Sef en Abel heten samen IJsland en laten hun zaal dansen op anti-kapitalistische songs

De vrienden Sef en Abel werken samen onder de naam IJsland. Hun nummers kregen elektronische deuntjes als leidmotief, afgewisseld met vervreemdende chaos. De show gaat van onderkoeld naar paniekerig.

featured-image

Karl Marx en de zijnen konden eind negentiende eeuw niet zien aankomen dat in september 2024, in de uitverkochte Max in Amsterdam, publiek uitgelaten zou springen en dansen op de woorden: ‘Proletariyoo, proletariee’, als een carnavalshit. Het nummer heet ‘Champagne’ en werd gezongen door Abel van Gijlswijk en Yousef Gnaoui, alias Abel en Sef. De twee vrienden hebben ideologisch en muzikaal de handen ineen geslagen.

Onder de naam IJsland brachten ze deze zomer een gelijknamig album uit. ‘Champagne’ verwoordt hun gezamenlijke standpunt: „Rot op met cappuccino uit de koffie-automaat/ Geef al jullie champagne aan het proletariaat.” De twee zijn anti-kapitalistisch, anti-oorlog, anti-conservatief – IJsland is niet koud, eerder heetgebakerd.



Rapper/zanger Sef kreeg waardering voor zijn album Ik Zou Voor Veel Kunnen Sterven Maar Niet Voor Een Vlag (2023) en Abel is actief op meerdere fronten waar hij zijn maatschappijkritiek kwijt kan: in toneel, liedjes, geschriften. De nummers van zijn punkgroep Hang Youth zijn kernachtige statements: ‘Shell is een prima bedrijf, als ik de website mag geloven’. Hun live-show op Down The Rabbit Hole, waar Sef hoofdgast was en daarom meerdere optredens deed, was kort en explosief.

In de Max was het concert van zondagavond zo snel uitverkocht, dat er een tweede op dezelfde avond volgde (of er meer concerten komen is onbekend). Daar stonden ze, Abel en Sef ieder aan een kant van het toneel, met een ongenaakbare zonnebril op, en gekleed, net als dj/producer Faisal Chatar, in lange rokken. Op de achtergond verschenen teksten, zoals ‘RIP Rutte’ en ‘Free Joey AK’.

Ze kozen voor IJsland een andere stijl dan in hun andere werk, met elektronische deuntjes als leidmotief, afgewisseld met vervreemdende chaos in de coupletten. Abel klinkt meestal onderkoeld, maar haalt mooi paniekerig uit, zoals in titeltrack ‘IJsland’. Sef blijft een beetje op de achtergrond, behalve bij de melancholische zangpartijen, bijvoorbeeld in ‘Mensen Zoals Wij’.

Er waren verwijzingen naar andermans muziek, zoals ‘Hier zijn we dan, entertain us’ (Nirvana), en een snipper van het nieuwe ‘Ik Haat Hem Voor Jou’ van S10 en Froukje. Zo uitbundig als op de zomerfestivals werd het niet. Dynamische nummers ‘Prada Stelen’ en ‘M/V/X’ waren hoogtepunten, daartussen liep energie terug.

Opvallend was het dat hun ‘2 Schorpioenen’, op het album slechts 56 seconden durend, hier uitvoerige versies kreeg, zelfs twee keer, met citaten van Baile Funk en een rockgitaar. Sef en Abel zijn stokebranden met het anti-kapitalistische hart op de goede plaats, al verwijzen ze voor oprechte revolutionairen erg vaak naar luxe-merken als Louis Vuitton, Gucci, Fendi. Toch een knieval naar de jonge aanhang?.