Ik ga eerlijk zijn: de Abomination was altijd een van mijn minst favoriete personages in de originele Darkest Dungeon. Het was een class die teveel gedoe met zich meebracht. Het continu opbouwen van stress bij zowel zichzelf als bij mijn party zorgde voor constante spanning, en de balans die je moest houden om de Abomination effectief te gebruiken, was vaak een onnodige uitdaging.
Als je het verkeerd aanpakte, verloor je zomaar personages door een plotselinge hartaanval. Mijn ervaringen waren dus niet bepaald positief. Met de release van de nieuwe DLC Inhuman Bondage, die volledig draait om deze class, had ik weinig verwachtingen.
Maar na de Abomination in zijn geheel te hebben ontgrendeld en verschillende builds te hebben getest, ben ik aangenaam verrast. De Abomination oogt in eerste instantie als een gebroken man, vol littekens en vastgebonden in ketens. Waarom zou je zo iemand meenemen in je team? Hij ziet er eerder uit als een blok aan het been dan een waardevolle aanvulling.
Maar schijn bedriegt. Onder die ketens schuilt een gruwelijk monster dat zonder pardon de volledige vijandelijke teams aan stukken kan scheuren. Het sterkste aspect van deze nieuwe class zijn zonder twijfel de visuals.
Red Hook heeft al naam gemaakt met hun prachtige animaties en artstijl, en ook nu hebben ze geen concessies gedaan. De transformatie van de Abomination is werkelijk indrukwekkend. Wanneer je de aanval selecteert, trekt het licht weg, zakt de man op de grond, gevolgd door een oorverdovende suis, en verschijnt het monster in al zijn gruwelijkheid.
Dit is visueel schitterend gedaan, zoals ik van Red Hook had verwacht. Wat betreft speelstijlen heb ik er zelf twee grondig getest. De eerste richt zich op blight (gif), en dat is zonder twijfel de minst risicovolle manier van spelen — en meteen mijn favoriete.
Je maakt optimaal gebruik van de menselijke vorm van de Abomination. Je richt je vooral op het infecteren van vijanden met gif, terwijl je je team een beetje ondersteunt, zowel qua HP als stress. De demonische transformatie kan nog steeds worden ingezet, maar is veel minder noodzakelijk.
Combineer deze speelstijl met personages die ook focussen op blight, zoals de Plague Doctor en Flagellant, en je hebt een sterke strategie die deze nieuwe class optimaal gerbuikt. De andere build draait volledig om de monsterlijke vorm van de Abomination en de stressmechanics. Je bouwt bewust stress op om sterker te worden, wat resulteert in torenhoge schade en de mogelijkheid om vijanden te laten bloeden.
Dit heeft echter zijn nadelen. Je team raakt snel gestrest, net als de Abomination zelf. Dit kun je wel beheersen met stresshealers zoals de Mercenary en Jester, maar ik merkte dat deze speelstijl behoorlijk uitdagend kan zijn, vooral tegen vijanden die veel stress genereren.
Het kan snel uit de hand lopen. En laat de nieuwe regio van deze DLC nou net eentje zijn die barst van de stress. Naast de Abomination bevat de DLC een nieuwe regio: The Catacombs.
Dit is geen volledige regio, maar een kleine ondergrondse bonuszone, vergelijkbaar met de bestaande Sluice. De Catacombs worden bevolkt door een nieuw type slijmerige vijanden die allesbehalve gemakkelijk te verslaan zijn. De slijms moeten echt vernietigd worden.
Laat je een grafsteen liggen, dan komt het slijmpje binnen de kortste keren weer tot leven. Als de slijms zich samenvoegen, kunnen ze een grotere slijmvorm creëren, en wanneer je die verslaat, ontstaan er weer kleinere slijms. Tegelijkertijd spuwen ze slijm over je team, wat hun stressniveaus verhoogt.
Dit kan eindeloos doorgaan en snel het einde betekenen als je niet oplet, maar de beloningen die je ontvangt, maken het de moeite waard. De regio is daardoor behoorlijk interessant. De Sluice was altijd een no-brainer voor gratis beloningen en XP, maar de Catacombs dwingen je om goed na te denken.
Het ziet er uiteraard weer prachtig uit, maar persoonlijk had ik meer verwacht. Als bonusregio is het prima, maar een grotere kernregio had de game zeker goed gedaan, vooral omdat Darkest Dungeon 2 op dit moment wat repetitief begint aan te voelen..
Bovenkant
Darkest Dungeon 2 - Inhuman Bondage - Review
Prima, maar niet heel veel.Inhuman Bondage is een prima DLC die de Abomination introduceert, een boeiende, maar risicovolle class die interessante nieuwe speelstijlen brengt. De Catacombs bieden een interessante bonus, maar blijven uiteindelijk beperkt in omvang. De prijs van een tientje voelt echter niet helemaal gerechtvaardigd, gezien de hoeveelheid content die je krijgt. Ondanks de hoge kwaliteit blijft de DLC wat mager in vergelijking met de verwachtingen die je bij een grotere update zou hebben.