Fans denken dat Concord terug zal keren als free-to-play, maar tenminste een expert twijfelt

Geen afscheid maar tot ziens?Concord, Sony's live-service game, sloot zijn servers slechts twee weken na lancering op 6 september, na teleurstellende verkoopcijfers en lage spelersaantallen. De game werd massaal afgewezen door spelers, met slechts 25.000 verkochte exemplaren. Fans speculeren over een mogelijke terugkeer als free-to-play game, maar niet iedereen is het daar mee eens.

featured-image

Sinds 6 september 19:00 uur zijn de servers van Concord officieel offline . Sony's problematische live-servicegame hield het niet eens twee weken vol, slaagde er niet in om zijn bèta te vullen en lanceerde met een tragisch laag aantal gelijktijdige spelers op Steam. Naar schatting heeft de game slechts ongeveer 25.

000 exemplaren verkocht , wat uitzonderlijk laag is voor een release van een first-party titel. Op Bluesky noemde Circana's uitvoerend directeur Mat Piscatella de sluiting van Concord "ongekend" en merkte hij op dat zelfs Anthem de bestverkochte game van februari 2019 was en vandaag de dag nog steeds speelbaar is. Gevraagd hoe dit zich verhoudt tot games als The Day Before en Crucible, die ook kort na hun release offline gingen, zei Piscatella dat dit "anders aanvoelt dan alles wat ervoor is gebeurd" en beschreef hij het als "hardhandig afgewezen" door spelers.



Dit maakt Concord tot een van de meest opmerkelijke nieuwsverhalen van het jaar — een first-party release die uiteindelijk nooit echt een kans heeft gehad. Toch vragen sommige fans zich af of er een toekomst is voor Sony's shooter. Zou Concord kunnen werken als een free-to-play game? Dit is een van de belangrijkste vragen op platforms als X/Twitter en Resetera, waar fans debatteren over Sony's toekomstige stappen.

Zelfs voordat Concord werd stopgezet, noemde Forbes-schrijver Paul Tassi de overgang naar free-to-play "onvermijdelijk" , hoewel hij zich afvroeg of het iets zou veranderen. Er zijn zeker genoeg struikelblokken. De personages konden niet resoneren met fans en de kunststijl en het verhaal werden vaak omschreven als een soort goedkope versie van Guardians of the Galaxy.

Er was ook weinig innovatie om Concord te onderscheiden van andere hero-shooters. In een markt die overspoeld wordt met live-servicegames, is succes steeds minder gegarandeerd en Concord zat aan de verliezende kant. In de laatste dagen probeerde een groep trofeejagers een laatste sprint te maken om een van de zeldzaamste Platinum Trophies van PlayStation te bemachtigen, waarbij ze zelfs van kliffen sprongen om XP te verzamelen .

Zal de game terugkeren? Een gebruiker op Resetera oppert: "Ik gok dat het waarschijnlijk free-to-play wordt en dan stilletjes wordt gesloten als het niet snel een publiek vindt. Dat wordt echter een flinke uitdaging, aangezien de game is ontworpen zonder monetization in het achterhoofd. Ik vind het verschrikkelijk voor Firewalk, al die tijd geïnvesteerd in wat blijkbaar een behoorlijk goede game is en dan gebeurt dit vlak na de lancering.

Ik heb een naar voorgevoel dat er binnenkort ontslagen zullen volgen." Piscatella is zelf onzeker: "Aan de ene kant is de game en het IP zo stevig afgewezen dat men zou kunnen denken dat het niet te redden is. Aan de andere kant kennen zo weinig mensen de game, dat het misschien kan terugkomen met een ander model en een grote vernieuwing.

Dit is een ongekende situatie, met alle opties op tafel, dus de gok van een ander is waarschijnlijk net zo goed als die van mij." Voor wat het waard is, Concord is niet helemaal voorbij. Zoals we vrijdag hebben gemeld, zal Concord nog steeds verschijnen in Secret Level , de aankomende Prime Video-anthologiereeks van Tim Miller, waarin ook titels als God of War, Mega Man en Warhammer 40K te zien zijn.

Hoewel het onwaarschijnlijk lijkt dat dit de interesse in de franchise zal doen herleven, biedt het op zijn minst een sprankje leven. De toekomst van Firewalk Studios, de ontwikkelaar van Concord, is onduidelijk. De studio werd in 2018 opgericht als onderdeel van ProbablyMonsters en in 2023 overgenomen door PlayStation .

Design director Josh Hamrick tweette de hele week door , bedankte fans en nam afscheid toen de servers offline gingen met "FREEGUNNER FOR LIFE." Op een gegeven moment schreef hij weemoedig: "Ik begon bij Firewalk in de lente van 2019. We waren met minder dan een dozijn ontwikkelaars die zij aan zij werkten op de zolder van een vriend.

" Ondertussen heeft Sony meer free-to-play games op de planning staan, waaronder Fairgame$ en Bungie's Marathon . Marathon heeft al de nodige problemen gehad, waaronder het moeten vervangen van de regisseur te midden van ontslagen en andere moeilijkheden . Van Fairgame$ is buiten een CG-trailer weinig getoond, maar GI.

biz’ Chris Dring zei onlangs dat hij positieve geruchten over de game heeft gehoord. Hoe dan ook, de toekomst van Sony's live-service strategie is onzeker , hoewel PlayStation wel een succes kan claimen dankzij Helldivers 2 in het eerste deel van het jaar (hoewel het de laatste tijd ook daar moeilijk mee heeft gehad). Voor nu kan Sony troost putten uit Astro Bot, een singleplayer-game die lovende recensies krijgt .

Of Concord ooit nog een kans krijgt, zullen we moeten afwachten..