Marvel Rivals-ontwikkelaar haalt uit naar Concord: "geen unieke waardepropositie"

Marvel Rivals blijft scoren.De regisseur van Marvel Rivals heeft recent gesproken over de moeilijkheden om succesvol te zijn in de drukbezette hero shooter-markt. Hij wees daarbij expliciet op mislukkingen zoals Sony’s Concord om te benadrukken hoe belangrijk het is om een uniek concept te hebben dat spelers overtuigt om hun huidige favoriete game te verruilen voor iets nieuws.

featured-image

De regisseur van Marvel Rivals heeft recent gesproken over de moeilijkheden om succesvol te zijn in de drukbezette hero shooter-markt. Hij wees daarbij expliciet op mislukkingen zoals Sony’s Concord om te benadrukken hoe belangrijk het is om een uniek concept te hebben dat spelers overtuigt om hun huidige favoriete game te verruilen voor iets nieuws. Concord is slechts een voorbeeld van recente hero live service-flops.

Ook Rocksteady’s Suicide Squad: Kill the Justice League kende een teleurstellend bestaan. Post-launch ondersteuning voor die game stopt begin 2025, amper een jaar na release, en de game liet een gat van $200 miljoen achter in de financiën van uitgever Warner Bros. In tegenstelling tot deze mislukkingen lijkt NetEase’s Marvel Rivals een succes te zijn.



De gratis te spelen hero shooter in de stijl van Overwatch profiteert van de populariteit van het Marvel-merk en behaalde indrukwekkende cijfers: binnen drie dagen waren er al 10 miljoen spelers. Volgens game director Thaddeus Sasser heeft het falen van Concord te maken met een gebrek aan unieke aantrekkingskracht. “Concord bracht geen unieke waardepropositie,” zei hij.

Over het algemeen benadrukte hij dat live service-games een sterk concept nodig hebben om spelers van bestaande games over te halen. Sasser benadrukte dat het moeilijk is om spelers te overtuigen hun huidige games op te geven. “Er is een overstapdrempel,” legde hij uit.

“Ik heb al geïnvesteerd in Overwatch, ik heb 15 skins voor Pharah. Waarom zou ik overstappen?” Volgens Sasser is het succes van Marvel Rivals grotendeels te danken aan de aantrekkingskracht van superhelden. “Ik weet niet hoe het met jou zit, maar toen ik hoorde dat je als Storm of Doctor Strange kon spelen, dacht ik: ‘Dat wil ik proberen!’” Hij is ervan overtuigd dat deze factor spelers aantrekt en hen ook motiveert om te blijven spelen.

Voor NetEase ligt de uitdaging nu in het behouden van de hoge spelersaantallen en het genereren van voldoende inkomsten. Marvel Rivals biedt een battle pass en premium skins aan, en vroege signalen wijzen erop dat spelers bereid zijn te betalen. De game is momenteel de op één na best verkopende game op Steam, vlak na Path of Exile 2.

Sjaak is redacteur bij IGN Benelux. Hij is vooral te vinden achter zijn pc, waar hij zijn tijd en geest opoffert aan meedogenloze games als League of Legends, Dota 2 en Overwatch..