Disney beperkte LGBTQ-thema's in Inside Out 2, uit angst voor controverse

Lightyear liet een trauma achter.Disney heeft een LGBTQ-knuffel in Lightyear aangewezen als schuldige voor de financiële flop van de film. Ontdek hoe deze beslissing de ontwikkeling van Inside Out 2 heeft beïnvloed en wat dit betekent voor Pixar’s toekomst.

featured-image

De ontwikkeling van Inside Out 2 bij Pixar is sterk beïnvloed door interne discussies over LGBTQ-representatie, waarbij medewerkers zich zorgen maakten over de studio's aanpak van deze gevoelige thema’s. Uit recente onthullingen van IGN US blijkt dat het management van Pixar herhaaldelijk heeft geprobeerd om de LGBTQ-elementen in de film te minimaliseren, wat leidde tot ingrijpende wijzigingen in de productie. Volgens insiders heeft Pixar’s leiderschap specifieke aanwijzingen gegeven om het hoofdpersonage Riley in Inside Out 2 minder “gay” over te laten komen.

Dit leidde tot meerdere aanpassingen aan de film, waaronder wijzigingen in de belichting en de toon van scènes om elke indruk van romantische chemie tussen Riley en Val, een nieuw personage, te vermijden. Bronnen beschrijven hoe deze wijzigingen werden doorgevoerd om te voldoen aan de wens om elke mogelijke suggestie van romantiek te onderdrukken. Een bron legt uit: “Er werd veel extra werk verricht om ervoor te zorgen dat Riley en Val strikt platonisch overkwamen.



Zelfs de kleinste aanwijzingen van romantische betrokkenheid werden verwijderd.” Pixar bracht in 2015 een short uit die Riley’s eerste date met een jongen toonde, maar bij de eerste trailer van Inside Out 2 begonnen fans al te speculeren over queer-coding. Ondanks de aanpassingen in de film, bleven veel fans vermoeden dat de film op een bepaalde manier met Riley’s seksualiteit speelde.

De film hintte ook naar een “Diep Donker Geheim,” waarvan veel fans dachten dat het te maken zou hebben met Riley’s seksualiteit. De uiteindelijke onthulling bleek echter iets heel onbenulligs. “Riley wordt niet expliciet als gay gepresenteerd in de film,” zegt een insider.

“Hoewel er contexten zijn die dit impliceren, hebben we geprobeerd dit zoveel mogelijk te minimaliseren.” Dit weerspiegelt een bredere trend binnen Pixar waar LGBTQ-thema’s vaak worden ingeperkt. Lightyear De impact van LGBTQ-thema’s op Inside Out 2 is niet los te zien van de ervaringen met Lightyear.

Disney en Pixar lijken de negatieve feedback en de financiële tegenvallers van Lightyear – waarvan sommigen suggereren dat de homoseksuele kus de schuldige was – te gebruiken als les voor hun volgende projecten. De controverse rond Lightyear, waarbij een kus tussen twee vrouwen tijdelijk werd verwijderd en daarna hersteld na interne protesten , heeft geleid tot een grotere terughoudendheid bij Pixar om LGBTQ-elementen in toekomstige films te verwerken. Een bron vertelt aan IGN: “Er is een duidelijk patroon van het vermijden van LGBTQ-thema’s, deels als reactie op de kritiek en de vermeende impact op Lightyear.

” Dit heeft geleid tot een strengere controle en aanpassingen in films zoals Inside Out 2, om soortgelijke controverses te vermijden. De bezorgdheid over Pixar’s cultuur en de focus op “universale verhalen” blijft groeien. Veel medewerkers hebben het gevoel dat de studio geen prominente gay personages zal tonen en dat de aanpak van LGBTQ-thema’s de toekomst van Pixar zal beïnvloeden.

“Veel van ons hebben geaccepteerd dat we misschien nooit een belangrijk gay personage in een Pixar-film zullen zien,” zegt een insider. Deze zorgen worden versterkt door de lage moraal onder de resterende werknemers, vooral nu het werk aan Elio en andere projecten voortgaat. De interne druk en de onhoudbare werkprocessen zetten de toekomst van Pixar op het spel.

De studio wordt door sommigen gezien als “roerloos,” met een angst om de verkeerde lessen te trekken uit het succes van eerdere films. Pixar staat op een kruispunt, waarbij de impact van interne beleidsbeslissingen op de creativiteit en representatie in hun films steeds zichtbaarder wordt. Het is onzeker hoe deze uitdagingen de toekomstige projecten en de algehele richting van de studio zullen beïnvloeden.

Sjaak is redacteur bij IGN Benelux. Hij is vooral te vinden achter zijn pc, waar hij zijn tijd en geest opoffert aan meedogenloze games als League of Legends, Dota 2 en Overwatch..