Black Ops 6: Campaign belooft een van de meest gevarieerde ervaringen tot nu toe

Constant blockbusters.Ontdek hoe Black Ops 6 zijn campagne transformeert met een focus op variatie, unieke gameplay-opties en spannende missies. Bereid je voor op een onvergetelijke ervaring in de nieuwste aflevering van de Call of Duty-franchise!

featured-image

De Call of Duty-franchise heeft in de loop der jaren talloze onvergetelijke campaigns geproduceerd, maar wat deze verhalen echt memorabel maakt, is de variatie in gameplay. Van de iconische missies in de originele Modern Warfare, zoals het snipen achter vijandelijke linies in All Ghillied Up, tot de hallucinogene avonturen in Cold War, het zijn de momenten die afwijken van de standaard first-person shooter-formule die in het geheugen blijven hangen. Met Black Ops 6 in het vooruitzicht, belooft het team van Raven Software dat ze deze traditie van variëteit verder zullen uitbreiden, met elke missie die wordt behandeld als “zijn eigen mini-blockbuster”, aldus Jon Zuk, associate creative director bij Raven.

Call of Duty komt het beste tot zijn recht als het wordt gepresenteerd als een speelbare film. Met intense schietgevechten in nauwe gangen die overgaan in grootschalige explosieve actiescènes, zijn deze elementen de kern van wat spelers van de franchise verwachten. Tegen de achtergrond van de Golfoorlog in 1991, beweegt Black Ops 6 zich door de politieke schimmige gebieden van spionage en ondermijning.



Dit biedt Raven de ruimte om te experimenteren met verschillende speelstijlen en gameplay-elementen. “We wilden ervoor zorgen dat elke missie memorabel was en op zichzelf kon staan,” zegt lead narrative producer Natalie Pohorski. “Elke missie heeft unieke gameplay-kansen en doelstellingen.

” Zuk voegt hieraan toe: “We wilden niet gewoon drie of vier levels creëren die leuk zijn om te spelen, maar die allemaal een beetje hetzelfde aanvoelen. We wilden ervoor zorgen dat elke missie zijn eigen speciale saus had.” Variatie is altijd een prioriteit geweest voor Raven bij het ontwerpen van Call of Duty-campagnes.

Zelfs in minder geliefde spellen waren er altijd interessante ideeën verstopt. Zuk, die sinds 1996 bij het studio werkt, benadrukt dit aspect van hun ontwerpbenadering. Hij herinnert zich de missie Federation Day uit Ghosts, die ook zo’n rijke variatie bood.

“Je begint met het bekijken van je doelwit van veraf, dan zip je naar beneden, en vervolgens ga je het gebouw binnen terwijl je schakelt tussen stealth en voluit combat.” Ook haalt hij een hoofdstuk uit de originele Black Ops aan, getiteld Rebirth, dat zijn verhaal vertelt vanuit twee verschillende perspectieven. “Het intrigeerde me omdat je het verhaal vanuit twee verschillende hoeken ziet, en dat je ontdekt dat jouw versie van de waarheid niet altijd de waarheid is,” legt hij uit.

Deze thematiek van waarheid en wie te geloven is een centraal element in het verhaal van Black Ops 6, maar dat is niet het enige wat het leent van de eerdere missies. Een van de belangrijkste levels, High Rollers, is een spannende heist met een casino als doelwit. Spelers nemen de controle over verschillende teamleden, wat de mogelijkheid biedt om perspectieven te wisselen terwijl ze afleidingen creëren en beveiligingsinbraken uitvoeren.

Hoewel het niet de flexibiliteit biedt van GTA V’s meerdere protagonisten tijdens heists, opent het wel nieuwe mogelijkheden voor boeiende verhalen. “Aan de vooravond van de missie krijgen ze allemaal hun briefing, waarbij ze zeggen: ‘Ik ga dit doen, jij gaat dat doen’,” legt Pohorski uit. “Ze zijn allemaal undercover, en het speelt zich af als een soort van doorgeven van de fakkel.

