De gamewereld in vuur en vlam door Indiana Jones

Toch is ‘de beste game ooit’ misschien wat overdreven..Wie had kunnen denken dat december zo’n fantastische game-maand zou worden? De belangrijkste reden hiervoor is natuurlijk Indiana Jones and the Great Circle. Een game die zo gelauwerd wordt dat je zou denken dat Jezus C. zelf betrokken zou zijn bij de ontwikkeling. Jeroen speelde de game, ...

featured-image

Wie had kunnen denken dat december zo’n fantastische game-maand zou worden? De belangrijkste reden hiervoor is natuurlijk Indiana Jones and the Great Circle . Een game die zo gelauwerd wordt dat je zou denken dat Jezus C. zelf betrokken zou zijn bij de ontwikkeling.

Jeroen speelde de game, genoot, maar zette ook wat kritische noten. Ook 2024 gaat weer de boeken in als een niet heel bijzonder gamejaar. Natuurlijk waren er knallers en interessante projecten.



Dit jaar gaat echter herinnerd worden als de tijd dat de huidige consoles weer niet waarmaakten wat ooit beloofd werd. Maar ook om de vele remakes en de hebberigheid van bijna alle uitgevers/ontwikkelaars. In plaats van innovatieve toffe games te maken lijkt steeds vaker de insteek hoe knijpen we nog een extra eurootje uit de portemonnee van de gamer.

En toen kwam Indiana Jones and the Great Circle en al het leed leek te verdwijnen. Remakes Voordat we het over de digitale versie van de bekende filmavonturier hebben, eerst nog even over remakes. In 2024 verschenen er veel te veel.

Net ietsje beter, ietsje mooier en, ook niet onbelangrijk ietsje duurder. Nu ben ik ook een game Lemming dus speelde ik dit jaar onder andere de eerste Dead Rising , de tweede Last of Us en Lollipop Chainsaw opnieuw. Allemaal hartstikke leuk, maar waar is de tijd dat we iedere maand wel verrast werden met een originele en vooral meeslepende game? Voordat ik begin te klinken als een ouwe zeur is dit een mooi moment om over te schakelen naar Indiana Jones.

De redder van 2024, of zoals ik in de wandelgangen hoorde ‘de beste game ooit’. Ik moet weer glimlachen als ik aan dat moment terugdenk. Kritieke puntjes Indiana Jones and the Great Circle is een groot succes en de nationale en internationale pers is unaniem enthousiast.

Dat is niet zo gek. Vooral als je bedenkt dat het een tijd geleden was dat er zo’n goede single player avonturen game verscheen. Wat deze bijna perfect doet is het neerzetten van een specifieke sfeer die je uit de films herkent, maar hier net even iets anders aanvoelt.

Daarnaast is Indiana Jones and the Great Circle, ondanks de suffe bijtitel, een kwalitatief hoogstaande productie die overduidelijk met heel veel liefde is gemaakt. Van de graphics tot de soundscape waar het bekende thema precies op het juiste moment opduikt. Maar ook de gameplay.

Alles lijkt te kloppen. Geen ‘guns blazing’ maar een intelligente puzzelaar met genoeg actie om constant door te willen gaan naar het einde van het level. Ik heb genoten en doe dat nog steeds.

Er is namelijk genoeg te ontdekken in de wereld van het Grote Rondje. Maar is dit de beste game ooit? Zeker niet. Na een paar uur spelen begon er namelijk een aantal zaken bij mij te knagen.

Waar Indiana Jones synoniem is voor spektakel zitten er hier toch net te veel saaie momentjes in. Het van hot naar her rennen in een woestijn, ijsvlakte of oud gebouw, de handelingen die je moet verrichten om een simpele bureaulade of deur te openen, het gehannes met je camera, de ‘trial and error’ en de vele flauwe grapjes die je voorgeschoteld krijgt in cut scenes. Maar ook het dilemma ben ik een film aan het kijken of een game aan het spelen.

Er zitten hier namelijk veel filmpjes in en die duren lang. Iets dat mij meerdere keren uit de speelervaring haalde. Must Play Voordat je protesterend voor de burelen van Mashable Benelux staat, dit is gewoon even wat kritiek op de vele halleluja recensies en gesprekken die ik de afgelopen dagen las en hoorde.

En vooral over de quote ‘de beste game ooit’. Indiana Jones and the Great Circle is echter nog steeds de must play game van het jaar. De grootste prestatie van het spel in het algemeen is dat het (moeiteloos) het plezier en de verrassing weer terug weet te brengen in de gamewereld.

Laten we hopen dat dit een voorbode is van wat we in 2025 gaan krijgen..