Faisal Chatar: “Als dj en producer denk je soms dat muziek makkelijk moet zijn zodat mensen ernaar luisteren. Maar ik heb hen en mezelf onderschat”

“Mensen kunnen wel wat aan. Waarom is alles zo makkelijk en behapbaar geworden terwijl nuance soms helemaal niet hoeft?” Het is een vraag waarmee dj en producer Faisal Chatar de zaal stil kreeg op ons podcastfestival. En hij bewees dat een jonge dj ook van Louis de Funès of een boek met een allermerkwaardigste titel kan houden.

featured-image

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven. “Mensen kunnen wel wat aan.

Waarom is alles zo makkelijk en behapbaar geworden terwijl nuance soms helemaal niet hoeft?” Het is een vraag waarmee dj en producer Faisal Chatar de zaal stil kreeg op ons podcastfestival. En hij bewees dat een jonge dj ook van Louis de Funès of een boek met een allermerkwaardigste titel kan houden. Dj en muzikant Faisal Chatar kwam vorige zaterdag langs op ons podcastfestival voor een opname van Bar Miroir.



Hij werd een paar jaar geleden uitgeroepen tot beste dj op de Electropedia Awards en presenteert elke week een hiphopshow op Studio Brussel. Deze zomer sloot hij op zondag Pukkelpop af in de Boiler. In onze Bar Miroir vertelde Faisal Chatar live over drie dingen die hem raken of inspireren.

Maar eerst ging het over zijn liefde voor muziek. Die kreeg hij van zijn vader. “In de jaren ‘70 kwam mijn vader naar België als gastarbeider.

Maar al snel ontdekte hij dat hij ook iets totaal anders kon doen. Via allerlei paden – kleermaker en garagist – is hij dj geworden met dank aan oude discoplaten. Die heeft hij altijd bijgehouden.

Bij ons thuis was er een hele zolder of aparte ruimte vol vinyl waar ik nooit aan mocht komen. Het heeft echt lang geduurd voor ik ze ook eens mocht draaien. Zelfs nu laat hij er me niet alleen mee.

Ik sta nog altijd onder toezicht als het over zijn platencollectie gaat.” Samen met de Nederlandse Abel en rapper Sef maakte Faisal Chatar het nummer De vrucht van het geloof . “Sef belde mij om te zeggen dat hij een album wou maken dat enkel door hem, mij en Abel gemaakt kon worden.

We trokken ons een paar dagen terug in een soort rare sauna bungalow, zonder internetverbinding. De teksten die ze daar schreven, leken op iets dat nog niet gezegd was. De beats die ik had gemaakt, waren beats waarvan ik niet wist dat ze in mij zaten.

” “Het is een heel niche plaat geworden, er staan tracks op van 50 seconden, maar als daarmee gezegd is wat je wou zeggen dan is het gewoon klaar. Laat het gewoon bestaan in de vorm dat het bestaat.” Heel bevrijdend was dat, getuigt hij.

“Het heeft iets bij mij veranderd. Als dj en producer denk je soms dat shit makkelijk moet zijn zodat mensen ernaar luisteren. Maar ik heb het luisterend publiek en mezelf onderschat.

Mensen kunnen wel wat aan. Waarom is alles zo makkelijk en behapbaar geworden terwijl nuance soms helemaal niet hoeft?” “Ik was een kleine dikke Marokkaan. Skaten was niets voor mij.

” In zijn jeugd waagde Faisal Chatar zich op een skateboard, zijn voorbeeld Tony Hawk achterna. Al was hij vooral bedreven met het gelijknamige PlayStation-game “Tony Hawk Pro Skater 2” De soundtrack van dat spel heeft m’n jeugd gevormd. Al die muziekstijlen (punk, rock, hiphop) kwamen samen in de intro van die game.

En dan moest het spel nog beginnen. Ineens werd dat heel mijn identiteit, dat skaten. These are my people.

Iedereen was zo open en vrij en cool. En dat spel was meteen mijn leven geworden.” “Voor dat spel dacht ik dat skaten niks voor mij was.

Ik was een kleine dikke Marokkaan. Maar in dat spel – dat was eigenlijk visionair - kon je spelen met een vrouwelijke skater, of een zwarte skater. Dat was zo’n eyeopener dat het wel een impact op mij heeft gehad.

” Een opmerkelijke aanrader zit in de bibliotheek van Faisal Chatar: This Is a Book by Demetri Martin, geschreven door...

Demetri Martin. “Het is een heel raar boek, ik heb het ook al vaak uitgeleend. Dat zie je er wel aan.

Het boek beschrijft heel goed hoe ik in mijn hoofd zit. Ik dacht dat lezen niet echt iets voor mij was tot ik dit las. Het is geen boek boek , het is een heel gefragmenteerd ding, elk hoofdstuk is iets anders.

Er zitten ook cartoons in. Demetri Martin is een stand-up comedian en hij doet je in zijn acts anders naar dingen kijken. In dit boek doet hij dat de hele tijd.

” “Martin wil in zijn carrière heel breed gaan omdat alles op één ding inzetten ervoor zorgt dat je creativiteit in een ‘mal’ brengt. Als je goed creatief kan schrijven, wie zegt dat je dan ook niet op een creatieve manier muziek kan schrijven? Of sketches? Je talent is creatief zijn en dat kan zich uiten op allerlei vlakken. Je creativiteit kan alle kanten op gaan, je moet het alleen zien te vinden, dus probeer het allemaal!” Het inspireerde Faisal Chatar.

“Ik ben ook gaan kijken naar: wat kan ik nog allemaal? Zo ben ik ook in de soundtrackwereld terechtgekomen.” En tot slot verrast Faisal Chatar ons nog met zijn favoriete film: La soupe aux choux van Louis de Funès over een buitenaards wezen dat verzot blijkt op..

. soupe aux choux..