JBL Quantum 360 Wireless – Review – Erg goed binnen de prijsklasse

Erg goed binnen de prijsklasseIk ben zeer te spreken over de JBL Quantum 360 Wireless. Het eenvoudig wisselen naar Bluetooth vind ik erg prettig, terwijl ook de geluidskwaliteit mij kan bekoren. Aan de andere kant zijn er wel een paar kleine ergernissen, zoals de losse microfoon of het gebrek aan een knop om muziek mee te regelen

featured-image

De JBL Quantum 360 is een headset die er vrij eenvoudig uitziet, maar wel indruk op mij weet te maken met de kwaliteit en het draagcomfort. Het is een enorm veelzijdige hoofdtelefoon die je heel eenvoudig kunt wisselen tussen verschillende apparaten, maar toch een paar kleine ergernissen kent. De JBL Quantum 360 is een headset gemaakt om mee te gamen, waarbij deze in eerste instantie is gericht op pc-gamers.

De hoofdtelefoon maakt namelijk gebruik van JBL Quantum Surround, een exclusieve functie voor pc die vergelijkbaar is met 3D audio van PlayStation. Nu moet ik zeggen dat ik niet helemaal te spreken ben over Quantum Surround. In een pc-applicatie kun je verschillende profielen selecteren, maar bij allemaal vind ik het geluid een stuk doffer dan wanneer ik de headset ‘gewoon’ in stereo-stand zet.

In stereo ben ik wel erg te spreken over het geluid van de headset, zoals te verwachten is met 40 mm drivers. Aan de andere kant is de koptelefoon ook niet heel groot, dus van een extreme bas is ook zeker geen sprake. Nu is dat voor een hoofdtelefoon van €100 niet heel vreemd.

Eenvoudig wisselen tussen apparaten Wat mij betreft, mis je dus niks zonder Quantum Surround en is de JBL Quantum 360 Wireless prima te gebruiken op andere apparaten. Dat is ook direct waar deze headset in zijn kracht komt. Je kunt het apparaat namelijk met zowel een 2,4GHz dongel als Bluetooth verbinden.

Door de aan/uit-switch kort naar achteren te schuiven, wisselt de headset van bron. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je dongel in een PlayStation te laten, terwijl je via Bluetooth verbindt met een Switch of PC, zodat je minder vaak je dongel heen en weer hoeft te verplaatsen. Een andere optie die je hebt, is de headset via Bluetooth verbinden met je telefoon.

Nadat ik de JBL Quantum 360 regelmatig met mijn telefoon heb verbonden, ben ik wel tot de conclusie gekomen dat het bereik van de hoofdtelefoon erg goed is. Als ik bijvoorbeeld twee verdiepingen bij mijn telefoon vandaan loop, blijft het geluid zuiver zonder haperingen, wat ik bij andere audioapparatuur in het verleden heb ervaren. Besturing vanaf de headset Tegelijkertijd merk je tijdens het afspelen van muziek op de headset dat deze is ontworpen met games in gedachten.

Zo is er op de koptelefoon zelf geen knop te vinden om een nummer te pauzeren of over te slaan. Hiervoor zul je bij gebruik voor muziek toch echt je telefoon erbij moeten pakken. Wat wel qua knoppen op de koptelefoon zit, zijn twee verschillende volumeschuifjes.

Waar er een is voor het algehele volume van de headset, zit er ook een wieltje op dat de balans tussen het gamevolume en de voice chat regelt. Zo hoef je bij online gamen niet continu je volumemixer in te duiken om je game wat zachter te zetten, maar kun je dit gewoon bij je oor doen. Deze functionaliteit werkt in ieder geval via Discord, Skype, Teamspeak en Zoom, maar niet bij de geïntegreerde voice chat van Steam.

Op het gebied van voice chat ben ik nog een kleine ergernis tegengekomen, namelijk de microfoon. Waar deze het geluid erg zuiver opneemt en zelfs met een bijgeleverde plopkap komt om letters als ‘p’ en ‘b’ wat minder heftig te maken, zit deze niet aan de koptelefoon vast. In plaats daarvan plug je de microfoon in het daarvoor bestemde gat in de linker oorschelp.

Waar dit de JBL Quantum 360 aan de ene kant lichter maakt wanneer de microfoon niet is aangesloten, is het aan de andere kant al niet meer op twee handen te tellen hoe vaak ik me heb geïnstalleerd voor een online gamesessie met de microfoon buiten handbereik. Vrij eenvoudig op te lossen, maar toch best wennen om hieraan te denken. Draagcomfort Doordat de JBL Quantum 360 Wireless een relatief lichte koptelefoon is, is het zeker geen straf om deze voor langere sessies op te hebben.

De oorkussens zijn afgewerkt met een ademende stof, waardoor je oren niet overdreven warm worden tijdens het dragen. Overigens zijn de kussens wel vrij stevig. Dat houdt aan de ene kant de geluidsboxen goed bij je oren vandaan, maar oefenen de kussens ook wat meer druk uit op de oren dan ik gewend ben.

Mocht je de headset even af willen zetten, kun je deze door de schelpen die een kwartslag kunnen draaien eenvoudig om je nek hangen zonder dat ze voor je kaak blijven zitten. Naast het draagcomfort is ook de batterij erop gericht om lange sessies te overleven. De batterijduur zou, afhankelijk of je gebruikmaakt van de dongel of Bluetooth, tussen de 22 en 26 uur moeten liggen.

In mijn ervaring klinkt die schatting best realistisch, waardoor je zelfs bij de langste gamesessies een keer in de drie dagen hoeft op te laden. Mocht het nu toch gebeuren dat de batterij tijdens een sessie leeg raakt, laadt de headset ook nog eens heel snel op. Met vijf minuten opladen krijg je ongeveer een uur batterij terug, terwijl deze zo’n twee uur nodig heeft om helemaal opgeladen te worden.

.