Na 'niet aan de verwachtingen te hebben voldaan' bij de lancering, heeft Final Fantasy 7: Rebirth een succesvol Steam-debuut

De eerste plaats gaat uiteraard weer naar Call of Duty.Final Fantasy 7: Rebirth had volgens Square Enix een teleurstellende release toen het vorig jaar uitkwam, de game wist "niet aan verwachtingen te voldoen'', maar de PC-release lijkt de de game en de verkoopcijfers nieuw leven ingeblazen te hebben.

featured-image

Januari is altijd een stille maand voor videogames en 2025 was geen uitzondering. Met slechts één nieuwe gamerelease in de top 20 en de voorspelbare dominantie van Call of Duty , valt er weinig over de afgelopen maand te zeggen, behalve misschien wat een comebackverhaal lijkt te zijn voor een van de verkoopsuccessen van vorig jaar: Final Fantasy 7: Rebirth . Maar opvallend is dat Final Fantasy 7: Rebirth werd gelanceerd als een exclusieve game op PS5, en exclusives hebben meestal een zware strijd in vergelijking met cross-platform releases als het om verkopen gaat.

Vanaf januari 2025 is Final Fantasy 7: Rebirth niet langer exclusief, het debuteerde eindelijk op Steam en schoot omhoog naar nummer 3 in de Circana-hitlijsten voor de maand, van nummer 56 in december. De Final Fantasy 7: Remake & Rebirth Twin Pack steeg eveneens van nummer 265 in december naar nummer 16 in januari dankzij de Steam-release. Dat is nog niet alles.



Circana-analist Mat Piscatella wees eerder deze maand op Bluesky erop dat Rebirth een "fantastische" Steam-lancering had: "Over fysieke & digitale verkopen, Final Fantasy VII: Rebirth was de best verkochte game van de week eindigend op 25 januari op de Amerikaanse markt (dollarverkopen), terwijl de FFVII Remake & Rebirth Twin Pack op de 3e plaats stond." Dat is alleen de VS, maar het is waarschijnlijk dat dit symbool staat voor vergelijkbare verkopen in de rest van de wereld. Dit succes zou Square Enix kunnen overtuigen dat er verandering nodig is.

Dit succes nodigt onvermijdelijk uit tot speculatie dat stijgende verkopen dankzij een PC-lancering de plannen van het bedrijf voor toekomstige Final Fantasy-releases naar een cross-platform lancering kunnen verschuiven. IGN US vroeg Piscatella naar zijn mening over de situatie en hier is wat hij zei: "Ik bedoel, het is moeilijk voor mij om te zeggen wat voor impact de Steam-release heeft op de perceptie van de uitgever over het algehele succes van de titel. Dat is natuurlijk onderhevig aan allerlei interne planning en verwachtingen waar ik niet van op de hoogte ben.

Maar puur kijkend naar de consumentenreactie, was het een zeer goede lanceringsmaand op Steam. Deze lancering biedt nog een ander referentiepunt dat aantoont dat uitbrengen op PC op dit moment veel zin heeft, ongeacht genre of historische release-strategieën. "Voor externe uitgevers lijkt het steeds moeilijker om exclusief op een enkel platform een game uit te brengen zonder significante incentives van de platformhouder.

" We zullen gewoon moeten afwachten wat de reactie van Square Enix is bij de volgende relevante winstoproep in mei. Wat betreft de rest van de lijst, het zal niemand verrassen dat Call of Duty: Black Ops 6 opnieuw de best verkochte game van de maand was, gevolgd door Madden NFL 25. De enige nieuwe release in de top 20 in januari was Donkey Kong Country: Returns op Nintendo Switch, die nummer 8 bereikte puur op basis van fysieke verkopen (Nintendo deelt geen digitale verkoopgegevens voor zijn eshop).

Opvallend was ook de terugkeer van It Takes Two in de top 20, op plek nummer 20. Er is geen enkele reden voor deze stijging, vertelde Piscatella mij. "Er is promotie geweest gedurende de maand, inclusief de laatste week van januari in zowel de PlayStation Store als de eShop," zei hij.

"Maar echt, It Takes Two had de hele maand door vrij stabiele verkopen. Maar het was in december dat It Takes Two echt aan zijn laatste opleving begon met zowel verkopen als engagement Opmerkelijk is dat veel van de promotie voor It Takes Two plaatsvindt voorafgaand aan de release van Hazelight Studios' volgende game, Split Fiction, die in maart uitkomt. Over het algemeen zien de uitgaven voor games er in januari wat triest uit in vergelijking met januari vorig jaar, maar daar is mogelijk een reden voor.

De trackingperiode voor januari van dit jaar was vier weken lang, terwijl die van januari 2024 vijf weken lang was, wat een hele extra week is om geld te verdienen. Daardoor daalden de totale uitgaven met 15% tot $4,5 miljard voor de maand dit jaar (het lag 0,3% hoger dan de vier weken van januari 2023). De uitgaven voor accessoires daalden met 28%.

De uitgaven voor content daalden met 12% vergeleken met vorig jaar, waarbij de uitgaven voor consolecontent met 35% daalden. De uitgaven voor hardware daalden met 45%. De uitgaven voor PS5-hardware daalden met 38% jaar op jaar, voor Xbox Series met 50% en voor Switch met 53%.

De PS5 was de best verkochte hardware van de maand in termen van dollars en eenheden, met de Xbox Series als tweede in hardware-uitgaven, en de Switch net tweede in verkochte eenheden. * Geeft aan dat sommige of alle digitale verkopen niet zijn opgenomen in de gegevens van Circana. Sommige uitgevers, waaronder Nintendo en Take-Two, delen bepaalde digitale gegevens niet voor dit rapport.

Fatih is redacteur bij IGN Benelux. Hij is een grote Sci-Fi en MCU fan. De laatste tijd is hij niet weg te slaan van Marvel Rivals en Football Manager.

22 februari 2025.