De baas van Stalker 2-ontwikkelaar GSC Game World had gezien de bugs niet zo'n positieve reactie van spelers verwacht, en houdt vol dat het onmogelijk was om de game opnieuw uit te stellen

"We werkten een aantal maanden misschien wel zestien uur per dag."Ievgen Grygorovych, de baas van Stalker 2-ontwikkelaar GSC Game World, heeft gesproken over de problemen rond de ontwikkeling van de game en de zware crunch die het team heeft doorgaan terwijl ze wanhopig probeerden de game klaar te krijgen voor release.

featured-image

De baas van Stalker 2 -ontwikkelaar GSC Game World heeft gesproken over de problematische ontwikkeling en de zware crunch die het team heeft doorgemaakt terwijl ze wanhopig probeerden de game klaar te krijgen voor de lancering te midden van de Russische invasie van Oekraïne. De meest recente vertraging van Stalker 2 werd aangekondigd in jul i, toen de game in september zou uitkomen. GSC Game World zei destijds dat de extra twee maanden de ontwikkelaars de kans zouden geven om “onverwachte anomalieën,” oftewel bugs, te verhelpen.

Maar Stalker 2 werd gelanceerd met een aantal bugs en features die niet goed werken, waaronder A-Life 2.0, dat bepaalt hoe het leven in de open wereld functioneert. Na een vertoning van de documentaire bij BAFTA in Piccadilly, Londen, sprak IGN US met GSC Game World CEO Ievgen Grygorovych en creatief directeur Maria Grygorovych over wat er misging met A-Life 2.



0 , maar ook meer in het algemeen over de ontwikkeling en lancering van de game. Een van de belangrijkste vragen waar GSC mee te maken heeft gehad, is of ze Stalker 2 verder hadden kunnen uitstellen om de bugs voor de lancering glad te strijken. Maar zowel Ievgen als Maria zeiden dat dit onmogelijk zou zijn geweest, gezien de crunch die het team al had doorstaan in de maanden voorafgaand aan november.

(Houd er rekening mee dat Engels niet de eerste taal is van Ievgen of Maria.) “Game-ontwikkeling is moeilijk,” zei Maria. "Spelers kunnen ons vergelijken met veel bedrijven.

Veel bedrijven hebben veel meer budgetten voor ontwikkeling. Dus voor ons was het nog moeilijker omdat we een onafhankelijk bedrijf zijn, dus we hebben niet een of andere, ik weet niet, grote papa om ons elke dag te helpen.” “Het is een probleem dat we niet zo perfect zijn afgewerkt zoals we echt wilden doen voor de release, maar voor ons kunnen we niet beter.

” Ievgen benadrukte dat GSC Game World alles deed wat het kon om Stalker 2 in een fatsoenlijke staat te krijgen voor de lancering, gezien de impact die de oorlog had en nog steeds heeft op de ontwikkelaars. “We deden alles wat mogelijk was, gezien alles wat er gebeurt,” zei hij. “Gezien hoeveel tijd we hebben, gezien wat onze middelen zijn, gezien, kijk, we hebben zoveel mensen, maar welk deel van de dag - een deel van onze mensen heeft helemaal geen elektriciteit en ze kunnen niet werken.

” Zowel Ievgen als Maria gaven toe dat het moeilijk is voor GSC om excuses te maken tegenover hun klanten, klanten die uiteindelijk hun geld hebben uitgegeven aan een product waarvan ze verwachten dat het goed werkt, ongeacht de omstandigheden waarin het is gemaakt. Maar ze hoopten dat de documentaire een zekere mate van empathie voor het personeel zou creëren. “We kunnen onze spelers niet elke dag vertellen dat de helft van ons team helemaal geen elektriciteit heeft, week na week,” zei Maria.

“En sommige van onze mensen kunnen 's nachts niet slapen, de helft van onze mensen, vanwege drones, vanwege raketten. En het gebeurt elke dag. En hoe kunnen mensen zelfs overleven als ze niet kunnen slapen? Niet kunnen werken vanwege elektriciteit.

