‘Nooit gedacht dat ik zo’n ongelooflijke ervaring zou kunnen meemaken’: Angèle zingt op slotceremonie Olympische Spelen in Parijs

featured-image

En toen stond Angèle plots voor het oog van de hele wereld. Op de slotceremonie van de Olympische Spelen zong ze naast de fine fleur van de French pop. Bien étonnés de se trouver ensemble? Mais non! Toen de olympische vlam zondagavond doofde, viel gelijk ook het doek over de 33ste Olympische Spelen.

Dat gebeurde tout feu, tout flamme met een spectaculaire slotceremonie in de Franse hoofdstad. Daar werd meteen een luchtbrug gelegd met de volgende gaststad Los Angeles. Voor meer dan een miljard kijkers wereldwijd schurkten Amerikaanse supersterren als Billie Eilish, Snoop Dogg en de Red Hot Chili Peppers zich trans-Atlantisch aan tegen Franse popiconen als Air, Phoenix en Kavinsky.



Die Parisiens maakten hun opwachting in het Stade de France. Was daar ook van de partij: de Belgische Angèle Van Laeken. Zij bleek er op uitnodiging van Phoenix, die de avond hadden opgevat als een ode aan de French touch.

Naast de fine fleur van de Parijse popscene stond de Belgische superster zo mee voor het oog van de hele wereld. In een elegant, nauw aansluitend zwart pakje bracht ze ‘Nightcall’ met Kavinsky en Phoenix. Het bleek meteen goed voor een van de meest iconische momenten van de sluitingsceremonie.

En niet eens omdat ze haar lange blonde lokken had ingeruild voor een even korte als pittige coupe. Bepaald verrassend was dat Angèle – ster aan het firmament van Linkebeek – blijkbaar mee als boegbeeld van die Franse popscene wordt beschouwd. Hoe de ster van ‘Bruxelles je t’aime’ daar precies belandde, kon haar management noch haar vader Serge Van Laeken maandag bevestigen.

“Fier de ma petite”, wilde haar vader vooral duidelijk maken. Maar een mission impossible – laten we Tom Cruise die zondag uit de nok van het Stade de France dook er net zo goed maar bij halen – is die internationale collaboratie ook weer niet. Met haar twee langspelers veroverde Angèle de voorbije jaren het Europese vasteland.

Twee keer vulde ze La Défense Arena in Parijs: goed voor 70.000 tickets. En sinds haar succes hebben de Franse awardshows ook een aparte categorie ‘Beste Belgen in Frankrijk’ moeten toevoegen, omdat ze het spuugzat waren dat zij – net als Stromae en Damso – met alle prijzen aan de haal ging.

Om haar stek op het planetaire podium van de Olympische Spelen te verdedigen: Angèle zag haar ster net zo goed rijzen in de rest van de wereld nadat ze een hit had gescoord met ‘Fever’ aan de zijde van popster Dua Lipa. Zondagavond gaf ze aan “geen woorden” te hebben om Phoenix te bedanken voor de uitnodiging tot de slotceremonie. “Nooit gedacht dat ik zo’n ongelooflijke ervaring zou kunnen meemaken.

Ik werd bovendien omringd door de beste atleten van over de hele wereld: dit was een tijdloos moment dat Parijs met magie heeft doordrenkt.” Even magisch is de steile ascension fulgurante , die Angèle binnen de protectionistische Franse markt én de Verenigde Staten beleefde. Ongezien met de veroveringstocht van andere Belgische sterren.

Toch zocht ze bewust de schaduw op, in onze contreien. Haar laatste single verscheen twee jaar geleden, en in september 2023 beëindigde ze de tour rond haar tweede album Nonante-cinq . Toen speelde ze net geen honderd shows in Europa en Noord-Amerika.

Begin juli was ze evenmin van de partij op Rock Werchter, toen Dua Lipa bovenaan de affiche prijkte. Maar zelfs al lijkt het in ons land al een poos stil rond de zangeres, is het dat nadrukkelijk niet in het buitenland. Met de Italiaanse zanger Mahmood, die in 2019 tweede eindigde op het Songfestival, schreef ze muziek.

En ook de Franse rappers Gazo en Tiakolo hielp ze aan een hit. In Frankrijk blijft de ster van Angèle daarmee alleen stijgen. Begin deze maand stond ze ook voor het eerst weer op een podium, in de Parijse zaal La Cigale voor het benefiet Voices for Gaza.

Eerder was ze ook te gast op de modeweek van Parijs, waar ze gelijk haar nieuwe look toonde: lange blonde lokken ruilde ze in voor een frisse bob. Verder heeft Angèle een miljoenendeal met Chanel, waar ze in augustus haar gezicht leent aan een nieuwe make-uplijn. En na het Amerikaanse Coachella staat ook de poort naar de Verenigde Staten op een kier.

Tijdens dat optreden kreeg Angèle de hele tent aan het springen, noteerde muziekblad Rolling Stone . Vooraf had de Los Angeles Times Angèle al getipt als “een van de twaalf optredens waar we naar uitkijken”. Die woorden hoefden de recensenten achteraf niet schroomvallig terug te nemen: met haar frivole elektropop maakt ze volgens deze krant “de meeste kans op een doorbraak”.

Dat de slotceremonie van de Spelen de aandacht wilde vestigen op zowel Frankrijk als Amerika, speelde vast in haar voordeel. Zo is Phoenix een van de weinige Franse acts die over de Atlantische oceaan scoren, en gaf de setlist zondag duidelijk aan dat Amerikaanse kijkers op hun wenken bediend moesten worden. Zo werd ‘Nightcall’ een wereldhit nadat die op de soundtrack beland was van Drive met acteur Ryan Gosling, terwijl Air op de ceremonie ‘Playground Love’ bracht, dat uit de The Virgin Suicides gelicht werd, een film van Sofia Coppola.

Die is op haar beurt de vrouw van Thomas Mars, frontman van Phoenix. Petit monde ! De link met Hollywood werd een avond lang zo stevig benadrukt dat het al een wonder moet heten dat Angèle niet opgemerkt wordt door La La Land. Voor een moderner geluid moest je tenslotte ook al niet in het Stade de France zijn.

Phoenix scoorde zijn grootste successen zo’n vijftien jaar geleden, net als Kavinsky. En de gloriejaren van Air liggen zelfs nog verder in het geheugen. Daarmee was Angèle de meest frisse link met de States.

Sluit zij LA in 2028 dan ook af? On peut rêver. Geselecteerd door de redactie.