Het is nauwelijks te geloven dat de originele Planet Coaster alweer acht jaar geleden werd uitgebracht. Ondanks dat het jaren geleden verscheen blijven gamers maar spelen, met een levendige community die nog steeds nieuwe creaties deelt. De komst van Planet Coaster 2 zet de traditie voort en voegt veel nieuwe functies toe, gericht op het verder vergroten van de creatieve vrijheid van spelers.
Voor veel gamers roept Planet Coaster 2 nostalgische herinneringen op aan het bouwen van pretparken in games zoals Rollercoaster Tycoon. Terwijl die games vaak draaien om het efficiënt beheren van parken, heeft Planet Coaster een verschuiving doorgemaakt naar een meer visuele en creatieve insteek. Deze trend wordt in de tweede iteratie nog duidelijker voortgezet, met een overvloed aan mogelijkheden om je droompark te ontwerpen.
Visuele pracht Als je houdt van bouwen en ontwerpen, dan is Planet Coaster 2 een paradijs. De game biedt een ongelooflijke hoeveelheid bouwopties, waarbij bijna elk element van je park volledig kan worden aangepast. Van het decoreren van standaard toiletten tot het bouwen van thematische meesterwerken: de mogelijkheden zijn eindeloos.
Je kunt gebouwen aan elkaar koppelen en hele thematische zones creëren die perfect aansluiten op de stijl van je attracties. Voor beginners is het gebruik van blauwdrukken ideaal. Hiermee kun je kant-en-klare ontwerpen neerzetten en hoef je niet direct in de diepte te duiken.
Ook kun je clipping uitschakelen, waardoor objecten elkaar overlappen zonder dat de game moeilijk doet. Dit kan handig zijn in de beginfase, maar ervaren spelers zullen merken dat het aan laten van clipping zorgt voor strakkere en mooiere ontwerpen. Ontoegankelijk Hoewel de bouwopties indrukwekkend zijn, kan de game voor nieuwe spelers overweldigend aanvoelen.
De tutorial laat veel te wensen over en biedt slechts een oppervlakkige kennismaking met de basisprincipes. Er is weinig aandacht voor zaken zoals het optimaliseren van routes voor bezoekers of het efficiënt beheren van je park. In plaats daarvan richt de tutorial zich voornamelijk op de nieuwe functies die Planet Coaster 2 introduceert, zoals waterattracties en energiebeheer.
Dit gebrek aan diepgang maakt de game minder toegankelijk voor beginners, die soms verloren kunnen raken in de complexe menu’s en opties. Een tweedelige tutorial – een basisvariant en een geavanceerde versie – had dit probleem kunnen oplossen. Spetterende waterattracties Eén van de grootste toevoegingen in Planet Coaster 2 zijn de waterattracties.
Zwembaden, glijbanen en andere aquatische elementen geven je park niet alleen een nieuwe dimensie, maar brengen ook unieke gameplay met zich mee. Gasten hebben bijvoorbeeld lifeguards nodig om veilig te kunnen zwemmen, en je moet zorgen voor kleedruimtes en droogruimtes. Dit introduceert extra management-elementen die een leuke uitdaging bieden.
Daarnaast bieden zwembaden een nieuwe inkomstenbron, omdat gasten apart betalen voor toegang. Hierdoor kun je zwembaden slim inzetten om extra winst te genereren in je park. Helaas kent het bouwen van zwembaden ook beperkingen.
Je kunt niet volledig vrij ontwerpen, omdat de basis altijd uit vooraf bepaalde vormen zoals hexagons moet bestaan. Hoewel je randen kunt afronden en extra elementen kunt toevoegen, voelt dit proces omslachtig. Gelukkig zijn de mogelijkheden om zwembaden te decoreren en aan te vullen met golven, glijbanen en duikplanken divers genoeg om toch indrukwekkende resultaten te behalen.
