One Piece fans zijn boos vanwege grote verandering van geliefd personage

"Usopp God" gelovigen zijn ontevreden dat zijn huidskleur met ieder design lichter wordt.Afgelopen weekend hebben Netflix en Wit Studio nieuwe concept art gedeeld voor de aankomende remake van de langlopende anime, The One Piece. Daaruit bleek dat een van de belangrijke en geliefde personages uit de manga en de anime, Usopp, het slachtoffer is geworden van whitewashing.

featured-image

Afgelopen weekend hebben Netflix en Wit Studio nieuwe concept art gedeeld voor de aankomende remake van de langlopende anime, The One Piece. Daaruit bleek dat een van de belangrijke en geliefde personages uit de manga en de anime, Usopp, het slachtoffer is geworden van whitewashing. In de nieuwe concept art zien we dat Usopp een veel lichtere huid heeft dan in de ontwerpen van Eiichiro Oda of Toei Animation.

Whitewashing is geen nieuw fenomeen voor anime fans, zo gebeurde dit ook al met een personage als Casca uit Berserk die steeds lichter werd qua huidskleur. Hier zijn een aantal reacties op het ontwerp van Usopp in The One Piece: Buiten Usopp kreeg ook crewlid Nico Robin een nieuw ontwerp post-time skip. Hoewel Nico's whitewashing ook op kritiek kan leveren onder fans, is Usopps whitewashing problematischer wanneer je zijn nationaliteit in ogenschouw houdt.



In One Piece’s 56th Shitsumon wo Boshu Suru (SBS) – een Q&A column meegeleverd met een nieuw hoofdstuk van de manga – onthulde Eiichiro Oda de nationaliteiten van de Straw Hat crew, met Luffy die Braziliaans is, Zoro Japans en Usopp van Afrikaanse komaf. Deze informatie is niet officieel gemaakt in de lore van One Piece, maar heeft wel zijn uitwerking gehad op de casting van de live action serie . Het is duidelijk dat er veel moeite wordt gestoken in de mix van ervaren vakmensen en nieuwkomers bij WIT Studio, die zijn opgegroeid met het lezen van One Piece.

Een van de opvallendste elementen hiervan is de implementatie van een 3D-kaart zoals in games van de steden, om de setting en de overkoepelende thema's een sterkere identiteit te geven. Meer specifiek gaat het om de overheersende thema's van One Piece, zoals raciale en sociopolitieke kwesties, die regisseur Masashi Koizuka hoog in het vaandel draagt als de aspecten die de langlopende serie bijzonder maken. "Thema's in de originele manga zijn diepgaand.

Zoals oorlog of het aanspreken van onderwerpen zoals ras. Het stelt lezers van alle leeftijden in staat erover na te denken en tegelijkertijd vermaakt te worden,” zei regisseur Masashi Koizuka in de video. "Dit is volgens mij het meest intrigerende deel van de manga.

" Hoewel deze inspanningen te prijzen zijn, voelen fans zich teleurgesteld door WIT Studio als het gaat om het corrigeren van wat al lang als een misser in het fandom wordt beschouwd met betrekking tot Usopps design. Hoewel het team zich inzet om niet te veel te veranderen aan het originele werk, ondanks Oda’s aanmoediging om niet simpelweg zijn panelen te kopiëren maar hun eigen creativiteit te uiten, voelen fans dat WIT Studio hen nu al heeft teleurgesteld als het gaat om het rechtzetten van de fout met Usopps ontwerp. Tom van Stam is naast hoofdredacteur bij IGN groot liefhebber van Elden Ring, Star Wars en voetbal.

Probeert alles te spelen, slaagt daar zelden in. Volg hem hier op X/Twitter of mail hem op [email protected].

.