John Darley, een kunstenaar uit Utah en lid van Jesus Christ Latter-day Saints, vertelde aan The Epoch Times dat hij zich vaak afvraagt: “Als de tweede komst van Jezus Christus vandaag zou plaatsvinden, waar zou ik dan heen gaan en hoe zou ik reageren?” Als Christus terugkeert, zou Darley zijn dierbaren in de buurt willen hebben om het wonder te delen en zijn welgemeende gevoelens uit te drukken. Hij stelt zich een scala aan emoties voor: opwinding, angst, schaamte, verwondering, vreugde en vooral hoop. “Op dat moment zou ik hopen op de mogelijkheid om troost te vinden voor de onrust in de wereld en de belofte van vrede en vernieuwing,” zei hij.
In een recente opdracht met de titel “De wederkomst van Christus” schilderde de kunstenaar daarom zijn visie. In Darley’s “De wederkomst van Christus” straalt het goddelijke licht van Christus over de bergvallei en kondigt zijn afdaling aan. Hij verschijnt als een stip, omgeven door een stralenkrans en een buitenste ring van licht die een mandorla wordt genoemd.
Door de geschiedenis heen hebben deze motieven een heilig wezen gesymboliseerd. Het licht stroomt uit de mandorla als een hemelpoort. Een bosje lelies symboliseert de spirituele zuiverheid van het tafereel, een historisch motief dat vaak verwijst naar de Maagd Maria.
Overal in de bergen houden mensen hun dierbaren dicht bij zich. Een stel omhelst elkaar op de voorgrond. De vrouw kijkt achterom naar het licht, terwijl ze zich voor de zekerheid aan haar partner vastklampt en zich afvraagt wat er gaat gebeuren.
Darley’s zoon Jack steekt juichend zijn arm omhoog. Een man valt op zijn knieën in gebed, terwijl zijn metgezel hem aanspoort om naar de hemel te kijken. Rechts houdt een moeder haar zoon vast terwijl ze beiden toekijken.
Anderen klauteren over de rotswand om het beter te kunnen zien; één van hen wijst in stille verwachting naar de hemel. De Bijbel (Handelingen 1:11) zegt dat Christus zal terugkeren op dezelfde manier als bij zijn hemelvaart, die bekend staat als de transfiguratie. Eeuwenoude kunstenaars hebben de transfiguratie afgebeeld zoals die in het Nieuwe Testament wordt beschreven.
Darley zocht inspiratie bij kunstenaars die hij bewondert, vooral Carl Bloch (1834-90), Alphose Mucha (1860-1939), Arnold Friberg (1913-2010), Albert Bierstadt (1830-1902) en Andrew Wyeth (1917-2009). “De aandachtige kijker zal de invloed van al deze kunstenaars in het schilderij zien,” zei hij. Darley wilde mensen met hun vrienden en geliefden op dit gunstige moment laten zien.
Hij creëerde het intieme tafereel met eitempera (pigment gemengd met ei en water), gebruikmakend van een beperkt palet in titaanwit, beenderzwart, ultramarijnblauw, citroengeel en alizarinekarmozijnrood. Zijn zoon Jack is het enige naaste familielid op het schilderij; de rest van de modellen zijn familie, vrienden of vrienden van vrienden. Sommige van Darley’s figuren kwamen van studiomodellen, andere van foto’s en sommige zelfs van zijn beeldhouwwerken.
Hij smolt vaak modellen samen om een figuur te maken. Voor een figuur gebruikte hij bijvoorbeeld het lichaam van het ene model en het gezicht of de hand van een ander model. “De uitdaging van deze benadering is om alles samenhangend, sfeervol en verteerbaar te maken; omdat je niet slechts één enkele referentie [van een figuur of landschap] vervangt, maar veel verschillende momenten aan elkaar rijgt,” zei hij.
Darley verwees naar een deel van het landschap in een van zijn schilderijen en naar de rotsen bij Frary Peak op Antelope Island, Utah. Hij nam ook de bergen bij zijn huis op, niet voor profetische doeleinden, maar in tumultueuze tijden is het de plek waar hij troost zoekt en “bescherming en openbaring” vindt. Duizenden jaren lang hebben kunstenaars geschilderd om de mensheid te verheffen en te leiden – Darley zet deze traditie voort.
Hij hoopt dat het schilderij “De wederkomst van Christus” mensen uitnodigt om na te denken over “de absolute en laatste momenten die we uiteindelijk allemaal in dit leven zullen meemaken”. Hij hoopt ook iedereen eraan te herinneren dat er ook vandaag nog mensen zijn die in God en de wederkomst van Christus de Verlosser geloven. : Epoch Times is een onafhankelijke nieuwsorganisatie die niet beïnvloed wordt door een regering, bedrijf of politieke partij.
Vanaf de oprichting is Epoch Times geconfronteerd met pogingen om de waarheid te onderdrukken – vooral door de Chinese Communistische Partij. Maar we zullen niet buigen. De Nederlandstalige editie van Epoch Times biedt op dit moment geen betalende abonnementen aan en aanvaardt op dit moment geen donaties.
U kan echter wel bijdragen aan de verdere groei van onze publicatie door onze artikelen te liken en te her-posten op sociale media en door uw familie, vrienden en collega’s over Epoch Times te vertellen. Deze dingen zijn echt waardevol voor ons. Waarheid & Traditie.
Bovenkant
Nadenken over de wederkomst van Christus
John Darley, een kunstenaar uit Utah en lid van Jesus Christ Latter-day Saints, vertelde aan The Epoch Times dat hij zich vaak afvraagt: “Als de tweede komst van Jezus Christus vandaag zou plaatsvinden, waar zou ik dan heen gaan en hoe zou ik reageren?” Als Christus terugkeert, zou Darley zijn dierbaren in de buurt willen ... Read more