Eerste indruk van 'Marvel Rivals' gesloten bèta: leuk maar voorspelbare 'Overwatch' ripoff

Het is een samensmelting van elke hero-shooter ervoor, maar het is verdomd leukSinds Overwatch de mainstream van games heeft overgenomen, lijkt het erop dat elk bedrijf een graantje wil meepikken van het heldenshooter-genre. Zo zijn we beland bij NetEase Games' Marvel Rivals, de nieuwste live-heldenshooter van de ontwikkelaars van Diabolo Immortal. LEES OOK: Elon Musk's X klaagt adverteerders ...

featured-image

Sinds Overwatch de mainstream van games heeft overgenomen, lijkt het erop dat elk bedrijf een graantje wil meepikken van het heldenshooter-genre. Zo zijn we beland bij NetEase Games' Marvel Rivals , de nieuwste live-heldenshooter van de ontwikkelaars van Diabolo Immortal. Ik was onlangs uitgenodigd voor de gesloten bèta van het spel, die liep van 23 juli tot 5 augustus.

Met een uitgebreide cast van Marvel Comics-personages is Rivals de fysieke belichaming van een Disney-directeur die zich afvraagt waarom het bedrijf geen eigen versie van Overwatch heeft (Ik zal dit spel veel noemen, eerlijke waarschuwing). De twist is echter dat Rivals best leuk is als je het niet erg vindt dat het een ripoff is van andere games in het genre. Wat is Marvel Rivals Laten we beginnen met de basis.



Marvel Rivals is een 6-tegen-6, third-person multiplayer hero shooter, vergelijkbaar met Battleborn of Gigantic. Net als andere games in het genre kunnen spelers kiezen uit meer dan 20 Marvel Comics-personages, verdeeld over drie klassen: Vanguard, Duelist en Strategist. Vanguard is de klassieke tank - een gespierde build die veel schade kan opvangen en uitdelen.

Dit is een van de kleinere groepen in het spel, bestaande uit The Hulk, Thor, Venom, Groot, Peni Parker en verrassend genoeg Doctor Strange en Magneto. Duelists zijn aanvallende personages die zich richten op gevechten en mobiliteit. In deze groep vind je de meeste personages om mee te spelen.

De meest voorkomende die ik tijdens mijn spel heb gezien zijn Black Panther, Iron Man, Magik, The Punisher, Spider-Man en Storm. Tot slot zijn er de strategen, de klassieke ondersteunende personages die gezondheid en buffs aan hun teamgenoten geven of tegenstanders debuffen. Tijdens de gesloten alfatests waren er maar vier supportpersonages: Loki, Luna Snow, Mantis en Rocket Raccoon.

Met deze gesloten bèta werden Adam Warlock en Jeff the Shark aan het rooster toegevoegd. Zodra je je team van helden en schurken hebt gekozen, neem je het op tegen deze kleurrijke cast van echt goed ontworpen personages en ga je aan de slag in drie speltypen: Convoy, Convergence en Domination. Dit zijn precies dezelfde speltypen als in Overwatch, met uitzondering van Domination, dat is overgenomen uit Call of Duty en Battlefield.

In Convoy moet je een object verdedigen of aanvallen terwijl het een vast pad aflegt naar een eindpunt. Convergence is een beste 2-tegen-3, King of the Hill-achtige strijd waarin teams strijden om de controle over een enkel punt dat van locatie verandert. En dan heb ik niet veel te zeggen over Domination omdat ik nooit genoeg mensen kon vinden om het te spelen, maar naar verluidt strijden teams tegen elkaar om de controle over meerdere punten op een kaart.

Marvel Rivals spelen Ik denk dat veel van het plezier dat ik had tijdens het spelen van de bèta komt doordat het extreem gepolijst is. Het helpt dat NetEase een sjabloon had om mee te werken, want Rivals is ongegeneerd een samensmelting van alles wat ervoor kwam. Zelfs de maps voelen aan als Overwatch en die game heb ik al meer dan zes jaar niet gespeeld.

Stel je dus het déjà vu voor dat ik voelde toen ik Rivals opstartte en meteen het gevoel had dat ik op de een of andere manier de verkeerde game had gedownload. Het spel hapert echter als het gaat om hero kits. De wapens en vaardigheden in het spel zijn soms slecht afgestemd op hun personages en niet aantrekkelijk.

Magneto is bijvoorbeeld een tankklasse met een telekinetisch schild en gedachtengestuurde rotsen, wat niet past bij zijn personage en saai is om te spelen. Bruce Banner transformeert in de Hulk, maar eenmaal getransformeerd zijn zijn vaardigheden beperkt tot slaan en gammastralen afschieten. Sommige personages passen goed bij hun heldenkit.

Iron Man als duelist/aanvalheld met raketten en een ionenstraal is logisch, net als de Punisher met zijn geweren en Spider-Man met zijn zwaaien en slaan. Maar Doctor Strange als schildpersonage is zowel ontrouw aan zijn personage als saai in de gameplay. De inconsistente heldenkits lijken een compromis ten behoeve van de multiplayerbalans, maar dit gaat ten koste van het speelplezier en de natuurgetrouwheid van de personages.

NetEase probeert duidelijk een koord te bewandelen door het spel boeiend te maken voor nieuwere spelers en tegelijkertijd trouw te blijven aan de personages die ze in de zandbak gooien. Het kan soms leuk zijn, maar het zorgt niet voor een interessante spelervaring. Een opvallende eigenschap in Marvel Rivals zijn de team-upmogelijkheden, waarbij bepaalde combinaties van personages voordelen opleveren in de game.

Rocket Raccoon en Punisher krijgen bijvoorbeeld samen "Ammo Overload", waardoor Punisher oneindig veel munitie krijgt en sneller kan schieten binnen Rockets aanvalsbuff. Sommige team-ups missen echter samenhang. Black Panther en Magik, die zelden samenwerken in de strips, krijgen een portaalreisvaardigheid die al beschikbaar is voor Doctor Strange.

Magneto en Scarlet Witch zijn logisch als vader-dochter mutanten en Guardians of the Galaxy-personages hebben logische team-ups. Maar koppels als Thor/Storm (bliksemvaardigheden) of Namor/Luna Snow/Jeff de Haai (watervaardigheden) zijn slechts marginaal logisch. Dus op dit moment, na ongeveer 10 uur Marvel Rivals gespeeld te hebben, kan ik zeggen dat de game weliswaar gepolijste gameplay en intrigerende team-upmechanieken heeft, maar dat de hero kits en de balans tussen de personages het plezier en de authenticiteit vaak ondermijnen.

Op het moment van schrijven is de bèta gesloten, dus ik zou zeggen: probeer dit eens als je van een goede hero shooter houdt die je kunt spelen zonder dat je je verplicht voelt om na te denken over de juiste manier van spelen. NetEase heeft nog geen officiële releasedatum, maar volgens geruchten komt het spel ergens volgend jaar uit..