‘It Ends With Us’: wereldhit met heibel achter de schermen en pr-ramp voor hoofdrolspeler

Gesteggel op een filmset weet men in Hollywood doorgaans knap te camoufleren onder een professionele glimlach, maar nu krijgt actrice Blake Lively het om de oren.

featured-image

Speelfilm It Ends With Us is een wereldhit, ondanks heibel achter de schermen en een pr-catastrofe voor de hoofdrolspeler, actrice Blake Lively. Een leerzame casus in filmmarketing al met al. De film is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Colleen Hoover uit 2016 over bloemenwinkelier Lily Bloom die breekt met een familiecyclus van huiselijk geweld.

In de film weifelt ze tussen haar sensitieve jeugdliefde Atlas en de ogenschijnlijk charmante neurochirurg Ryle, die neigt tot mishandelen, verkrachten en gaslighten . Hij wordt vertolkt door Justin Baldoni, tevens de regisseur. Studio Sony lanceerde It Ends With Us evenwel als romcom, zware kost werd bij de promotie weggemoffeld ten faveure van frivole, hypercommerciële marketing rond het ‘merk’ Blake Lively.



Het draaide om bloemenmotieven – „grab your friends, wear your florals”, nodigt Lively de fans uit – alsmede haar frisdranklijn Betty Buzz en Blake Brown-haarproducten. Zoals The New York Times constateert: de ster verkoopt films, maar films worden nu ook geacht de producten van de ster te verkopen. Zoiets kan schuren bij een serieuze kwestie.

Blake Lively’s streven het niet over partnergeweld te hebben, leidde tot een tenenkrommend moment toen een interviewer haar vroeg hoe mishandelde vrouwen hun ervaringen met haar konden delen. Lively: „Wat, wil je mijn adres of telefoonnummer met ze delen? Of mijn actuele locatie?” Acteur-regisseur Justin Baldoni sloeg bij de première in Londen een heel andere toon aan; hij sprak de hoop uit dat de film de Lily Blooms in de zaal helpt en verwees naar een liefdadigheidsinstelling tegen partnergeweld . Baldoni deed zijn promotie evenwel apart van de cast.

De theorie dat zulks een slim opzetje was – Baldoni speelt immers de man die Lively beter kan vermijden – ging in rook op toe de cast hem bleek te hebben ontvolgd op sociale media. Volgens de vakpers broeide het op de set; Lively en haar echtgenoot Ryan Reynolds, bekend als Deadpool en van realityserie Welcome to Wrexham , hadden zich als ‘power couple’ intensief met de film bemoeid. Lively had net als Baldoni de status van ‘executive producer’, die sterren inhoudelijke invloed garandeert.

Reynolds zou dialogen hebben herschreven, Lively liet editor Shane Reid een eigen ‘cut’ van de film maken. Welke versie nu in de bioscoop draait, is niet geheel duidelijk. Dat soort gesteggel op een filmset weet men in Hollywood doorgaans knap te camoufleren onder een professionele glimlach, maar in dit geval dus niet; vooral Blake Lively krijgt het om de oren.

De roddelpers graaft fanatiek naar eerdere hautaine of valse persmomenten, gemakkelijk te vinden bij een filmster die al even meedraait in het uitputtende promotiecircus. Een paar jeans van 19.000 dollar, een armbandje van een fan dat ze op de rode loper vriendelijk accepteert maar niet wil dragen, omdat het niet bij de outfit past: alles wordt tegen haar gebruikt.

De film lijkt het vooralsnog niet te schaden, het merk Blake Lively mogelijk wel, ook al spreekt ze zich nu wel uit over partnergeweld. Op termijn kan het Lively ook helpen haar plek te vinden in de filmwereld. Na 2007 brak ze door als de getroebleerde, elitaire Serena van der Woodsen in hitserie Gossip Girl , later trachtte ze minder ‘posh’ over te komen, met volkse rollen en als aardse moeder van vier.

Misschien kan ze haar elitaire imago nu omhelzen: dat levert sappige, vileine rollen op..