Concord Preview - Dit wordt hem niet

Raakt niet de juiste snaar.Na enkele uren met de Concord-beta te hebben gespeeld, ben ik vooral andere games in het genre, zoals Overwatch, opnieuw gaan waarderen. De problemen met design, gameplay en performance zijn zo groot dat ik geen succes zie voor Concord, zeker niet voor een game die 40 euro gaat kosten terwijl andere, betere games gratis beschikbaar zijn.

featured-image

Concord heeft het sinds de aankondiging iets meer dan een maand geleden behoorlijk te verduren gehad. Onder gamers heerst er weinig enthousiasme voor nog meer live service hero shooters, en de personages van de game lijken nauwelijks indruk te maken. Hoewel ik tijdens de aankondiging sceptisch was – het zag er niet bijzonder veelbelovend uit – geloofde ik dat Overwatch lui was geworden in het hero shooter-genre en dat concurrentie een positieve verandering zou kunnen brengen.

Daarom besloot ik, ondanks de negatieve reacties, Concord een eerlijke kans te geven. Maar eerlijk gezegd, de online kritiek rond de aankondiging lijkt terecht: Concord lijkt overbodig en heeft het potentieel om bij de release al te struikelen. Concord wordt ontwikkeld door de nieuwe studio Firewalk, dat bestaat uit alumni van Destiny, Call of Duty en Halo – allemaal grote en geliefde shooters.



Er worden dan ook veel elementen geleend uit deze succesvolle titels. Hoewel Concord enige gelijkenissen vertoont met games in het genre zoals Overwatch, wijkt het op meerdere punten af. De personages en classes zijn weliswaar aanwezig, maar lijken minder cruciaal dan in Overwatch.

Er zijn bijvoorbeeld geen ultimates en teamplay oogt minder belangrijk. De game speelt meer als een hybride van een arena shooter en een heroshooter. Bovendien bevat Concord een verhaallijn die geleidelijk wordt onthuld en uitgebreid door middel van cutscenes met hoge productiewaarde.

Het is dus meer dan alleen een hero shooter, maar dat maakt het niet beter. Personages voor een focusgroep Zoals ik al aangaf, kreeg Concord direct veel kritiek, vooral gericht op de personages die bij de eerste aankondiging werden gepresenteerd. Deze personages vielen bij vrijwel niemand in de smaak.

Volgens velen waren ze nogal generiek – een soort AliExpress- of Temu-versie van Marvel’s Guardians of the Galaxy. Na het spelen van de game kan ik me volledig vinden in deze kritiek. De personages in Concord voelen enorm corporate en zielloos aan.

Het lijkt niet alsof een team van ontwerpers deze personages heeft gecreëerd, maar eerder een samenwerking van commerciële afdelingen, AI, en focusgroepen. Ze hebben geprobeerd een divers, commercieel aantrekkelijk en veilig groepje personages te maken, maar helaas is dat niet wat we op dit moment willen of nodig hebben. Geen enkel personage sprak me op visueel gebied aan – sterker nog, ik koos vaak de meest irritante personages om mee te spelen, puur omdat hun ontwerpen zo onbenullig waren dat het bijna grappig werd.

De kritiek op het design van de personages in Concord lijkt me dan ook volledig terecht, maar is op dit moment nog moeilijk op te lossen. Deze slechte, verouderde en bijna gênante designkeuzes trekken zich door in de dialoog van de game, die naar mijn mening niet meer te harden is. De poging van Concord om ‘quirky’ te zijn met eentonige personages die niet veel meer zijn dan doorleefde stereotypes, werkt averechts.

De humor, die misschien nog leuk was rond 2016 op Reddit of in een verouderde Marvel-film, laat nu vooral de ogen rollen. Het is niet meer grappig, maar eerder irritant om personages eindeloos over hun 'spicy hotsauce' te horen. Gameplay blijft koning, maar hier.

