Linkin Park maakt geslaagde doorstart met nieuwe zangeres Emily Armstrong From Zero Linkin Park ★★★ De Amerikaanse nu-metalband Linkin Park zat met een probleem na de zelfdoding van zanger Chester Bennington in 2017. De band, doorgebroken in 2000 met debuutalbum Hybrid Theory , leunde voor een belangrijk deel op zijn vocalen en teksten vol eenzaamheid, mentale problemen en reflecties op een getroebleerde jeugd. Zijn androgyne zangstem, vaak zacht in de coupletten en groots in de refreinen, werd afgewisseld met de relaxte raps van co-vocalist en gitarist Mike Shinoda.
De combinatie van rap, metalgitaren, hiphopritmes, popstructuren en elektronische percussie klonk rond de millenniumwisseling fris en modern en bracht de band wereldwijd succes. From Zero , hun achtste album, betekent de doorstart van Linkin Park met nieuwe vocalist Emily Armstrong. Een vrouw dus, die per definitie anders klinkt.
Dapper, slim om geen kopie van Bennington te nemen en zo een slap aftreksel te krijgen, maar ook gewaagd; er haken per definitie fans af. From Zero opent met The Emptiness Machine als vintage Linkin Park; pruttelende elektronische percussie, een half gesproken couplet en refrein van Shinoda, waarna Armstrong hem zingend afwisselt voor het tweede couplet. Het klinkt volstrekt natuurlijk en is een van de hoogtepunten op een album dat bewijst dat Linkin Park met Armstrong een geslaagde doorstart maakt zonder het eigen verleden uit het oog te verliezen.
Ze zingt goed, haar stem wisselt prettig af met die van Shinoda en ze heeft power wanneer het nodig is. Daar is de muziek ook naar: From Zero leunt flink op de gitaar en is minder elektronisch en afwisselend dan eerder werk, maar klinkt vooral als Linkin Park 2.0.
Lees hier alle artikelen over dit thema.
Bovenkant