PS5 Pro-update voor Alan Wake 2: Remedy Games onthult verbeteringen

Toch 30 FPS.Remedy Games heeft zijn strategie voor de PS5 Pro-update van Alan Wake 2 toegelicht. Ontdek de verbeteringen in Quality Mode en Performance Mode en wat dit betekent voor de game-ervaring.

featured-image

Remedy Games heeft op zijn officiële website zijn aanpak voor de PS5 Pro-update van Alan Wake 2 toegelicht. De Quality Mode zal ray tracing toevoegen, maar dan wel ten koste van de framerate, die op 30 FPS komt te liggen. De patch brengt echter ook aanzienlijke verbeteringen voor de Performance Mode met zich mee.

Volgens de officiële aankondiging draait de Quality Mode van Alan Wake 2 op 30 FPS met ray tracing en een outputresolutie van 3840 x 2160 (4K). De renderresolutie bedraagt 2176 x 1224. Gezien de zware pc-eisen van Alan Wake 2, die ten minste een RTX 4080 aanbeveelt voor goede prestaties met ingeschakelde ray tracing, is dit niet echt verrassend.



Toch zijn er ook aanzienlijke verbeteringen in de PS5 Pro-versie van Alan Wake 2 zonder dat dit ten koste gaat van de framerate. Remedy belooft onder andere een "aanzienlijk hogere outputresolutie", die in de buurt komt van de Quality Mode van de basis PS5, door de resolutie naar 4K te verhogen. Dit sluit aan bij de algemene marketing van Sony voor de console.

Daarnaast zijn er algemene verbeteringen op het gebied van "stabiliteit, mist, volumetrische verlichting en schaduwprecisie." "We hebben meerdere experimenten uitgevoerd, waaronder het upgraden van de 60fps Performance Mode van 1440p naar 4K en het toevoegen van PSSR (de door Sony ontwikkelde AI-gebaseerde opschalingsmethode), wat een positieve invloed had op de scherpte en stabiliteit van de beelden tijdens beweging," legt Remedy uit. "Het verhogen van de interne renderresolutie verbruikt veel verwerkingskracht, ongeacht hoe krachtig je hardware is.

In onze experimenten bleek echter dat zelfs wanneer we alle extra kracht gebruikten voor een hogere renderresolutie, het verschil in de output of de kwaliteit van het beeld nauwelijks waarneembaar was. Het toevoegen van meer pixels om visuele kwaliteit te verbeteren is niet eenvoudig met de nieuwe AI-gebaseerde opschalingsmethoden." In de post wordt verder uitgelegd hoe de consoleversie ray tracing implementeert en wat de kosten daarvan zijn, waarbij wordt opgemerkt dat elke straal moet worden "getraceerd, en dat de impact moet worden geëvalueerd en schaduwen moeten worden toegevoegd.

" "In een game als Alan Wake 2 kunnen de complexe interacties tussen licht en materialen en de rijke omgevingen het te duur maken om zelfs maar één ray tracing-effect te rechtvaardigen, afhankelijk van de hardware," staat in de post. "Geometrisch gezien is Alan Wake 2 een zeer dichte game. Het gebruik van een GPU-gedreven renderingpipeline en de fijne culling met het skinning dat op de GPU plaatsvindt, maakt het mogelijk om dichtbevolkte bos scènes te creëren met lagen van bladeren en bomen die je tegenkomt tijdens de gameplay-segmenten van Saga in de weelderige omgevingen van de Pacific Northwest.

" Uiteindelijk is Alan Wake 2 een van de mooiste games die momenteel beschikbaar zijn, dus de resultaten zouden indrukwekkend moeten zijn, ongeacht welke mode je kiest. Het zal zich voegen bij een handvol andere games die grote upgrades krijgen op de PS5 Pro , waaronder Final Fantasy VII Rebirth en verschillende first-party releases. Sjaak is redacteur bij IGN Benelux.

Hij is vooral te vinden achter zijn pc, waar hij zijn tijd en geest opoffert aan meedogenloze games als League of Legends, Dota 2 en Overwatch..