is bijvoorbeeld een buitengewone inspanning nodig. “Het pusht je tot het uiterste, zowel fysiek als mentaal,” zei Jesse Browde, een hoofddanser bij Shen Yun. Maar het zou niet werken om puur technische beheersing na te streven zonder jezelf onder te dompelen in de spirituele fundamenten van de kunst, zeiden de artiesten.

Hoewel het grootste deel van het Shen Yun-programma niet over Falun Gong gaat, bevat de traditionele Chinese cultuur die het uitbeeldt natuurlijk spirituele elementen. “Spiritualiteit was altijd een groot deel van de Chinese cultuur,” zei Ashley Wei, een voormalig Shen Yun-danseres en nu podiumproducent bij het gezelschap. Alice Liu, paukenist en percussionist bij Shen Yun, stemde daarmee in.

“Je ziet en hoort veel verhalen over eerbied voor het goddelijke, en dat is echt de geest van de traditionele Chinese cultuur,” zei ze. Dat is ook een deel van de aantrekkingskracht, zei Wei. “Verhalen over boeddhistische en taoïstische monniken maken de Chinese cultuur zo fascinerend voor de westerse wereld.

” Het uitdrukken van dit soort normen en waarden kan niet worden geveinsd, zei Browde. “Dans is letterlijk beweging gebruiken om uit te drukken wat er in je hart leeft. En als je niet gelooft in wat je probeert over te brengen, dan komt die dansvorm er voor mijn gevoel niet overtuigend uit.

” Song zei dat je de normen en waarden niet alleen theoretisch moet begrijpen, maar ze ook daadwerkelijk moet naleven. “Ik geloof dat wie je bent als persoon weerspiegeld wordt in je werk als artiest, of het nu muziek, dans of schilderkunst is. En dus geloof ik dat het essentieel is om mezelf als persoon te cultiveren, om mezelf aan echt hoge morele standaarden te houden,” zei hij.

Een deel ervan komt van het bestuderen van de geschiedenis, maar het meeste komt van het beoefenen van Falun Gong, zeiden de artiesten. “Dit is mijn Poolster als ik op zoek ben naar richting. Ik probeer mezelf aan deze normen en waarden te houden als ik geconfronteerd word met moeilijkheden of uitdagingen in mijn eigen leven, of in mijn spel als musicus – of welk aspect van het leven dan ook,” aldus Song.

“Het is een essentieel onderdeel van mijn leven en mijn persoonlijkheid. En iedereen hier op deze school praktiseert dat.” Die sterke overtuiging helpt dan weer om moeilijkheden te overwinnen, zei Zhang.

“Dit is iets waar ik echt om geef en ik wil het zo goed mogelijk doen,” zei ze. Ze gelooft ook dat het publiek het kan voelen. “Omdat we het met zoveel passie en doelgerichtheid uitvoeren, voelt het alsof iemand iets heel oprechts voor je doet, zoals een heel oprechte vriendelijke daad” zei ze.

Lillian Parker, een hoofddanseres bij Shen Yun, werd vooral aangetrokken door de hedendaagse boodschap van de show. Haar ouders behoorden tot het kleine aantal westerlingen dat naar het Plein van de Hemelse Vrede in Peking reisde om aandacht te vragen voor de vervolging van Falun Gong-beoefenaars in China. “Toen ik opgroeide en die verhalen hoorde, wilde ik ook zoiets gaan doen,” zei Parker.

De missie van Shen Yun om de traditionele Chinese cultuur te doen herleven, onaangetast door het communisme, ontstond tegen de achtergrond van de vervolging door het communistische regime sinds 1999. Sommige dansstukken portretteren de vervolging. Falun Gong was in de jaren 90 wijdverbreid populair in China, een van de weinige mogelijkheden om weer aansluiting te vinden bij de traditionele Chinese spiritualiteit die tijdens de Culturele Revolutie met de grond gelijk was gemaakt.

Tegen 1999 hadden meer dan 70 miljoen mensen de beoefening opgepakt, volgens onderzoeken van de overheid. Maar het toenmalige hoofd van de Chinese Communistische Partij (CCP), Jiang Zemin, was van mening dat Falun Gong een bedreiging vormde voor de ideologische controle van zijn atheïstische regime. In juli van dat jaar gaf hij het bevel om de praktijk “uit te roeien”.

In de vervolgingscampagne die daarop volgde en die tot op de dag van vandaag voortduurt, werden miljoenen mensen gevangen gezet en gemarteld in een poging hen te dwingen hun geloof af te zweren. Een groot, maar moeilijk te schatten aantal is gedood, waarbij vaak hun organen werden verwijderd en verkocht voor transplantaties, zo concluderen meerdere onafhankelijke onderzoeken. “Ik wilde altijd al iets doen om de vervolging tegen te gaan en ik dacht dat dit een geweldige manier was,” zei Parker.

“En daarnaast wilde ik ook danseres worden ...

dus is het een perfecte combinatie van de dingen die ik wil doen.” Alle artiesten zeiden dat ze zich bij de school hadden aangesloten nadat ze een Shen Yun-voorstelling hadden gezien en op de een of andere manier geïnspireerd waren geraakt. “Dit is iets wat ik echt wil doen, omdat het hun missie is om de 5000 jaar traditionele Chinese cultuur nieuw leven in te blazen.

Dat is mijn cultuur. Daar wil ik aan meedoen,” zei Song. Zhang had een soortgelijke ervaring.

“Ik kon me meteen heel goed vinden in de missie,” zei ze. Naast technische beheersing geven zowel Fei Tian als Shen Yun prioriteit aan karakterontwikkeling, aldus de artiesten. De kern van de Falun Gong-beoefening, zoals de Shen Yun-artiesten het beschrijven, ligt in “cultivatie” – het verbeteren van iemands morele inborst.

