Final Fantasy 7 Rebirth-producer zegt dat franchise niet langer meer exclusief voor één console kan zijn

De exclusiviteit van de franchise staat ter discussie en zou volgens de nieuwe marktstrategie van Square Enix moeten eindigen.De verkopen van de Final Fantasy-franchise vallen volgens Square Enix tegen en in een interview heeft Final Fantasy VII Rebirth producer Yoshinori Kitase aangegeven dat de franchise niet langer exclusief voor een enkele console kan zijn.

featured-image

In een interview met IGN Brazilië tijdens The Game Awards 2024 spraken Naoki Hamaguchi, directeur van Final Fantasy 7 Rebirth , en Yoshinori Kitase, producent van de franchise en regisseur van de originele Final Fantasy 7 voor PlayStation, over de controversiële verkoop van het laatste hoofdstuk in de trilogie van remakes van de geprezen en geliefde zevende game in de JRPG-serie van Square Enix. “Wat betreft verkoopverwachtingen, Sony hield de PlayStation Partners Awards in Japan, en er was een categorie (Grand Award) waarin ze de drie best verkochte games bekroonden. Final Fantasy 7 Rebirth was een van hen, naast Black Myth: Wukong en Elden Ring: Shadow of the Erdtree.

Dus ik denk dat erkend worden in dit aspect mij de zekerheid geeft dat we een bepaald niveau hebben bereikt,” vertelde Kitase. De Grand Award van de PlayStation Partners Awards beloont de drie games die in Azië zijn ontwikkeld en die tussen 1 oktober 2023 en 30 september 2024 het meest op het platform zijn verkocht. De verkoopcijfers van Final Fantasy 7 Rebirth zijn nooit onthuld, maar als we kijken naar eerdere releases in de franchise, zoals FF15, dat 5 miljoen exemplaren verkocht in de eerste 24 uur na de release, FF7 Remake, dat 3,5 miljoen units heeft verkocht in slechts drie dagen, en FF16, dat drie miljoen keer is verkocht tijdens de openingsweek , zien we dat de meest recente titels, die allemaal tijdelijke exclusives waren voor PlayStation-consoles tijdens hun lanceringsperiode, geen verkoopcijfers hebben behaald die zo hoog zijn als Final Fantasy XV, dat gelijktijdig werd uitgebracht voor PlayStation 4 en Xbox One op 29 november 2016.



We weten niet wat de verkoopverwachtingen waren van Square Enix voor FF7 Rebirth, maar als we kijken naar titels zoals FF15 en FF7 Remake, moeten we rekening houden met het feit dat een van deze games multiplatforms was en de andere een exclusieve titel voor de PlayStation 4. Volgens Kitase zelf lijken de dagen van Final Fantasy als een exclusieve franchise voor PlayStation-consoles bij de lancering echter ten einde te lopen, wat een veelbelovende toekomst zou kunnen betekenen voor de Square Enix-franchise nu het zich losmaakt van exclusiviteit, en Kitase zelf geeft toe dat het noodzakelijk is om de game op meer platforms aan te bieden. Terwijl we vertrouwen hebben en blij zijn dat we een bepaald verkoopniveau bereiken, is het duidelijk dat met de moderniteit van games, we niet exclusief kunnen zijn voor een enkel platform,” zei Kitase.

“Ik denk dat we de game aan zoveel mogelijk spelers moeten aanbieden.” De exclusiviteit van Final Fantasy 7 Rebirth eindigt op 23 januari 2025 met de release op PC . Aan de andere kant is er, net als bij Final Fantasy 7 Remake en Final Fantasy 16, nog geen datum voor de komst van de game naar Xbox Series X|S.

.