Nieuwe presentator Zondagochtend Concert Saskia Voorbach: ‘Ik zoek vaak naar de tranentrekkers’

Dertig jaar was Hans van den Boom de vaste stem van het Zondagochtend Concert op NPO Klassiek. Zijn opvolger kwam uit onverwachte hoek: de zangwereld. Voor sopraan Saskia Voorbach is er een droom uitgekomen waarvan ze niet wist dat ze hem had.

featured-image

Wie op zondagochtend Radio 4 (NPO Klassiek) aanzette, hoorde dertig jaar lang de stem van Hans van den Boom live vanuit het Concertgebouw in Amsterdam het Zondagochtend Concert presenteren. Maar Van den Boom is met pensioen. Zijn opvolger kwam niet uit de talentkoker van de zender of een omroep, maar uit onverwachte hoek, niet in de laatste plaats voor de opvolger zelf: klassiek zangeres Saskia Voorbach (38).

„Ik werd gebeld door de eindredacteur klassiek van de AVROTROS, Jeroen van Dijk. Die heb ik daarna wel even gegoogeld. Ik dacht dat ik in de maling werd genomen”, vertelt ze telefonisch.



Voorbach, die zondag 1 september begon met presenteren, komt uit een zeer klassiekliefhebbende familie. Dirigent en componist Willem van Otterloo was haar opa, Rogier van Otterloo haar oom. „Het ging bij ons thuis altijd over muziek, ook kritisch.

‘Waarom is dit geen goede uitvoering’, is me met de paplepel ingegoten.” Maar liever wil Voorbach het niet over haar jeugd hebben. „Dan lijkt het zo alsof ik op m’n beroemde familie leun, alsof ik daardoor interessanter ben.

” Toch is die achtergrond wel interessant, omdat die haar ook op een minder leuke manier heeft getroffen. Voorbach studeerde zang „en er is me altijd meegegeven dat het er bij muziek maken niet toe doet of je het leuk vindt. Het moet gewoon heel goed zijn.

Mijn moeder ging altijd met een notitieboekje naar zangavonden. Zingen heb ik daardoor altijd als een eng gevecht ervaren.” Ze wilde na een paar jaar, waarin ze onder andere rollen had bij Opera Zuid, niet meer soleren.

Ze zingt nu alleen nog in koorverband, in het Kobra Ensemble. Haar eigen kinderen van zeven en vijf probeert ze het plezier van muziekmaken wel mee te geven. Radio was nooit een belangrijk medium in het leven van Voorbach.

Dus hoe ze nu precies door AVROTROS uitgekozen werd voor de zondagochtend weet ze niet, al denkt ze dat het iets te maken heeft met haar gastoptreden in een podcast van Vrijdagconcertpresentator Leonard Evers Maar haar nieuwe baantje voelt als een droom die uitkomt. „Een waarvan ik niet wist dat ik hem had. Praten deed ik altijd graag: tijdens concerten, maar ook op school al was er niets leuker dan spreekbeurten houden.

Nu blijkt praten op de radio ook geweldig leuk om te doen. Met radio kun je iemand heel ver meenemen in een verhaal en in z’n eigen fantasie. Ik ben helemaal gelukkig als ik naar de presentatieloge wandel en die enorme zaal me tegemoet straalt.

” Maar een beetje eenzaam is het ook nog wel. „Nog maar weinig mensen weten wie ik ben. Dan zit ik me daar enorm zenuwachtig te maken, en als het voorbij is stap ik weer ongezien op mijn fietsje naar huis.

Hans was natuurlijk al honderd jaar het gezicht van het Zondagochtend Concert. Bij mij vragen ze zich af: ‘wie is die vrouw’? Maar dat komt vast nog wel goed.” Zondagochtend is een populair tijdstip op NPO Klassiek.

Traditioneel wordt er daarom ‘veilig’ geprogrammeerd: er klinkt geen al te moeilijke muziek. Vaak ook is het Zondagochtendconcert een kopie van het Vrijdagavondconcert (vanuit TivoliVredenburg), minus de ‘moeilijke’ werken. Maar Voorbach vindt radio, ook op zondagochtend, wel degelijk een opvoedende rol hebben.

„Ik hou erg van de meeste muziek die in het Zondagochtendconcert komt, en voor echt experiment bestaan andere programma’s, maar ik ben blij dat er nu ook af en toe nieuwe composities worden tussengeschoven.” Voorbachs eigen muzieksmaak is breed. Ze luistert even graag naar muziek als naar pop.

„Maar in allebei zoek ik wel vaak naar de tranentrekkers; een metgezel op verdrietige of eenzame momenten. Het tweede deel uit de Zesde symfonie van Bruckner. Het tweede deel uit het Celloconcert van Schumann.

Elgars Enigmavariaties . Het radiopubliek krijgt wel minder Voorbach dan voorheen Van den Boom, die ook lang het lunchprogramma na het Zondagochtendconcert presenteerde, én het ‘voorprogramma’ Spiegelzaal, dat ondanks protest uit de muziekwereld werd wegbezuinigd. Voorbach moet dus pieken in dat ene uurtje van 11 tot iets na 12.

Zijn Van den Booms te vullen schoenen groot? „Ik heb het gevoel dat het publiek aan me begint te wennen. Maar in het begin vond ik dat zeker. Luisteraars schreven: ‘Onze Boom gaat weg, we houden ons hart vast, maar vooruit, we geven haar een kans .

’ Hij had zo’n grote vaste fanschare. Gelukkig krijg ik uit die hoek inmiddels fijne reacties.” Met haar moeder heeft Voorbach nu trouwens een fijne band.

„Goed, ik sprak Berlioz’ Symphonie fantastique laatst uit als sííímfonie in plaats van Sèèèmfonie , dat wordt onmiddelijk geappt. Maar verder is ze hartstikke trots. Dat is wel fijn aan een kritische moeder hebben.

Als ze positief is, weet ik dat ze het meent.”.