Toen ik hoorde dat we de aankondiging van Sloclaps nieuwe game mochten bijwonen, was ik er als de kippen bij. Hun vorige werken, Absolver en Sifu, waren niet perfect. Wel zette ze originele en authentieke ervaringen neer die de essentie van de kung fu wisten te vangen.
Deze derde game kon van alles zijn, maar op basis van reeds behaalde resultaten zou het op z’n minst bijzonder worden. Toegegeven, ik was behoorlijk teleurgesteld toen ik in de eerste slides van de presentatie een voetbalgame te zien kreeg. Van de gehele redactie heb ik wellicht het minst met de sport.
Toch sloeg die teleurstelling halverwege om. Met de actievolle, arcade-achtige gameplay van Rematch zou Sloclap zelfs mij kunnen enthousiasmeren. Rematch is dus een voetbalspel, maar niet zoals de FIFA’s en PES’en van de wereld.
Het gaat hier niet om realistische simulaties met echte spelers en hun respectievelijke statistieken - in tegendeel zelfs. Rematch gooit teams van 5 gelijkwaardige fantasiespelers in een arena en zegt: ‘spelen maar!’ Wanneer het spel eenmaal begint, is er ook niks dat de actie kan stoppen. Er zijn geen penalty's, geen overtredingen en zeker geen buitenspel (wat dat ook moge zijn).
Er is zelfs geen zijlijn: de arena is volledig afgesloten, wat betekent dat de bal gewoon terug het veld in kaatst. Het is in die actie dat ik de karakteristieke stijl van Sloclap terugzag. De ontwikkelaars gaven al aan dat ze alles wat ze van Absolver en Sifu hebben geleerd hier toe konden passen: van de realistische animaties en gestileerde grafische stijl, tot de hectische maar nauwkeurige actie.
De beelden die ik zag, maakten dit direct waar. Elke speler speelt hier één personage, met een camera vlak achter zich, zodat je altijd dicht op de actie zit. Zo dicht op de actie ziet elke handeling er gelikt en moeiteloos uit.
Ik zag een speler over het doel schieten, waarna de bal terug gekaatst werd naar een andere speler die hem met een omhaal het doel in ramde - alsof het niets was. Rematch heeft nog niet de gekkigheid van een Shaolin Soccer, maar Sloclap heeft desalniettemin de kung fu in voetbal weten te vinden. Ondanks alle flitsende moves, moet de game het volgens de ontwikkelaars meer van tactisch samenspel en positionering hebben.
Je hebt weliswaar de mogelijkheid om te dribbelen, maar een pass zou negen van de tien keer de betere keuze zijn. Met balbezit ben je immers kwetsbaar. Daarbij zorgt passen er in Rematch voor dat de bal versnelt, wat het uiteindelijke schot op doel makkelijker moet maken.
Het is dus niet alleen zo dat de actie in Rematch nooit stil wordt gelegd: het klinkt alsof die actie alsmaar hectischer wordt naarmate de pot vordert. Die focus op samenwerken zie je overigens ook terug in de setting. Rematch speelt zich af in een utopische toekomst waarin iedereen gelijkwaardig is.
Racisme is overwonnen, niemand lijdt honger en de stadions en al hun Augmented Reality-effecten draaien op hernieuwbare energie. Deels zijn die AR-effecten praktisch: spelers krijgen blauw vuur onder hun voeten wanneer ze sprinten, en de bal wordt altijd zo belicht dat je hem nooit uit het oog verliest. Maar het zorgt ook voor visueel spektakel.
De stadia die we te zien kregen waren van zichzelf al enorm kleurrijk. Bij elk doelpunt laait de complete hemel ook nog op met digitaal vuurwerk. Mocht je het publiek beu zijn, kun je er ook voor kiezen om in digitale oerwouden of onder water te spelen.
Visueel is er dus een stuk meer diversiteit dan je in een gemiddelde voetbalgame ziet. Verwacht echter niet dat er over die setting wordt gesproken met een groots verhaal. Sloclap gaf aan dat de game puur online multiplayer wordt.
Er zullen zelfs geen bots zijn. Wel moeten er private lobbies op te zetten zijn, waarbij je zelf de regels kunt bepalen. Bij die ‘always online’ opzet komen de bekende fenomenen om de hoek kijken, zoals seizoenen met speciale modi en vrij te spelen stadia en cosmetics.
Het wordt echter wel een betaalde game, dus hopelijk blijven de free-to-play-kwalen ons bespaard. Zoals gezegd ben ik geen voetbalfan. Wel mis ik de arcade sportgames uit m’n jeugd.
Naast Rocket League en af en toe een Mario titel als Strikers hebben we in de afgelopen decennia nauwelijks games als deze gezien. Tegelijk kijkt Rematch niet domweg af van klassiekers als Soccer Superstars, of de lompere titels als Soccer Brawl. Het lijkt echt een moderne take op het genre neer te willen zetten.
Het klinkt misschien stom, maar als Rocket League voetbal met auto’s is, lijkt Rematch een Rocket League met mensen te worden. En dat klinkt zelfs voor deze voetballeek niet verkeerd..
Bovenkant
Rematch Preview – Van Kung Fu naar voetbal
De nieuwe Rocket League.Toen ik hoorde dat we de aankondiging van Sloclaps nieuwe game mochten bijwonen, was ik er als de kippen bij. Op het moment dat het een voetbalgame bleek te zijn, was het enthousiasme wel wat weg. Toch wist Rematch te verrassen, en het kan zelfs wel eens de nieuwe Rocket League zijn.