Handtekeningen voor redding van Haagse cabaretpodia

'Diligentia is het allerleukste theater om te spelen', zegt Sanne Wallis de Vries vol vuur. De cabaretière komt in actie voor de Haagse theaters Diligentia en PePijn. Die dreigen hun subsidie te verliezen en dat zou het einde betekenen voor de twee theaters. Onder de noemer 'Houd de deuren open' werd een petitie getart. Die is bijna 15.000 keer ondertekend en werd dinsdag aan de Haagse cultuurwethouder Saskia Bruines overhandigd. Hiervoor werden de aanwezigen getrakteerd op een klein uur cabaret en muziek.

featured-image

DEN HAAG - 'Diligentia is het allerleukste theater om te spelen', zegt Sanne Wallis de Vries vol vuur. De cabaretière komt in actie voor de Haagse theaters Diligentia en PePijn. Die dreigen hun subsidie te verliezen en dat zou het einde betekenen voor de twee theaters.

Onder de noemer 'Houd de deuren open' werd een petitie getart. Die is bijna 15.000 keer ondertekend en werd dinsdag aan de Haagse cultuurwethouder Saskia Bruines overhandigd.



Hiervoor werden de aanwezigen getrakteerd op een klein uur cabaret en muziek. Hoe geliefd de twee Haagse cabarettheaters bij cultuurliefhebbers zijn, blijkt uit de line up. Op het podium staan Sanne Wallis de Vries, Andries Tunru en Aron Elstak.

Dolf Jansen memoreert dat hij Diligentia en PePijn zo belangrijk vindt, dat hij zijn enige vrije dag aan deze actie opoffert. 'Kijk om u heen wat een zaal, wat een historie, wat een heerlijke plek om te spelen. En hoe totally fucking schandalig zou het zijn als deze zaal werkelijk in de problemen zou geraken', zegt Jansen met zijn typische superssnelle manier van spreken.

'Theater PePijn is het belangrijkste theaterpodium van Nederland, ondanks dat het klein en schattig is', verklaart cabaretier Andries Tunru. 'Er zijn maar zo weinig plekken in Nederland waar je als beginnend cabaretier kan staan of als gevestigde cabaretier dingen uit kan proberen, zonder dat het financieel rendabel hoeft te zijn.' 'De twee theaterzalen hebben een goede bezetting', benadrukt directeur Hilko Folkeringa.

Diligentia en PePijn kregen een positief advies van de onafhankelijke adviescommissie Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur 2025 – 2028 . De theaters hadden ruim een miljoen subsidie gevraagd. Maar de commissie vond dat het de theaters ontbrak aan 'artistiek-inhoudelijke visie'.

Van het gevraagde bedrag werd daarom maar 750.000 euro toegekend. Omdat Diligentia en PePijn volgens een puntensysteem van de adviescommissie laag scoorden, vielen ze onder de zogenoemde zaaglijn.

Kort gezegd, de subsidiepot van 70 miljoen euro was leeg. Anthony Uduba van de Haagse VVD is verbaasd over die zaaglijn. 'Als je naar het advies van Diligentia en PePijn kijkt, zie je dat ze het in ieder geval qua artistieke inhoud en qua zakelijke inhoud gewoon goed doen.

Toch zijn ze onderaan de lijst gekomen. Als ik naar het advies kijk, zie ik dat het komt door diversiteit en inclusie. Als Haagse VVD zeggen we: cultuur is belangrijker dan diversiteit en inclusie.

' De petitie voor behoud van de theaters werd bijna 15.000 ondertekend . 'Als het stemmen waren, zouden we de vijfde partij van Den Haag zijn', licht initiatiefnemer van de petitie Ruub Petow toe.

Hij mag dan ook samen met de directeur de handtekeningen overhandigen aan de wethouder. Het Haagse college van burgemeesters en wethouders moet nog een besluit nemen over de subsidies. Daarom kan cultuurwethouder Bruines nog niet inhoudelijk reageren.

Wel is ze onder de indruk van die hoeveelheid handtekeningen. 'Er zijn veel mensen met een groot hart voor Diligentia en PePijn', reageert de D66-wethouder. Het college kan niet zomaar besluiten dat binnen het bestaande advies de twee theaters toch subsidie krijgen.

Het subsidiebedrag voor cultuur is in de periode 2025-2028 jaarlijks op 70 miljoen euro vastgesteld. Als het college gaat schuiven, betekent het dat een andere culturele instelling minder of geen geld krijgt. In dat opzicht is het net een kaartenhuis.

Volgens Coen Bom van Hart voor Den Haag is er maar één oplossing: 'Dat is geld vinden. Want dit mag natuurlijk niet verloren gaan. Het is niet alleen voor Den Haag het belangrijkste cabarettheater maar eigenlijk voor heel Nederland.

' Op 10 september komt het Haagse college naar buiten met haar visie op het Meerjarenbeleid Kunst en Cultuur 2025-2028 . Bom ziet daar een goed teken in. 'Theater PePijn is de nalatenschap van Paul van Vliet.

Het college gaat over deze subsidie beslissen op de verjaardag van Paul van Vliet. Dus ik denk dat dat een omen is, een teken aan de wand dat dat moet worden gered.' Meer verhalen over cultuur lezen? Die vind je hier.