Bend Studio blijft ambitieus na annulering nieuwe game

Live-service het raam uit.Bend Studio, bekend van Days Gone, blijft werken aan nieuwe projecten ondanks de annulering van hun onaangekondigde live-service game door moederbedrijf Sony.

featured-image

Bend Studio, bekend van Days Gone , blijft werken aan nieuwe projecten ondanks de annulering van hun onaangekondigde live-service game door moederbedrijf Sony. De annulering maakt deel uit van een bredere heroverweging van Sony's live-service strategie, die de afgelopen jaren meerdere tegenslagen heeft gekend. Deze annuleringen volgen op de teleurstellende prestaties van enkele van Sony’s live-service games.

Hoewel Helldivers 2 een recordbrekende hit werd met 12 miljoen verkochte exemplaren in 12 weken, waren andere titels zoals Concord gigantische mislukkingen. Concord, dat in augustus uitkwam, werd na slechts enkele weken offline gehaald vanwege lage spelersaantallen en uiteindelijk volledig geschrapt. Ondanks de tegenslagen blijft Bend Studio optimistisch.



Communitymanager Kevin McAllister richtte zich tot fans via Twitter : “Bedankt voor alle liefde en steun, vooral aan degenen die contact hebben opgenomen. P.S.

We blijven coole dingen maken.” De laatste release van Bend Studio was Days Gone in 2019 voor PlayStation 4, een game die in 2021 ook naar PC werd gebracht. Hoewel details over hun volgende project nog onbekend zijn, suggereert McAllister’s boodschap dat de studio ambitieus blijft.

Tijdens een recente financiële briefing gaf Hiroki Totoki, president en COO van Sony, toe dat er lessen zijn geleerd uit zowel het succes van Helldivers 2 als de mislukking van Concord. Totoki erkende dat er te laat werd ingegrepen bij Concord: “We hadden eerder gebruikers- en interne tests moeten uitvoeren. Dat had ons wellicht in staat gesteld om problemen eerder te identificeren en aan te pakken.

” Totoki wees ook op organisatorische silo’s binnen Sony en ongelukkige release windows als factoren die hebben bijgedragen aan de teleurstelling rond Concord. De game lanceerde kort na het immens populaire Black Myth: Wukong, wat mogelijk de aandacht van spelers wegnam. Sony’s focus ligt nu op het ontwikkelen van een portfolio dat singleplayergames combineert met live-service games.

Sadahiko Hayakawa, senior vice president voor financiën en IR, benadrukte dat ervaringen uit successen en mislukkingen worden gedeeld binnen Sony’s studio’s. “We willen een optimaal portfolio bouwen dat onze sterke punten in singleplayer combineert met de groeimogelijkheden van live-service games,” zei hij. Ondanks de recente annuleringen heeft Sony nog steeds grote live-service projecten in de pijplijn, waaronder Bungie’s Marathon, Guerrilla’s Horizon Online, en Haven Studio’s Fairgame$.

De toekomst van Bend Studio blijft onzeker, maar fans kunnen erop rekenen dat de studio nieuwe en ambitieuze projecten zal blijven nastreven. Sjaak is redacteur bij IGN Benelux. Hij is vooral te vinden achter zijn pc, waar hij zijn tijd en geest opoffert aan meedogenloze games als League of Legends, Dota 2 en The Bazaar.

.