Game-afdeling SAG-AFTRA gaat staken na mislukte onderhandelingen over AI

De definitie van "performer" is niet duidelijk.Het is officieel: leden van SAG-AFTRA die werken aan games gaan vanaf middernacht op 26 juli staken. In een persgesprek op donderdag legden verschillende leden van het onderhandelingsteam van de vakbond uit wat hen tot dit punt heeft gebracht.

featured-image

Het is officieel: leden van SAG-AFTRA die werken aan games gaan vanaf middernacht op 26 juli staken. In een persgesprek op donderdag legden verschillende leden van het onderhandelingsteam van de vakbond uit wat hen tot dit punt heeft gebracht. Het belangrijkste probleem, zoals benadrukt in de eerste verklaring van SAG-AFTRA waarin de staking werd aangekondigd, is het gebrek aan overeenstemming tussen de vakbond en gameproducenten over kunstmatige intelligentie (AI)-technologie.

In een verklaring zei SAG-AFTRA-president Fran Drescher: “Onze werkgevers zijn niet geïnteresseerd in eerlijke, redelijke AI-bescherming, maar eerder in flagrante uitbuiting.” Sarah Elmaleh, voorzitter van het onderhandelingsteam, lichtte dit verder toe in het gesprek op donderdag: “Helaas is uitbuiting precies wat de onderhandelingsgroep ons zou laten accepteren voor onszelf.” “De werkgevers weigeren duidelijk en afdwingbaar vast te leggen dat ze alle uitvoerenden die onder dit contract vallen zullen beschermen in hun AI-taal,” voegde ze eraan toe.



“Ze staan erop dat we overduidelijke AI-loopholes over het hoofd zien die zowel beweging als stemprestaties, die tegenwoordig vaak gecombineerd worden in games, in gevaar brengen. Hun aanbod is letterlijk onaanvaardbaar." Zeke Alton, lid van het onderhandelingsteam, zei dat ze “productieve” gesprekken hebben gehad met de video game producenten die partij zijn bij de Interactive Media Agreement (IMA), maar wat momenteel op tafel ligt is “gevaarlijk onvolledig.

” "Vertraagd, vaag en vol met zoveel juridische loopholes dat we praktisch geen bescherming voor onze toekomst overhouden,” zei Alton. Een belangrijk probleem (hoewel niet het enige probleem, verduidelijkten vertegenwoordigers in het gesprek) is de onzekerheid over wie een “performer” is en wie als zodanig wordt beschermd onder de IMA. De definitie van de video game producenten, zo betoogden ze, sluit motion capture-performers op zijn minst in sommige opzichten uit.

Of, zoals onderhandelingsteam-lid Andi Norris het verwoordde: “Ze zeggen dat ze willekeurig mogen bepalen wie een performer is en wie gewoon data is.” De huidige AI-voorzieningen vanuit de videogame-industrie, voegde Norris toe, “laten de mensen die hun lichaam het meest op het spel zetten het meest kwetsbaar voor misbruik.” “We kunnen en zullen niet accepteren dat een stunt- of bewegingperformer die een volledige uitvoering op het podium geeft naast een stemacteur geen performer is," vervolgde ze.

." De groep videogameproducenten die deel uitmaakt van de IMA gaf na de aankondiging van de staking een eigen verklaring af, waarin ze zeiden dat hun aanbod “betekenisvolle AI-bescherming biedt, inclusief het vereisen van toestemming en eerlijke compensatie voor alle performers die onder de IMA werken.” “Uitbuiting is precies wat de onderhandelingsgroep ons zou laten accepteren voor onszelf.

" Als reactie op die verklaring zei Ray Rodriguez, Chief Contracts Officer van SAG-AFTRA, echter dat het die definitie van “performers” is die ter discussie staat. Hij legde uit dat werkgevers mogelijk “een hele klasse leden” kunnen uitsluiten door motion capture-performers niet in die definitie in een contract op te nemen. “Als het op het stuk papier dat ze aan de onderhandelingstafel legden zou staan dat alle performers gedekt zijn, zouden we hier niet zitten.

Het is onoprecht. Sorry, oké?” zei Alton. “Er is een basisniveau dat alle leden van deze vakbond beschermt en dat is wat we verwachten en dat is wat we eisen, en daarom zijn we hier.

Omdat we dat niet krijgen. Dus je kunt iets zeggen. Zet het in het contract als je het meent.

” Toen hem werd gevraagd of er videogamebedrijven zijn die de AI-bescherming die ze zoeken al schenden, zei Rodriguez dat ze dat niet noodzakelijkerwijs zeker zouden weten, maar dat hij persoonlijk een “bezorgdheid” heeft dat er dat wel zijn. De staking begint om 12:01 a.m.

PT op 26 juli en komt na meer dan anderhalf jaar onderhandelingen zonder akkoord. De bedrijven die met SAG-AFTRA onderhandelen zijn onder andere Activision, Electronic Arts, Insomniac Games, Take 2, WB Games en meer. Sjaak is redacteur bij IGN Benelux.

Hij is vooral te vinden achter zijn pc, waar hij zijn tijd en geest opoffert aan meedogenloze games als League of Legends, Dota 2 en Overwatch..