Het maken van de glijbanen is hier duidelijk het hoogtepunt, waarbij je ook hier kan kiezen uit standaard ontwerpen, of één kan bouwen zoals je ook kan doen met achtbanen. Achtbanen bouwen blijft een feest Het bouwen van achtbanen is altijd het hart van parkmanagement-games geweest, en in Planet Coaster 2 stelt dit proces niet teleur. Je kunt kiezen uit kant-en-klare ontwerpen of zelf vanaf nul aan de slag gaan.
Het bouwen voelt intuïtief en soepel aan, mede dankzij de verbeterde interface. Een welkome nieuwe functie is de mogelijkheid om het laatste stukje van je achtbaan automatisch te verbinden met het platform. Dit bespaart veel frustratie en maakt het ontwerpen van complexe banen een stuk toegankelijker.
De quests in Planet Coaster 2 bieden meer dan alleen een standaard gamemode; ze dienen ook als inspiratiebron. In een vikingthemapark kun je bijvoorbeeld Scandinavische architectuur en beelden ontdekken die je vervolgens in je eigen parken kunt verwerken. Dit soort thematische scenario’s laten zien wat er allemaal mogelijk is en helpen spelers nieuwe ideeën op te doen.
Hoewel de scenario’s leuk zijn om te spelen, zijn ze niet erg moeilijk. Voor ervaren spelers kan dit teleurstellend zijn, maar beginners zullen de geleidelijke introductie van mechanieken waarderen. Parkmanagement Een van de zwakkere punten van Planet Coaster 2 is het managementsysteem.
Hoewel de creatieve vrijheid enorm is, blijft het beheer van je park oppervlakkig. De heatmaps geven een globaal overzicht van wat bezoekers belangrijk vinden, maar diepere inzichten in hun behoeften ontbreken. De parkrating, verdeeld over vier pijlers, voelt eveneens te simplistisch.
Een interessante nieuwe toevoeging is het beheer van energie en water. Je kunt ondergrondse leidingen en bovengrondse generatoren bouwen, en het is belangrijk om deze goed te verbergen voor je bezoekers. Tegelijkertijd moeten je klusjesmannen er toegang toe hebben voor onderhoud.
Dit voegt een realistisch element toe, maar kan soms frustrerend zijn door technische problemen. Zo kwamen medewerkers in mijn ervaring vaak vast te zitten, zonder dat ik ze kon bevrijden. Zelfs het verwijderen van gebouwen of paden bood geen oplossing, waardoor het herstarten van de game de enige optie was.
Ook bleven mijn paden vies en de attracties slecht onderhouden. De enige optie om onderhoud uit te laten voeren, was om handmatig een mechanic naar een attractie te sturen, in plaats van dat ze dit zelf in de gaten houden.Deze technische gebreken halen je uit de spelervaring en vragen om een snelle patch van de ontwikkelaars.
Extra spelmodi Naast de standaardcampagne biedt Planet Coaster 2 ook andere spelmodi, zoals Sandbox en Franchise. In de Sandbox-modus kun je zonder beperkingen bouwen, wat perfect is voor spelers die zich willen richten op creatieve ontwerpen. De Franchise-modus introduceert een nieuwe uitdaging, waarbij je een keten van pretparken beheert.
Je begint met een klein park en breidt dit uit naar meerdere locaties, wat een frisse draai geeft aan het traditionele managementsysteem. Deze modus biedt meer diepgang en strategische keuzes, waardoor het een van de hoogtepunten van de game is..
Vermaak
Planet Coaster 2 Review – Ongeschuurde houten achtbaan
Ongeschuurde houten achtbaan.Het is nauwelijks te geloven dat de originele Planet Coaster alweer acht jaar geleden werd uitgebracht. Ondanks dat het jaren geleden verscheen blijven gamers maar spelen, met een levendige community die nog steeds nieuwe creaties deelt. De komst van Planet Coaster 2 zet de traditie voort en voegt veel nieuwe functies toe, gericht op het verder vergroten van de creatieve vrijheid van spelers.