” Zuk bevestigt dat ze de perfecte heist-missie wilden vertellen, waarbij iedereen zijn rol speelt en het moet werken als een goed geoliede machine. In Black Ops 6 kunnen spelers een uitgebreide schuilplaats verkennen, een evolutie van de veilige locatie uit Cold War. Deze locatie stelt spelers in staat om met andere personages te praten, geheimen te ontdekken en te kijken naar het belangrijke bewijsbord.

Een ander opvallend element uit Cold War was de bereidheid om je wapen langere tijd te verbergen, een bijna vreemde gedachte in de meeste Call of Duty-games. Dit werd perfect geïllustreerd in de missie Desperate Measures, waarin je een KGB-gebouw binnendringt en jezelf door middel van gesprekken en vermommingen door checkpoints manoeuvreert. In Black Ops 6 kunnen spelers soortgelijke situaties verwachten.

“Bij Most Wanted, wat je in de trailers hebt gezien, hebben we een ‘pick your way’ aanpak voor het voltooien van de missie,” zegt Zuk. “Er zijn twee duidelijke delen waar je kunt kiezen hoe je het wilt spelen. Dit biedt veel mogelijkheden voor herhaalbaarheid, zeker in het eerste deel.

Je kunt dus je ervaringen delen met vrienden en zeggen: ‘Ik sprak met de vrouw van de senator en deed A, B en C,’ terwijl zij iets totaal anders deden.” Terwijl variatie centraal staat in de campagne van Black Ops 6, ligt er ook een sterke focus op flexibiliteit en de mogelijkheid voor spelers om hun doelen op hun eigen manier te benaderen. Hoewel de game je misschien in een bepaalde richting duwt, betekent dit niet dat je verplicht bent om het te volgen.

Cruciaal is dat je, afgezien van een paar uitzonderingen, niet wordt gestraft voor het volgen van een ‘verkeerde’ aanpak. Auto-fail stealth-situaties zullen zeldzaam zijn, aldus Zuk. “Er zijn momenten waarop we willen dat de speler stealthy en voorzichtig speelt, maar waar mogelijk proberen we je de vrijheid te geven om te spelen zoals je wilt,” legt hij uit.

“In de meeste gevallen kun je voluit gaan als dat je voorkeur heeft. Slechts in een paar gevallen laten we dat niet toe omdat het niet in het verhaal past. Maar over het algemeen willen we dat spelers zich als actiehelden kunnen gedragen.

” “Je krijgt zeker al die blockbuster-gevechten, dat is de basis, maar we voegen ook andere elementen toe,” bevestigt Pohorski. “Ik hou van de stealthy kant en het undercover spelen, dus het is voor mij erg leuk om te spelen.” Het doel is dat geen enkele missie zich onderscheidt als de ster van Black Ops 6.

Raven heeft zich ingezet om de hoofdstukken van de campaign consistent boeiend en verrassend te houden. “We rekenen niet op één specifieke missie om de show te stelen,” zegt Pohorski. “Wat zo geweldig is aan de variëteit, is dat er voor verschillende spelers verschillende missies zijn die hen aanspreken.

” De Black Ops-serie staat bekend om zijn wendingen in het verhaal, vol memorabele personages en wereldwijde locaties. Met de extra nadruk op gameplayvariatie lijkt Black Ops 6 een spannende nieuwe richting te nemen. Dit, samen met de verschillende manieren om deze missies aan te pakken, zorgt ervoor dat spelers geneigd zullen zijn om bepaalde delen opnieuw te spelen.

Hoewel deze gameplay-opties niet noodzakelijkerwijs invloed hebben op het verhaal als geheel, is het plot in deze game vastgelegd zonder vertakkingen of verborgen eindes. “Black Ops 6 heeft een lineair verhaal, dus er is geen vertakkend einde voor deze keer,” zegt Zuk. Hij belooft ook een iets langere campagne dan Cold War, waarvan de korte lengte een veelgehoorde kritiek was.

We zullen op 25 oktober ontdekken in hoeverre de campaign van Black Ops 6 aan deze beloftes voldoet. Sjaak is redacteur bij IGN Benelux. Hij is vooral te vinden achter zijn pc, waar hij zijn tijd en geest opoffert aan meedogenloze games als League of Legends, Dota 2 en Overwatch.

.