En nou was óók nog eens in drie provincies de stróóm uitgevallen. Ruim vijftig uur geleden al. Dat was me geheel ontgaan, maar er was ook al zo veel om je druk over te maken: onrust in Amsterdam, fractievoorzitters van regeringspartijen die elkaar naar het leven staan voor een beetje media-aandacht en een warrige persconferentie van een premier die nog steeds oogt alsof hij per nacht een negatief aantal uur slaapt (wat wel zou verklaren waarom hij het had over „jongeren met een integratieachtergrond” en „intimiderende spreekkantoren”).
Om het hoofd koel te houden had ik de volgende tv-route uitgestippeld voor de maandagavond: eerst de aftrap van Het Sinterklaasjournaal (NTR), dan de eerste aflevering van Onderweg naar liefde (KRO-NCRV) en afsluitend de uitzending van Bar laat (BNNVARA) met imam Shamier Madhar en rabbijn Awraham Soetendorp, die elkaar een jaar geleden de hand schudden in een uitzending van Buitenhof (AVROTROS/BNNVARA) om te pleiten voor verbinding. In andere woorden: eerst een staaltje harde journalistiek, dan wat verstrooiing en tot slot een gezonde dosis medemenselijkheid. In Het Sinterklaasjournaal bleek zoals gebruikelijk de hele operatie rond 5 december op losse schroeven te staan dus die stressvolle samenvatting laat ik achterwege, maar Onderweg naar liefde was gelukkig een ongekend schot in de roos.
De makers lijken met interesse naar het succes van RTL's B&B vol liefde te hebben gekeken en toen aan de slag te zijn gegaan met een variant waarin de B&B's zijn vervangen door campers (# vanlife ). Onderweg naar liefde voert zelfs een huismerkvariant tantra-Walter op (de B&B vol liefde -deelnemer die in de zomer van 2023 half Nederland bekend maakte met acht seconden durende tantraknuffels). Nu zou ik graag drie liefdevolle alinea’s aan tantra-Martijn wijden, maar net toen ik me aan het verliezen was in de beschikbare Onderweg naar liefde - afleveringen, kreeg ik een appje.
Keek ik ook naar NPO 1? Ik schakelde verstoord over en viel middenin een uitzending van NL Nieuws (wie kent het niet) over een actuele stroomstoring die dus blijkbaar al twee dagen een deel van Nederland had platgelegd. De oorzaak: een „ongekende – vermoedelijke – cyberaanval” op ons stroomnetwerk. Na een paar uur zonder stroom waren mensen volledig zonder eten kom te zitten en waren ze dus en masse aan het plunderen geslagen.
Het leger stond paraat. En er zaten ook nog eens duizenden mensen vast in de lift. Dat dit een fictief scenario was kwam af en toe onderaan in beeld heel even voorbij.
Maar lang zou dat niet zo blijven, las ik in de programmaomschrijving: „De vraag is niet of. Maar wanneer.” Om de boel zo realistisch mogelijk te maken deden zelfs ministers mee aan het vrij slecht geacteerde toneelstukje van de EO ( Black-out ), evenals tv-persoonlijkheden als Tijs van den Brink.
Het opmerkelijkst was het ‘interview’ met een man in Zuid-Holland die zich, in tegenstelling tot de rest van Nederland (foei!), wél goed had voorbereid op een apocalyps en een heleboel watertanks in zijn tuin had staan. Toch maakte hij zich zorgen, want hij wist zeker dat die tanks zouden worden geleegd door dorstige bendes. Op de Evangelische Omroep was naastenliefde maandag ver te zoeken.
Maak je mensen weerbaar door doemfictie te presenteren als werkelijkheid, ze angst aan te jagen voor hun plunderende medemens en ze te leren dat als je na twee dagen uit een lift bent bevrijd, de minister van Justitie en Veiligheid je inpepert dat je ook wel érg slecht was voorbereid? Ik denk het niet. Ik denk dat mensen beter even kunnen checken of ze wat basics in huis hebben voor het geval dat en dan de uitzending van Bar laat terug kunnen kijken, waarin Madhar de leiders van ons land oproept om nuances te scheppen en elkaar te blijven zien als mensen. Dat lijkt me een heel stuk productiever.
.
Technologie
EO jaagt kijker angst aan met doemfictie
Nadat het Nederlandse stroomnetwerk was uitgevallen, wellicht door een cyberaanval, waren mensen aan het plunderen geslagen en stond het leger paraat. Zelfs ministers deden mee aan het vrij slecht geacteerde toneelstukje van de EO, ‘Black-out’.