Bijvoorbeeld nu, veel van onze mensen hebben problemen met het verwarmen van hun appartementen, omdat het erg koud is. Nu richt Rusland zich op de plaatsen [energie-infrastructuur] die appartementen verwarmen, zoals huizen. Maar het is de game-industrie.

We kunnen er niet over praten.” “We kunnen niet tegen een speler zeggen, kijk, het is moeilijk om de game te maken,” voegde Ievgen toe. Ondanks de bugs is Ievgen trots op Stalker 2, dat hij vergeleek met het bouwen van een “groot schip” dat over de Atlantische Oceaan werd gesleept.

Maria klinkt ook tevreden met de basis die GSC heeft gelegd: “Je hoopt dat mensen kunnen voelen dat de game er is...

Het is niet zo perfect als we wilden, maar het is een game met een ziel.” En het lijkt erop dat spelers hierop hebben gereageerd. Stalker 2 verkocht een miljoen exemplaren in minder dan twee dagen en heeft momenteel een ‘zeer positieve’ gebruikersbeoordeling op Steam (84% van de 64.

872 gebruikersrecensies zijn positief). Maar Ievgen is niet tevreden. Hij wil dat Stalker 2 uiteindelijk een gebruikersbeoordeling van 90% behaalt: “Voor een creatief persoon, we willen een prestatie behalen, dat we een game hebben gemaakt die 90% van de mensen leuk vond, niet 85, niet 83, niet 86.

We willen 90. ‘Maar 89 is ook goed!’ Nee! 89 begint met een acht en je wilt beginnen met een negen. Ik heb er zes jaar aan gewerkt.

Het is misschien iets kinderlijks dat je het wilt bereiken.” Ievgen gaf vervolgens toe dat hij een veel slechtere gebruikersbeoordeling op Steam verwachtte dan Stalker 2 uiteindelijk kreeg, gezien de bugs waarvan het team wist dat spelers er bij de lancering tegenaan zouden kunnen lopen. “Ik verwachtte veel minder succes dan we hebben gekregen van het publiek,” zei Ievgen.

“We waren bang daarvoor...

we weten dat de game werd uitgebracht in een staat die we beter hadden willen maken. En je brengt de game uit, er zijn altijd wat bugs. We kennen misschien de helft ervan.

We weten dat we meer tijd zouden willen hebben, maar het is onze beperking. Het was onmogelijk om meer te doen dan we deden.” Hij vervolgde: "Wij als ontwikkelaars zien veel meer problemen in de game dan de spelers meestal tegenkomen.

Veel spelers kwamen 99% van de bugs in onze game niet tegen. En wij kennen veel meer problemen. En we dachten: ‘wat als spelers dit probleem tegenkomen en we hebben het nog niet opgelost?’ En omdat wij veel meer zagen, waren we veel meer gestrest.

Het was onmogelijk te zeggen hoeveel mensen dit probleem zouden tegenkomen, of hoeveel mensen problemen zouden tegenkomen die wij nog niet hebben gezien en waar we niets van weten. Het is een zeer stressvol moment. “Ik was dus bang dat het [Stalker 2] een slechtere ontvangst zou krijgen dan het kreeg, maar we willen het nog steeds beter.

” Dus, waarom Stalker 2 niet nog een keer uitstellen? Ievgen zei dat het team simpelweg niets meer over had, en vergeleek de ontwikkeling met het lopen van een marathon. “We werkten misschien 16 uur per dag gedurende meerdere maanden,” zei hij. "Je loopt een marathon en er zijn nog 10 kilometer te gaan tot het einde, en je bent zo moe, en je zegt: ‘kijk, je moet nog eens 40 kilometer extra lopen.

’ En je zegt dat ik het niet kan, maar oké, en je blijft rennen en rennen en rennen en rennen, en je begrijpt dat de tijd opraakt en dat er nog steeds kilometers gaan zijn, maar je bent er nog niet. Niet omdat je je best niet deed, je probeerde je best te doen en je kunt het, maar je hebt gewoon meer tijd nodig. “Maar iedereen heeft beperkingen, dus het is onmogelijk om de tijd te pauzeren, om het te stoppen en het beter te maken.

”.