Zou Wende Snijders geschikt zijn voor het leger?

„Niet verspillen, empathie, niet denken dat het morgen kan”, leerde Herman van Veen van Wim Kan. De lessen zijn meteen de ideale slogan voor Defensie, dat op zoek is naar een „nieuw smoeltje”.

5 days Ago


Grote bewondering heeft Herman van Veen voor actrice en cabaretière Fien de la Mar, zij was iemand waar je naartóe ging. Dat had hij als kind al. Je hebt verschillende soorten acteurs: zij die op het podium naar jou toe komen en zij naar wie je toe wil, legde Van Veen uit aan Simone Kleinsma.

Die tweedeling werd een rode draad in Klassiekers met Kleinsma (MAX, NPO2), waarbij de acteurs die naar de kijker toe kwamen het nakijken hadden. Van Veens fascinatie voor het lied en cabaret werd getoond aan de hand van beelden en opnames van grote namen uit het verleden. Hoewel Van Veen zijn best deed de kijker zondagavond naar zich toe te trekken door over zijn laatste gesprek met Paul van Vliet te beginnen of om wat emotioneel te worden over Wim Sonnevelds anti-huwelijkslied ‘Lieveling’.

In zijn hoogtijdagen verborg Sonneveld zijn homoseksualiteit, uit angst zijn publiek kwijt te raken, en volgens Van Veen moesten we ‘Lieveling’ interpreteren als een verkapte autobiografie. Kleinsma kon er niet veel mee, er was weinig tijd om alle fragmenten te laten zien, bovendien leek Van Veen te veel achter ‘Lieveling’ te zoeken: er gaat maar weinig homo-erotisch verlangen schuil achter het bijtende portret van een belegen huwelijk. Van Veens gekozen fragmenten waren fraai: Hollandse glorie kwam aan bod waarbij de waarden van de geschiedenis en het herinneren werden omarmd.

Alleen het fragment met Wende Snijders week wat af, omdat er weinig stof op de herinnering aan haar optreden.

Copyright @ 2024 IBRA Digital