Servé Hermans stopte in 2023 als (artistiek) directeur bij Toneelgroep Maastricht. Hij ging als regisseur en producent verder onder eigen vlag. Als 2024 een soort overgangsjaar was, wordt 2025 een oogstjaar: Hermans is betrokken bij zeven grote projecten die dit jaar in première gaan.
"Het lijkt me heel frustrerend, als je maar één productie hebt en het loopt dan even niet. Dan ben je gelijk chagrijnig, depressief en neerslachtig. Ik heb gelukkig nog andere producties waar ik dan energie uit kan krijgen.
" Onrust Hij had het niet speciaal zo gepland, maar 2025 wordt inderdaad een behoorlijk druk jaar, realiseert Servé Hermans zich als hij alle projecten die het komend jaar op stapel staan op een rijtje zet. "Het zit in me, die onrust. Ik kan niet aan vier producties op één dag werken, maar ik kan wel prima elke dag aan een andere productie werken.
Ik vind het gewoon heel erg leuk, en nu komt het inderdaad ook allemaal samen." Hermans is in 2025 als regisseur en/of producent betrokken bij de volgende projecten: De musical Brel - over leven en werk van Jacques Brel, in samenwerking met producent Albert Verlinde. De musical Sonja - over leven en werk van Sonja Barend, met Angela Schijf in de hoofdrol.
Theaterspektakel Het Geluk van Limburg -over de mijnen, naar het boek van Marcia Luyten. De Carmina Burana door de gebroeders Jussen in het MECC in Maastricht. De Dreigroschenoper bij Opera Zuid, de Vastelaovesconcerten door philzuid, en de Heiligdomsvaart -het zevenjaarlijkse religieuze evenement in Maastricht.
Stoppen Hermans was altijd al een druk baasje, ook toen hij nog (artistiek) directeur van Toneelgroep Maastricht was. Die functie bekleedde hij sinds 2015 samen met 'bloedbroeder' Michel Sluysmans, toen hij in 2023 besloot te stoppen. "Het was klaar, ik had het toen negen jaar gedaan.
Midden '23 moesten we nieuwe beleidsplannen gaan schrijven voor de komende vier jaar. En ik dacht: ik zie mezelf dat helemaal niet meer doen, nog eens vier jaar. En toen we eenmaal aan het schrijven waren dacht ik: hier moet ik gewoon niet mee door.
" Spannend Hermans had ideeën en ambities die hij als artistiek directeur niet onder de vlag van Toneelgroep Maastricht kon realiseren: "Het past gewoon niet allemaal in Toneelgroep Maastricht." En, zo zegt hij, na acht à negen jaar is het ook een mooi moment om te stoppen. "Het stond een beetje in de sterren, Michel heeft heel andere fantasieën, het is goed zo.
Maar spannend is het wel. Ik lig er weleens wakker van. Vroeger niet, toen had ik een luxe, sjieke baan met een directeurssalaris", lacht Hermans.
"Heel comfortabel. Nu moet ik het allemaal zelf doen. Dat het op een dag ophoudt, daar ben ik ineens heel bang voor geworden.
Maar ik heb geen spijt hoor, je moet nooit ergens spijt van hebben." Vervelen De lijst projecten waar Hermans mee bezig is, is lang en vooral divers. Van klassieke muziek tot musical, en van theater tot religieus evenement.
"De rode draad is dat ik het heel leuk vind, of dat ik de artiesten waar ik mee werk heel erg bewonder. En 't Servé Hermans-stempel? Poeh..
.. Ik heb vaak opengewerkte toneelbeelden, mijn acteurs lopen vaak plompverloren in een te grote ruimte heel erg gefrustreerd te wezen.
En er gebeurt veel in mijn voorstellingen. Ik ben snel afgeleid, ik verveel me snel. Ik denk dan ook heel snel dat het publiek zich gaat vervelen.
" Over de top Hermans kiest daarbij niet altijd voor de meest subtiele aanpak, zo memoreert hij zelf in een passende anekdote. "Ik zat een keer met sopraan Fenna Ograjansek te werken. Ik was bezig met ontploffingen en allerlei andere dingen die op het toneel moesten gebeuren.
Totdat Fenna zei: 'Hallo, ik sta hier ook nog gewoon een lied te zingen.' Toen dacht ik wel; oh ja, dat is ook gewoon tachtig procent van wat het moet zijn, ja." Applaus Over dat publiek gesproken.
Wat vindt Hermans van de aandacht en het applaus dat hij krijgt? Doet hij het daarvoor? "Dat applaus krijg je als regisseur helemaal niet, haha. Je zit gewoon achterin de zaal in een hoekje wat nukkig te wezen. De toneelspelers, die krijgen het applaus.
" Een uitgebreid gesprek met Servé Hermans zie je in het L1 Cultuurcafe . Servé Hermans (1981) komt uit Maastricht en volgde daar ook de Toneelacademie. Hij werkte als acteur onder meer bij Het Zuidelijk Toneel en NTGent.
In 2015 werd hij artistiek directeur bij Toneelgroep Maastricht. In 2023 stopte hij daarmee; Hermans is wel nog als maker verbonden aan het gezelschap. De laatste jaren maakte hij grote producties als Dagboek van een Herdershond en Het was Zondag in het Zuiden.
Deel dit artikel 💬 WhatsApp ons! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar [email protected] !.
Vermaak
Regisseur Servé Hermans krijgt een bomvol jaar: 'Ik denk al snel dat 't publiek zich gaat vervelen'
Servé Hermans stopte in 2023 als (artistiek) directeur bij Toneelgroep Maastricht. Hij ging als regisseur en producent verder onder eigen vlag. Als 2024 een soort overgangsjaar was, wordt 2025 een oogstjaar: Hermans is betrokken bij zeven grote projecten die dit jaar in première gaan.