.. Hoewel de designkeuzes belangrijk zijn, blijft gameplay naar mijn mening koning.

Ik kan veel cringe-achtige dialogen en saaie personages negeren als de gameplay maar overtuigend is. Helaas biedt Concord wat mij betreft niet echt leuke gameplay. Wat betreft de gameplay: het is vooral traag en vaak onduidelijk.

Ondanks de variatie in gameplay-elementen, voelt het alsof je erin moet duiken om het echt te begrijpen; het is niet iets wat je zomaar even oppakt. Concord’s gameplay is in één woord: sloom. Personages bewegen traag en ‘floaty’, abilities en acties worden regelmatig onderbroken, en het duurt lang om vijanden uit te schakelen.

Het wordt bijzonder frustrerend als je een tank kiest. Of je nu de robot of de grote vrouw speelt, je hebt vrijwel onmiddellijk spijt zodra je als een Galápagos-schildpad over de map beweegt. Als je naar de andere kant van de map moet omdat daar het doelwit is, kun je beter jezelf omleggen en dichterbij spawnen, want tegen de tijd dat je aankomt, is het waarschijnlijk alweer tijd om een nieuwe objective aan te vallen.

Deze traagheid dwingt spelers om te kiezen voor de weinige personages met veel beweging. Je ziet zelden een tank of healer; vrijwel iedereen kiest high-movement damage dealers, omdat deze personages gewoonweg beter aanvoelen. Ik had zelf het meeste plezier met Haymar, een vliegende gothic met een krachtige vuurkruisboog, simpelweg omdat haar wapen veel sterker was dan de rest en ze gemakkelijk door de map kon bewegen, wat de frustraties beperkte.

Je kiest dus niet echt een personage dat er leuk uitziet of goed werkt, eerder welke het minst frustreert. Elke game die ik speelde zat daardoor vol met damage dealers en vrijwel nooit een tank of healer – althans, dat denk ik, want het was nooit echt duidelijk wie nu wat was. Dit komt terug op het designprobleem: de personages zijn zo ambigu dat je niet meteen kunt zien wie een healer of damage dealer is.

Je moet de abilities van elk personage bestuderen en de onduidelijke logo’s uit je hoofd leren wil je echt alles begrijpen. Concord biedt veel, maar is ook ontzettend onduidelijk, waardoor het veel van de spelers vraagt, en ik heb daar persoonlijk niet altijd zin in. Pc problemen Wat de gameplay verder bemoeilijkte, was de aanzienlijke struggle die mijn pc had om de game te draaien, ondanks dat deze volgens de ontwikkelaar uitgerust zou moeten zijn met hardware die de hoogste kwaliteit zonder problemen aankan.

Veel spelers hadden hier geen last van; vooral op de PlayStation 5, waar Concord oorspronkelijk voor ontwikkeld is, lijkt de game probleemloos te draaien. Op mijn pc daarentegen ondervond ik aanzienlijke performanceproblemen, waaronder frame drops, flikkerende graphics, vertraagde shots en lag. Het maakte de situatie niet beter dat Concord op pc maar weinig opties biedt om de prestaties te verbeteren.

Zo kon ik bijvoorbeeld niet in fullscreen spelen met een andere resolutie, wat vaak helpt bij technische problemen. Bovendien miste de pc-versie enkele belangrijke functies, zoals een tekstchat en een veel te agressieve aim assist. Dit is hem niet Na enkele uren met de Concord-beta te hebben gespeeld, ben ik vooral andere games in het genre, zoals Overwatch, opnieuw gaan waarderen.

De problemen met design, gameplay en performance zijn zo groot dat ik geen succes zie voor Concord, zeker niet voor een game die 40 euro kost terwijl andere, betere games gratis beschikbaar zijn. Sony zal aanzienlijke veranderingen en verbeteringen moeten doorvoeren willen ze Concord een succesvolle release geven, maar ik zie dat eerlijk gezegd niet gebeuren..