Concord's ontwikkeling moest $200 miljoen kosten, maar het werden er veel meer

Concordillion.Sony stopte na slechts twee weken met Concord, een live-servicegame die een investering van $200 miljoen vereiste. Ontwikkelaar Firewalk Studios reflecteert op de hoge kosten en technische uitdagingen, terwijl PlayStation aankondigt lessen te trekken uit dit mislukte project.

featured-image

Sony's ambitieuze shooter Concord had een ontwikkelbudget van zo'n $200 miljoen, dat blijkt uit een recent onderzoek van Kotaku . Het bedrag, gebaseerd op bronnen bekend met de deal, dekte niet de volledige ontwikkeling van de game en sloot de aankoop van de IP-rechten en studio Firewalk niet in. Firewalk, opgericht door ProbablyMonsters, ging in 2022 volledig in productie met Concord, waarbij een op maat gemaakte FPS-engine in Unreal 4 en 5 werd gebouwd.

Dit moest zorgen voor een “stabiele en schaalbare backend op PS5 en PC.” In een afscheidsbericht op sociale media reflecteerde Firewalk Studios op zijn ontwikkelkosten. Ze blikten terug op hun geschiedenis als startup tijdens de wereldwijde pandemie en dat Concord pas in 2022 volledig in productie ging.



Firewalk noemde de bouw van een "nieuwe, aangepaste next-gen FPS-engine in Unreal 4 en 5, met top-tier gameplay, prachtige werelden, en een soepele 60fps-ervaring op een stabiele en schaalbare backend voor PS5 en PC om honderden duizenden spelers te bedienen in onze bèta." Concord werd gezien als een ambitieus project dat een groot publiek moest trekken. In plaats daarvan werd het spel gelanceerd met lauwe reacties en weinig interesse, wat PlayStation ertoe bracht de stekker er binnen enkele dagen uit te trekken.

Eén schatting suggereerde dat de game slechts zo’n 25.000 exemplaren verkocht. Midia Research-analist Rhys Elliott vertelde IGN kort voor de sluiting van Concord: “Het verschuiven naar live-servicegames is een onderneming met hoge risico’s en beloningen, en het risico wordt steeds groter, vooral voor AAA-console- en pc-uitgevers die nog niet actief zijn in deze sector.

” Concord is zeker niet de enige dure live-servicegame die de verwachtingen niet heeft waargemaakt. Zo staat ook Suicide Squad: Kill the Justice League voor soortgelijke uitdagingen. Live-servicegames staan onder toenemende druk in een verzadigde markt die wordt gedomineerd door titels zoals Fortnite en Call of Duty, terwijl ze honderden miljoenen aan ontwikkelkosten vergen.

Toch blijft PlayStation vertrouwen hebben in live-servicegames, met titels zoals Fairgame$ en Marathon die als volgende op de planning staan. PlayStation Studios CEO Hermen Hulst zegt dat Sony lessen trekt uit de ervaring met Firewalk Studios: “Het PvP-first-person-shooter-genre is een competitieve markt die constant in beweging is, en helaas hebben we onze doelen met deze titel niet gehaald. We nemen de lessen van Concord mee om onze live-servicecapaciteiten verder te ontwikkelen voor toekomstige groei.

” Sjaak is redacteur bij IGN Benelux. Hij is vooral te vinden achter zijn pc, waar hij zijn tijd en geest opoffert aan meedogenloze games als League of Legends, Dota 2 en Overwatch..