Monster Hunter Wilds Preview - Heerlijk monsters rammen

Lekker wild.Monster Hunter Wilds belooft de grootste en meest indrukwekkende Monster Hunter game tot nu toe te worden.

featured-image

Tijdens Gamescom 2024 mocht ik als Monster Hunter-leek al een uur aan de slag met de nieuwe grote nieuwe toevoeging in de franchise, Monster Hunter: Wilds. Deze enorme game van een een nog grotere franchise staat hoog op de verlanglijst van veel fans en ik mocht alvast een uurtje proeven aan deze nieuwe manier van monster jagen. Mijn eerste stappen in deze nieuwe wereld waren spectaculair, zaten vol met actie, maar kende ook de nodige problemen.

Want waarbij ik enorm heb genoten van het verslaan van indrukwekkende wezens met brute wapens, was de performance van de aanwezige build een spaak in het wiel. Wat meteen opvalt in de speelbare demo is de enorme vrijheid die ik krijg als speler. Ik mag kiezen uit een groot aantal wapens, die allemaal de speelstijl enorm veranderen.



Zo koos ik aanvankelijk voor twee snelle messen, maar deze konden mij niet bekoren vanwege de lage damage output die op mijn scherm verscheen. Dus koos ik snel voor de Greatsword, een machtig groot zwaard dat traag aanvalt, maar wel enorme klappen uitdeelt. Voor mijn smaak waren deze aanvallen weer net iets té traag, dus ik moet uiteindelijk nog op zoek naar een stijl met de gulden middenweg.

Daarbij merkte ik ook dat de game je enorm veel vrijheid biedt in de vorm van beweging, zowel bij het reizen in het open gebied als tijdens de gevechten, krijg je de beschikking tot een erg snelle en behendige mount, de Seikret. Terwijl je op deze mount zit kun je afstand nemen van de monsters, om zo wat levenspunten op te bouwen, of te wisselen van wapen. Je kunt in Wilds namelijk twee wapens meenemen en deze snel wisselen, mocht dat handig zijn tijdens een gevecht.

Zo zag ik collega hunters gebruik maken van zowel een melee, als een lange-afstand wapen. In de demo mocht ik eerst solo een kikker-achtig wezen verslaan, wat een vrij standaard vijand is in Monster Hunter: Wilds. Met mijn grote zwaard klom ik een aantal keer op zijn rug en moest ik meerdere malen achter hem aan nadat hij door begon te krijgen dat ik een weerbare vijand was.

Net zoals je gewend bent van Monster Hunter-games, versla je deze beesten voor zijn huid en andere grondstoffen, om hier later in je kamp items mee te maken. Deze items heb je nodig om sterker te worden, gadgets te maken die je kunt gebruiken tegen sterkere tegenstanders en toffe gear te maken. De demo liet ons daarna met een groepje vechten tegen een grotere, indrukwekkende vijand die in een kudde liep.

Hier ging het helaas helemaal mis. De speelbare demo was natuurlijk nog in een zeer vroeg stadium van ontwikkeling, waardoor deze helaas vier keer vast is gelopen. Hierdoor was het niet gelukt om de kudde te verslaan en was het ook vrij frustrerend om telkens weer opnieuw te beginnen.

Ik wil de game echter niet afkraken op dit feit, aangezien dit simpelweg vaker gebeurt met demo's op een grote beurs als Gamescom. Dit gevecht hebben we dus vier keer voor een groot deel kunnen doen en was een stuk indrukwekkender dan het verslaan van de kikker. Het grote wezen maakte ons het leven zuur en we moesten al onze potions en items gebruiken om überhaupt kans te maken tegen dit wezen.

Nadat we met ons groepje een aantal minuten tegen het monster hadden gevochten, begon de muziek opzwepender te worden, veranderde het weer en begon het te onweren. Opeens moesten we niet alleen op de kudde letten, maar ook op de bliksem die ten aarde sloeg. De combinatie van de grote monsters, de snelle muziek en de weersverandering, zorgde voor een episch gevecht, wat helaas abrupt werd afgebroken door de crashes van de demo, die ik zoals gezegd voor nu accepteer.

Waar ik het wel over wil hebben is het verhaal en de spelwereld van Wilds die mij in deze korte tijd direct geïnteresseerd maakten in de franchise. We zagen kort hoe jouw crew een jonge avonturier, Nata, en zijn zusje moet redden van enge monsters. Je deed dat aan de hand van een schip dat kon zeilen over het zand, wat er enorm indrukwekkend uit zag.

In een heroïsche daad spring je van het schip om de jongen te redden, om vervolgens op zoek te gaan naar zijn zusje. Ik zal verdere verhaaldetails achterwege laten, zodat je deze zelf kunt ervaren. Als Monster Hunter-leek wist deze korte introductie in ieder geval mijn interesse te wekken en wil ik meer leren over dit opgezette mysterie en de crew.

Of ik vol overgave Monster Hunter: Wilds in ga duiken met release weet ik nog niet zeker. Mijn interesse is in ieder geval gewekt, maar ik kan denk ik wel nog een snelcursus gebruiken voor de game om meer te leren over de gevechten. Ik kan mij in ieder geval goed voorstellen dat Monster Hunter-veteranen erg blij gaan zijn met dit nieuwe deel dat gigantisch aanvoelt, veel wapens heeft, fijne quality-of-life verbeteringen en een verhaal dat op het eerste gezicht erg leuk lijkt om te volgen.

.