Dune: Awakening heeft de potentie om een MMO Survival hit te worden

Overleven in een zandbak.Een survival game die zich bijna helemaal afspeelt in een woestijn, hoe maak je dat interessant?

featured-image

Een survival game die zich bijna helemaal afspeelt in een woestijn, hoe maak je dat interessant? Het Noorse Funcom durfde deze uitdaging aan en ging aan de slag met de inmiddels iconische franchise die de afgelopen jaren een opleving maakte danzij de erg succesvolle films over de Lisan al Gaib. Tijdens Gamescom 2024 mocht ik ruim een half uur aan de slag met de grote open wereld multiplayer survival game die gepland staat om ergens begin volgend jaar uit te komen. De volgende succesvolle survival MMO? Het regent de afgelopen jaren survival games, met grote succesverhalen als Sons of the Forest, Valheim en talloze andere titels die net iets minder de aandacht wisten te grijpen.

Funcom weet een unieke plek in dit landschap in te nemen, door een bekende franchise te pakken en deze zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen zonder te veel te veranderen. Want wat geef je een speler in een wereld die bijna tot geen grondstoffen heeft? Hoe gaat deze speler sterker worden, avonturen beleven en simpelweg overleven? De wereld van Dune kent geen Aliens, geen gekke dieren en daarmee stond Funcom voor een uitdaging, waar ze denk ik goede oplossingen voor hebben gevonden. Ik kreeg een personage toegewezen die net de introductie had doorlopen en met een ornithopter was gecrasht in de woestijn.



Je hebt dorst, honger en enkel een mesje en een rugzak om handen. Wat ga je doen? Ik zag in de verte wat licht branden van een kampvuur en besloot daar naartoe te lopen, in de hoop dat het vriendelijke mensen waren. Niets was minder waar.

Ze begonnen direct op mij te schieten en ik moest rennen. Ik besloot een veilige plek op te zoeken om later terug te keren en hun voorraad te stelen. Het lukte me om hun kistje te bereiken, maar wat denk je.

Geen eten en geen water. De vijanden zagen me en begonnen weer op mij te schieten. Na een spannend gevecht wist ik een van de twee vijanden te verslaan, maar ook hij had geen water bij.

Toen leerde ik de eerste belangrijke mechaniek van de game: het drinken van bloed. Bloed is vocht en dat helpt je in ieder geval om niet uit te drogen. Aan het begin van de game zal je dan ook vooral het bloed afnemen van je vijanden en deze gebruiken om te overleven.

Daarnaast zijn er in de wereld een aantal planten te vinden die water bevatten, maar deze geven je maximaal 25% van je volledige levensbalk. Een ruw begin Al snel begon ik met het maken van bloedzakjes, een infuus, een grotere rugzak, nieuwe kleding, wapens en ga zo maar door. Het echt survivalen was dus opeens begonnen.

En dat is tekenend voor Dune: Awakening in mijn eerste half uur met de game. Je hebt echt het gevoel dat je met niks begint en langzaam opbouwt naar een beter bestaan. De ontwikkelaars vonden het toen tijd om mij wat end game situaties voor te schotelen.

Ik kreeg een werkende ornithopter tot mijn beschikking, een aantal dikke wapens en een erg mooie outfit die er enorm futuristisch uit zag. Ik kreeg hierdoor direct zin om meer outfits en wapens te vinden en/of craften, maar hier was geen tijd voor. Vliegen met de Ornithopter Ik mocht de ornithopter over de woestenij vliegen en zag verschillende grote kampen met vijanden om te verslaan, grote steden in de verte en ruimteschepen die de lucht bekleden.

Het vliegen met dit indrukwekkende apparaat was dan ook een van de hoogtepunten van deze korte speelsessie en ik denk dat spelers er enorm veel plezier aan zullen beleven om deze te besturen. Het absolute hoogtepunt was de grootste dreiging van de game, de zandwormen. Deze angstaanjagende monsters moet je net als in de films zien te vermijden wanneer je op grote open vlaktes loopt.

Wanneer de zandwormen je vangen, ben je alle items kwijt die je op dat moment bezit. Die dreiging voel je dus ook continu. Funcom heeft namelijk ervoor gekozen dat de zandwormen zo nu en dan in de verte uit het zand omhoog komen, om nog even te laten weten dat ze er zijn.

Dit gaat gepaard met een groot kabaal en een indrukwekkende hoogte die weten te bereiken, om er zeker van te zijn dat waar je ook bent je ze kunt zien. Een leuk mysterie om te ontrafelen Ik ben persoonlijk ook een groot fan van een goede, mysterieuze verhaallijn in survival games, zoals bijvoorbeeld Sons of the Forest dat deed. Ik besloot daarom het verhaal van Dune: Awakening te volgen en daar werd ik erg vrolijk van.

Na een korte missie vond ik een grot, die op het eerste gezicht totaal niet bijzonder leek, maar toen ik dieper en dieper de grond in ging, vond ik een indrukwekkende oude tempel. Dit was een van de belangrijke verhaalmomenten, die enorme indruk wist te maken. Hier wil ik zeker meer van zien.

De uiteindelijke conclusie is voor mij dat een half uurtje met deze game nog te kort is om echt te bepalen of dit een monster hit gaat worden, maar ik zie wel dat er potentie zit in het idee. De woestijn en zijn geheimen lijken voor nu erg leuk om te ontdekken en het verzamelen van bijzondere outfits en wapens sprak mij direct aan. Ik heb nog niet kunnen proeven aan het base builden, maar dat vind ik zelf vaak minder leuk aan dit soort games.

Wanneer de game uitkomt gaan we ontdekken hoe vet het is om het verhaal te ontrafelen en andere spelers tegen te komen in de wereld van Dune..