‘Rock’n’roll godverdomme’: een poëtisch portret van Arno ★★★★☆

featured-image

Drie jaar geleden was er al Charlatan , Dominique Derudderes miniserie over zijn goede vriend Arno, maar met Arno: Rock’n’roll godverdomme voegt Kristof ‘DJ 4T4’ Michiels nóg een uitstekend portret toe aan de Arno-canon. Kristof Michiels “Ik heb soms schrik van mezelf”, vertelde Arno ooit in een ietwat ongemakkelijk interview met een blozende Bart Peeters. “Als ik begin te peinzen over wie ik ben, begin ik te flippen.

” Op die manier – op zijn eigen manier welbespraakt, in het Oostends, het Frans en het Engels, en met altijd een vleugje oprechte ironie om de lippen – leer je Arno kennen in Arno: Rock’n’roll godverdomme . Regisseur Kristof Michiels (beter bekend als DJ 4T4, onder meer bij ’t Hof van Commerce) heeft een boon voor Arno en is ervan overtuigd dat niemand Arno beter kan vatten dan Arno zelf – ook al begon de zanger van T.C.



Matic en Charles et les Lulus “te flippen” bij die gedachte. Uit uren archiefmateriaal compileerde Michiels een anderhalf uur durende trip doorheen de doolhof in Arno’s werk en leven. Bekende en minder bekende klassiekers – van ‘Oh la la la’ over ‘Putain putain’ tot ‘Les yeux de ma mère’ – doen dienst als de goed klinkende lijm die alle fragmenten samenbindt.

Onze favoriet? Arno’s analyse van de tekst uit ‘Boeket met pisseblommen’ uit een inmiddels vergeten VRT-talkshow. “ Komt an men neuze / Kitelt in men oore / Schiet je zoat in een diepe taloore” , wat wil dat eigenlijk zeggen, wil presentator Ben Crabbé weten. Waarop Arno: “Joat, da’s poëzie, hé moatje”.

Ook Arno: Rock’n’roll godverdomme is meer poëzie dan proza: dit is geen alomvattend, welomlijnd beeld van Arno’s indrukwekkende loopbaan, die begon bij de band Freckleface en eindigde met de postume soloplaat Opex . Dit is een anarchistische impressie van de anarchist die Arno was – “Muziek was een vorm van anarchie, en ik voelde me niet goed in het systeem”, zegt hij niet toevallig, en zo is het maar net. “Ik ben verslaafd aan optreden, aan de adrenaline”, zegt Arno ook nog, en op beelden van concerten in de AB, op Rock Werchter of in het Openluchttheater zie je hoe hij er telkens in slaagde om eender welke wei of concertzaal tot een rokerig café om te vormen, waar hij je vanop het podium een inkijk in zijn ziel gaf.

Merci godverdomme. Vanaf 18/9 in de bioscoop. Geselecteerd door de redactie.