Boerendorp valt in geestige voorstelling ten prooi aan consumentisme

featured-image

Boerendorp valt in geestige voorstelling ten prooi aan consumentisme De (8+). hetpaleis, Theater Artemis en Het Zuidelijk Toneel ★★★★ Het leven ziet er overzichtelijk uit in het boerendorp in De, de derde voorstelling die hetpaleis, Theater Artemis en Het Zuidelijk Toneel samen maken in de regie van artistiek leider Jetse Batelaan. Al net zo prettig ontregelend als de twee gelauwerde voorgangers Het eind van het begin van het einde en Een leuk avondje uit.

De voorstelling die moet overleven met het allerlaatste dat nog over is, was eigenlijk de hele titel, maar dat ‘allerlaatste’ blijkt ‘ De’ te zijn ; de andere woorden vallen één voor één weg uit de titel die voor aanvang op het nog dichte doek verschijnt. Tja, zo heb je iets, zo bijna niets. Materieel bezit, daar draait het in De om.



In korte scènes zien we het dagelijks leven rond het bruggetje in dat boerendorp. Een dame gooit steentjes in de rivier, een boertje haalt water voor zijn aardbeitjes en vrouwen komen net terug van het veld. Allemaal gebracht met minieme middelen, soms alleen geluid.

Suggestie is een beproefd recept bij deze theatermakers, maar het blijft geestig en in het kader van materieel bezit nog functioneel ook; deze mensen staan écht met lege handen. Na elke scène sluit het doek en kunnen we in zwierige letters de strekking van het volgende hoofdstukje lezen, (‘Drie weken later’). De duistere harmoniummuziek daarbij geeft De een wat gewijde, archaïsche sfeer.

Met hun brede zonnehoeden lijken de tevreden dorpelingen ook wel wat op de Amerikaanse Amish. Die tevredenheid is trouwens maar schijn, want in De is binnen no time de consumptiemaatschappij een feit. Als één van de vrouwen nieuwe schoenen aanschaft (‘Wat is dat blokje?’ ‘Dat heet de hak’) wil de buurvrouw die ook.

Zo doen ook de telefoon en de eerste auto hun intrede. De flitsende reclames van de nieuwste Mercedes en iPhone op een scherm boven het speelvlak komen wat belerend over, maar zijn wel een mooie illustratie van de hedendaagse overdaad en contrasteren geestig met bijvoorbeeld de twee wielassen die, samen met een denkbeeldige claxon, de hele auto verbeelden. ‘De’ is tot en met januari 2025 te zien door Nederland .

Yela de Koning is geweldig op dreef in ijzersterke ‘Antigone’ Duistere sferen en knallende dans, maar ‘Saturday Night Fever’ overschreeuwt zichzelf De Moulin Rouge-musical is overweldigend, groots en uitbundig.