Je ziet hem niet, maar je hoort hem wel; film- en televisiecomponist Mark Pütz uit Schimmert

Sinds deze maand heeft Sven Kockelmann zijn eigen talkshow op NPO2. Mark Pütz uit Schimmert maakte de herkenningstune van Café Kockelmann. En dag is niet zo vreem, want Pütz is al jaren een veelgevraagd televisie- en filmcomponist.

featured-image

Sinds deze maand heeft Sven Kockelmann zijn eigen talkshow op NPO2. Mark Pütz uit Schimmert maakte de herkenningstune van Café Kockelmann. En dag is niet zo vreem, want Pütz is al jaren een veelgevraagd televisie- en filmcomponist.

Verreweg de meeste mensen zullen zich er niet van bewust zijn, maar praktisch iedereen heeft wel eens muziek van Mark Pütz gehoord. Al jaren componeert hij voor film en televisie. De tune van het L1 Nieuws, de muziek bij het NOS Jaaroverzicht, het herkenningsmuziekje van de -inmiddels gestopte- RTL-hit De TV Kantine, ze komen allemaal uit de koker van Pütz.



Sfeer "Je hebt niet meteen de muziek in je kop, je hebt een sfeer in je hoofd," vertelt Pütz thuis in zijn studio in Schimmert, terwijl hij laat zien hoe hij muziek bij een televisiereportage componeert. "Je kijk naar de beelden; wat laten ze zien, is het thema? En dan krijg ik een idee van wat heb je nodig hebt: Heeft het ritme nodig of gaat het puur om het begeleiden van de emoties." Oppervlakkigheid Een score bij een film of televisiereportage maken is iets anders een herkenningstune voor een programma; die laatste moet -de naam zegt het al- direct herkenning oproepen.

Zoals bij de leader van de nieuwe talkshow van Sven Kockelmann, waarover dadelijk meer. Bij een productie als het NOS Jaaroverzicht is de muziek vooral ondersteunend. Pütz: "Je moet het niet volproppen met muziek, je ruimte laten voor wat je ziet , dat is heel belangrijk.

Je moet niet teveel interpreteren met de muziek. Wat dat betreft moet het een bepaalde oppervlakkigheid hebben." Mickey Mousing Een ander programma waar Pütz al jaren de muziek van verzorgt is het Duitse kinderprogramma Die Sendung mit der Maus , dat wekelijks twee miljoen kijkers op de ARD trekt.

"Een groot contrast met het NOS Jaaroverzicht," vertelt Pütz. "Dit gaat over dieren, insecten, planten Het is leuk en lichtvoetig. Wat je dan doet is mickey mousing .

" Daarbij wordt de muziek afgestemd op de bewegingen in beeld, bedoeld om het komische effect te vergroten. Ook hoor je veel ludieke deuntjes of juist schelle uithalen. Ook bij (komische scenes in) reality-programma's wordt veel gebruikt gemaakt van deze techniek.

Funky De tune van Cafe Kockelmann is weer een ander verhaal. "Sven heeft mij gebriefd," vertelt Pütz. "Ik hou van gesyncopeerde accenten, zei hij.

Korte, hoge knallende snare'tjes, een beetje funky. Hij heeft wat voorbeelden meegestuurd, Sir Duke van Stevie Wonder bijvoorbeeld. En daar gaan we dan mee aan de slag.

" Deel dit artikel 💬 WhatsApp ons! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar [email protected] !.