Dat kan vele vormen aannemen, maar een veel voorkomend voorbeeld is het verbeteren van iemands vermogen om met conflicten om te gaan. Het is niet altijd gemakkelijk om jezelf te onderzoeken tijdens een conflict, vooral wanneer emoties in de weg zitten, zei Browde. “Elke dag moet je nadenken over jezelf en kijken wat je beter kunt doen.

En ik denk dat je het soms beter doet, maar soms ook struikelt en valt. Dat is echter het proces.” Het neveneffect van een omgeving waarin iedereen streeft naar morele zelfverbetering is dat conflicten sneller worden opgelost, aldus Song.

“Je laat eindelijk je ego los en besluit je excuses aan iemand aan te bieden, en dan realiseren zij zich plotseling ook dat ze koppig zijn geweest of vasthouden aan hun eigen overtuigingen of wat dan ook. ..

. En als beide partijen dan een stap terug doen, wordt de kwestie opgelost.” De Fei Tian-faculteit onderwijst niet alleen moraal, zeiden ze.

“Ik heb het gevoel dat alle docenten en de faculteitsmedewerkers die je begeleiden, je ook het goede voorbeeld proberen te geven door hoe zij als mensen zijn,” zei Zhang. Browde was het daarmee eens. “Ze geven leiding door hun morele karakter.

Ze geven het goede voorbeeld.” Hij werd vooral geïnspireerd door zijn eerste dansleraar, zei hij. “Ik probeer er altijd naar te streven om zoals hem te zijn in de manier waarop hij me leidde, in de manier waarop hij me onderwees, en ik hoop dat ik dat misschien op een dag kan doorgeven aan toekomstige generaties studenten.

” Song waardeerde de nadruk op moraal, zelfs naast de artistieke instructie. “Ik denk dat dat iets is waar ik echt dankbaar voor ben, en veel dankbaarder dan voor welke technische vaardigheid dan ook die ik heb geleerd,” zei hij. De artiesten gaven veel voorbeelden van leraren die hun uiterste best deden om hen te helpen, of het nu ging om school, kunst of zelfs met persoonlijke problemen.

Het maakte ook een groot verschil dat de leerlingen op één lijn zaten. “We hebben nooit het gevoel dat we dingen voor elkaar moeten verbergen en we weten dat als we met iemand over het probleem praten, hij of zij ons misschien een nieuw perspectief kan geven en ons kan helpen om er doorheen te komen,” zei Song. Zhang zei dat het hielp om met tieners van haar leeftijd om te gaan die zich “zo rechtschapen” gedroegen.

“Wanneer je vrienden van je eigen leeftijd hebt, mensen om je heen, leeftijdsgenoten die er echt naar streven om betere mensen te worden in het dagelijks leven, dan realiseerde ik me: Oh, ik kan veel meer bereiken in mezelf,” zei ze. “Er zijn veel voorbeelden van mensen die hun best doen om mij of anderen te helpen. En als ik die dingen zie, zijn het kleine voorbeelden in het leven die ik kan navolgen.

” Als religieuze kostschool vereist Fei Tian ook een zekere mate van zelfbeheersing en discipline. Studenten mogen geen intieme relaties hebben terwijl ze op de campus wonen. Ze mogen ook geen smartphones gebruiken.

De scholen verstrekken telefoons zonder internettoegang. Ze hebben toegang tot het internet op schoolcomputers met ingeschakelde ouderlijke filters. Sommige artiesten zeiden dat ze als tieners sommige regels vervelend vonden, maar dat ze ze achteraf zijn gaan waarderen.

“Ik had veel meer tijd om aan mijn beroep te werken, aan mijn kunst, of om echt met mensen te praten en tijd met hen door te brengen, in plaats van dat iedereen alleen maar naar zijn smartphone zat te kijken,” zei Zhang. “Ik heb het gevoel dat het me een veel gezonder leven gaf toen ik opgroeide. En ik kon ook veel meer gedaan krijgen.

Ik verspilde veel minder tijd omdat ik die afleidingen niet had.” De impact van Shen Yun op het publiek is een grote motivatie, merkten verschillende artiesten op. “Ik heb veel feedback van het publiek gezien,” zei Zhang.

“Mensen vertellen dat ze door een echt verschrikkelijke gebeurtenis zijn gegaan, of dat ze een familielid hebben verloren. En door naar de show te kijken, bracht het hen twee uur complete vrede en compleet geluk, en ze voelden zich als het ware genezen na deze ervaring.” Wei zei dat ze er waarde aan hecht om het publiek een adempauze te geven met traditionele morele waarden.

“Je ziet verhalen over onder andere moed en toewijding, en hedendaagse verhalen van mensen die opkomen voor wat zij goed vinden. Verhalen over het goede dat het kwade overwint. Ik heb het gevoel dat dat iets is wat de moeite waard is om te doen,” zei ze.

2024): Epoch Times is een onafhankelijke nieuwsorganisatie die niet beïnvloed wordt door een regering, bedrijf of politieke partij. Vanaf de oprichting is Epoch Times geconfronteerd met pogingen om de waarheid te onderdrukken – vooral door de Chinese Communistische Partij. Maar we zullen niet buigen.

De Nederlandstalige editie van Epoch Times biedt op dit moment geen betalende abonnementen aan en aanvaardt op dit moment geen donaties. U kan echter wel bijdragen aan de verdere groei van onze publicatie door onze artikelen te liken en te her-posten op sociale media en door uw familie, vrienden en collega’s over Epoch Times te vertellen. Deze dingen zijn echt waardevol voor ons.

Waarheid & Traditie.